Abstract
The following article explains the functioning of social media as part of attention economy, whose goal is to attract the user’s attention for as long as possible. In addition, the article demonstrates its effectiveness through interviews conducted with students from the University of Costa Rica. Subsequently, this paper advocates searching for balance as an ideal for a happy life and takes up C. Newport’s proposal for a balance point in the use of social media.
References
Åkersonström, L. (2017). El secreto sueco de la vida buena. Urano.
Celi Toledo, A. B. y Bustamante Granda, B. F. (2022). Influencia de las redes sociales en la autoestima de universitarios de la ciudad de Loja [Tesis de maestría, Universidad Técnica Particular de Loja]. http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29752
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: The influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
Massis, D. (28 de enero de 2020). Marta Peirano y la economía de la atención: “Somos menos felices y menos productivos que nunca porque somos adictos”. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-51268343
Newport, C. (2021). Minimalismo digital: En defensa de la atención en un mundo ruidoso. Ediciones Paidós.
Orlowski, J. (Director). (2020). The Social Dilemma [El dilema de las redes sociales] [Documental]. Exposure Labs; Argent Pictures; The Space Program.
Pereira Facal, M. (2022). Proyecto de Investigación: Impacto del uso del teléfono móvil en el equilibrio ocupacional, hábitos y rutinas en la adolescencia [Trabajo de fin de grado, Universidade da Coruña]. http://hdl.handle.net/2183/31096
Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia. Ediciones Paidós.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Evelyn Morales Fernández