Abstract
The aim of this article is to propose a new methodology for Latinamerican literature teaching to nonnative speakers. This method would provide students with theory and analytical strategies to do textual analysis and, ultimately, motivate them to read. A new skill to develop is established for the literary field: analytical proficiency.
References
Amoretti Hurtado, María. 2001. “Ontogénesis del sujeto cultural”. Antología del Curso Claves Culturales 1.
(1993). “Hablemos del discurso”. Kañina. Revista de Artes y Letras de la Universidad de Costa Rica. XVII (2): 209-212.
Anderson, Benedict. 2000. Imagined communities. New York: Verso.
Bados Ciria, Concepción. 2001. Textos literarios y ejercicios. Madrid: Ed. Anaya.
Barthes, Roland. 1995. La lección inagural. México D.F: Editorial Siglo XXI.
Bretz, Mary Lee et al. 1992. Pasajes. Estados Unidos: Mc GrawHill.
Bourdieu, Pierre. 2000. La dominación masculina. Barcelona: Editorial Anagrama.
Cros, Edmund. 1986. “Sociocrítica”. Kañina. Revista de Artes y Letras de la Universidad de Costa Rica. 10: 96-100.
(1995). D´un sujet a l´autre: sociocritique et psychanalyse. Montpellier: Edit du CERS.
Derrida, Jacques. 1971. De la gramatología. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
(1989). La deconstrucción en las fronteras de la filosofía. Barcelona: Ediciones Piados Ibérica, S. A.
(1994). Márgenes de la filosofía. San José: Ediciones Cátedra.
Derrida, Jacques y Geoffrey Bennington. 1994. Jacques Derrida. Madrid: Ediciones Cátedra.
Láscaris, Constantino. 1961. Traducción Discurso del método. San José: Publicaciones de la Universidad de Costa Rica.
Lobo, Tatiana. 1999. Entre Dios y el diablo. Mujeres de la colonia. San José: Editorial Guayacán.
Macaya Trejos, Emilia. 1992. Cuando estalla el silencio. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Neruda, Pablo. 2001. 20 poemas de amor y una canción desesperada. México: Editores Mexicanos Unidos, S.A.
N. de Gallardo, Edelma. 1995. Guía práctica para enseñar español a extranjeros. San José: Litografía Codelca, S.A.
Real Academia Española. 1992. Diccionario de la Lengua Española. Vigésima primera edición. Madrid: Espasa.
Seley, David. 1994. Teaching Culture. Illinois: National Textbook Company.
Wolfgang, Iser. 1984. The reading process. New York: University Press Association.
Zeledón, Elías (Comp.). 1998. Leyendas costarricenses. Heredia: EUNA.
Sitios web
González, Belén. 20/02/2003. www. baseliteraria.3Id/ universitario.com. El currículum integral en la enseñanza de la literatura.
Flores, Marcelo y Susana López. 1 /02/ 2002. La importancia educativa de la enseñanza de la literatura. www. mx.groups.yahoo.com/ group/ upnqueretaro/.
Madriz, Ángel. 1998. Historia y enseñanza de la literatura. www.ucm.es/OTROS/especulo/numero9/a madriz.html.