Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Key Pedagogical Aspects for Humanistic Education in the Artificial Intelligence and Digitalization Era
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

humanistic education
love
biophilia
necrophilia
modern rationality
educación humanística
amor
biofilia
necrofilia
racionalidad moderna

How to Cite

Jirón Beirute, N. (2024). Key Pedagogical Aspects for Humanistic Education in the Artificial Intelligence and Digitalization Era. Revista Estudios, (Especial), 102–116. https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62954

Abstract

This paper proposes humanistic education as the matrist context to generate new epistemological spaces that guide scientific endeavors towards biophilia while renouncing the modern necrophilous instrumental reason. Key pedagogical aspects are offered to direct humanistic academic formation towards love as an epistemological principle. The article sought to answer the question of what the key pedagogical aspects should be to guide instructors’ role in the courses of humanities in artificial intelligence and digitalization times. This question has two motives: to justify the appropriateness of a humanistic academic formation during artificial intelligence and digitalization times and to offer key pedagogical concrete aspects for this formation's further development, convinced of this system's importance.

https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62954
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Álamo Santos, M. (2011). La idea de cuidado en Leonardo Boff. Revista Tales,(4), pp. 243-253.

Boff, L. (2002). El cuido esencial: Ética de lo humano, compasión por la Tierra. Editorial Trotta.

Freire, P. (1972). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI Editores.

Freire, P. y Faundez, A. (2015). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo XXI Editores.

Fromm, E. (2015). El corazón del hombre: su potencia para el bien y para el mal. Fondo de Cultura Económica.

Maturana, H. (1996). El Sentido de lo Humano. Ediciones Pedagógicas Chilenas S.A.

Piedra Alegría, J. (mayo, 2022). Descolonizando la “Ética de la Inteligencia Artificial” Dilemata, 14(38), 247-258. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/download/412000447/831/3762

Tünnermann Bernheim, C. (enero-marzo, 2011) El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades, (48), 21-32. https://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Nikole Jirón Beirute

Downloads

Download data is not yet available.