Abstract
It is important to point out the way in which the 'General Studies' School, particularly with the introduction of 'Participative Seminars' since 1974, has incorporated a methodological option in accordance with the cognitive models suggested by the University of Costa Rica' statutory mandate. Also, the “Humanities for the XXI century” are revised according to international standards of college education quality. Such pathways convey to the strenghtening of methodological strategies based on the complexity paradigm.
References
Bibliografía
Cepeda García, N. (2006). Una mirada al curriculum escolar desde los paradigmas de la complejidad, la interculturalidad y la democracia. Lima: TAREA Asociación de Publicaciones Educativas.
Cerdas Reyes, E. (2003). “Fundamentos del contenido curricular por contenidos integrados”. En: Martínez Arnesto, J. (Ed.). (2004). Memoria técnica. Seminario Latinoamericano de universidades pedagógicas. El rol de las universidades pedagógicas en la formación docente: Experiencias y desafíos. (Santiago de Chile, 8 y 9 de mayo 2003). Santiago: OREALC/UNESCO.
Conferencia Mundial de la Educación Superior/UNESCO (1998). La educción superior en el siglo XXI: Visión y acciones (9 de octubre 1998)www.unesco.org/education/educprog/wche /declaration_spa.htm
... (2010). La nueva dinámica de la educació superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo (5-8 de julio 2009). www.unedoc.unesco.org/images/0018/001832/18327s.pdf.
Chinchilla Gutiérrez, S. (2011). Estudios Generales en sus hechos. San José: Editorama.
Espinosa Brilla, D. (2004). “Pertinencia del humanismo en el siglo XXI”. Tópicos del Humanismo. UNA. No.103 (Febrero 2004): 1.
Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica
Esteva Peralta, J.; Reyes Ruiz, J. (2000). “Educación popular ambiental Hacia una pedagogía de la apropiación del ambiente”. En: Leff, E. (Coord.) (2000). La complejidad ambiental. Madrid: Siglo XXI. 216-252.
Galindo Carrillo, A. (1989). “Humanidades, Humanismo y Humanismos pedagógicos”. Revista Educación XX1. UNED/Facultad de Educación. No.1: 15-25. www.uned.es/educacionxx1/pdfs/01-01.pdf.Girasol: Revista de la Escuela de Estudios Generales, Universidad de Costa Rica. (Abril 2003) San José: EUCR. Número extraordinario.
Imbernom Muñoz, F.; Medina Moya, J. L. (2008). Metodología participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. (Cuadernos de Docencia Universitaria 04). Barcelona: ICE-BU/Octaedro.
Karpinsky Dodero, R. M. (1982). Estudios Generales. Concepción teórica y praxis académica. (Publicación conmemorativa de XXV Aniversario 1957-1982). San José: Publicaciones Universidad de Costa Rica.
Leal Pinto, C.; Loyola Gómez, C. (2001). “Pedagogía de Proyecto formadora de investigadores para el siglo XXI”.
Tonda Monllor, E.; Mula Francos, A. (Eds.) (2001). Scripta in memoriam. Homenaje al profesor J. R. De Vera Ferre. Alicante: Universidad de Alicante.
Luzzi, D. (2000). “La “ambientación” de la educaciónformal. Un diálogo abierto en la complejidad del campo educativo”. En: Leff, E. (Coord.) (2000). La complejidad ambiental. Madrid: Siglo XXI.158-192.
Martínez Arnesto, J. (Ed.). (2004). Memoria técnica. Seminario Latinoamericano de universidades pedagógicas. El rol de las universidades pedagógicas en la formación docente: Experiencias y desafíos. (Santiago de Chile, 8 y 9 de mayo 2003). Santiago: OREALC/UNESCO. Universidad de Costa Rica/Consejo Universitario. (2003). Acta 4786.... (2008). Acta 5296.
Universidad de Costa Rica/Consejo Universitario. (2010). Políticas de la Universidad de Costa Rica 2010-2014. Consejo Universitario: Unidad de Información. www.cu.ucr.ac.cr/normativa/politicas_institucionales_2010-2014