Abstract
With the purpose of deepening in the transcendental complex relationship between education management and the link with the community, this study proposed as objective analyze the management of Rafael Hernández Madriz school and Santiago Crespo Calvo School, Liceo Nocturno de Ciudad Colon, San Jose de la Montaña High School, and Liceo Ambientalista de Horquetas with respect to the link with the community of the educational context. Different schools were selected belonging to different communal contexts and offer more widely through a qualitative study the scopes that management of education involves regarding the relationships with their community to achieve institutional goals. Among the findings of the study emphasizes the importance of the management of education with the community to which it belongs in the achievement of the educational objectives.References
Álvarez, I. (2009). Participación y comunidad educativa: contrastes, impedimentos y posibilidades. Revista Pedagogía Universitaria, 3 (3), p. 21. Cuba: Editorial Universitaria, Recuperado en: http://site.ebrary.com/lib/uvirtualeducacionsp/Doc?id=10311930&ppg=
Álvarez, M. (1996). Importancia de los diferentes grupos familiares en la sociedad. San José, Costa Rica: MEP. Recuperado en http://www.educatico.ed.cr/FamiliaComunidad/Importancia%20de%20los%20grupos%20familiares%20en%20la%20sociedad.pdf
Amar, J. (2000). La función social de la educación. Investigación y Desarrollo, (11), julio, pp. 74 -85.
Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte. Recuperado en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=26801104
Avolio, S. (1980). La tarea escolar. Buenos Aires: Ediciones Marymar.
Barrantes, A. (2000). La gestión del centro educativo. Revista Educación . 24 (2), pp. 81-95. San José, Costa Rica: UCR.
Belker, L. y Topchik, G. (2005). Gerente por primera vez. Estados Unidos de América: Grupo Nelson.
Bolaños, B. y Navas, S. (2004). Propuesta de un modelo de evaluación de los materiales didácticos impresos. Innovaciones educativas, 14(9), pp. 27-42. San José, Costa Rica: EUNED.
Buendía, A. y Martínez, A. (2007). Hacia una nueva sociedad del conocimiento: retos y desafíos para la educación virtual. En: Lozano, A. y Burgos, J. (Ed.), Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona, pp. 77-106. México: Limusa. Recuperado en: http://ftp.ruv.itesm.mx/apoyos/logistica/logistica/agosto_dic2009/ege/ ed4022/ed4022_008.pdf
Campos, A. (2011). Análisis del enfoque de evaluación institucional aplicado por la gestión educativa de Costa Rica Christian School. Revista Gestión de la Educación, 2 (1). Universidad de Costa Rica: Escuela de Administración Educativa. Recuperado en: http://revistadigital.eae.fcs.ucr.ac.cr/index.php/component/content/article/3/41-analisis-del-enfoque-de-evaluacion-institucional-aplicado-por-la-gestion-educativa-de-costa-rica-christian-school.html
Chacón, A. (2012). La gestión de los conflictos estudiantiles: un enfoque desde la administración de la educación. Revista Gestión de la Educación, 2 (1). Recuperado en: http://www.revistadigital.eae.fcs.ucr.ac.cr/images/stories/Vol_2_N.1/La_gestion_de_los_conflictos_ estudiantiles-_Chacon.pdf
Chaves, C. (1996). Planificar para organizar. San José, Costa Rica: Editorial UNED.
Chaves, N. (1996). La Imagen Corporativa. Barcelona, España: Editorial: Gustavo Gili, S. A.
Chiavenato, I. (2003). Introducción a la Administración. México: Mc Graw Hill. Chiavenato, I. (2004). Introducción a la Teoría General de la Administración. México. Mc. Grall Hill.
Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito en las organizaciones. México: Mc Graw Hill.
Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2011). Informe del Estado de la Educación. Programa del Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Autor.
Dengo, M. (2000). Educación Costarricense. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Dornyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford, New York: Oxford University Press.
Fernández, T. (2000). Gestión educativa estratégica. Buenos Aires: IIPE. UNESCO.
Freire, P. (1990). Pedagogía de la autonomía. Enseñar es una especificidad humana. Sao Paulo, Brasil: Paz e Terra S.A.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Enseñar no es transferir conocimiento. Sao Paulo, Brasil: Paz e Terra S.A.
Gairín, J. y Dander, P. (1994). Organización de centros educativos, aspectos básicos. Barcelona: CISS PRAXIS EDUCACIÓN.
Garbanzo, G. y Orozco, V. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: Un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31 (2), pp. 95-110. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Garbanzo, G. y Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34 (1), pp. 15-29. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Garbanzo, G. (2011). Condiciones dignas de la labor docente del siglo XXI, un derecho inalienable, no una opción. Revista Electrónica Educare, 2 (14), pp. 87-109. Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE): Universidad Nacional. Recuperado en: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1961
García, N.; Rojas, M. y Campos, N. (2002). La administración escolar para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, Costra Rica: EUCR.
Gento, S. (2008). Gestión y supervisión de centros educativos. San José, Costa Rica: EUNED.
González, M. (Coordinadora). (2003). Organización y gestión de centros escolares: dimensiones y procesos. Madrid: PEARSON EDUCACIÓN.
Gurdián, A. (Compiladora). (2000). Una mirada crítica a la educación. San José, Costa Rica: EUCR.
Hopenhayn, M. (2002). Educar para la sociedad de la información y de la comunicación: una perspectiva latinoamericana. Revista Iberoamericana de Educación, (30). Organización de Estados Iberoamericanos (OEI Ediciones). Recuperado en: http://www.rieoei.org/rie30a07.htm
Ley Fundamental de Educación. (2003). San José: Editorial Investigaciones Jurídicas S.A.
Martín, M. (2002). Planificación de centros educativos: organización y calidad. Barcelona: Cisspraxis.
Medina, J. (2011). La colaboración entre escuela y comunidad: perspectiva de directores escolares. (Disertación presentada como requisito para la obtención del grado de Doctor en Educación). Escuela de Educación. Universidad del Turabo, Puerto Rico. Recuperado en: http://udini.proquest.com/view/la-colaboracion-entre-escuela-y-pqid:2506717471/
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2011). Normas de promoción y repitencia del reglamento de evaluación de aprendizajes. Recuperado en: http://www.mep.go.cr/downloads/despacho/ NORMAS%20DE%20REPITENCIA.pdf
Meza, G. (1999). Educación. Cartago, Costa Rica: Taller de Publicaciones del Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Mora, J. y Solano, M. (2005). Integración de los Miembros de la Comunidad Educativa de la Escuela La Alegría de Orosi en el Fortalecimiento del Desarrollo Escolar. (Proyecto de graduación presentado ante La Escuela de Administración Educativa al grado de Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración Educativa). Universidad de Costa Rica. Escuela de Administración Educativa. Ciudad Universitaria Rodrigo Facio Brenes. San José, Costa Rica.
Morales, N. (2004). El hecho educativo como hecho social. Innovaciones educativas, 14(9), San José, Costa Rica: EUNED.
Munich, L. y García, J. (1986). Fundamentos de administración. México: Trillas.
Ordóñez, C. (2002). Administración y desarrollo de comunidades educativas. Hacia un nuevo paradigmas de organización escolar. Colombia: Editorial Magisterio.
Paciano, F.; Cappella, J. y Collom, A. (2005). Teoría de la educación. San José, Costa Rica: EUNED.
Pozner, P. (2000). Gestión educativa estratégica. (Módulo 2 de la serie). Buenos Aires, Argentina: IIPE/UNESCO.
Robbins, S. y Coulter, M. (2000). Administración. México: PRENTICE HALL. Stoner, J.; Freeman, E. y Gilbert, D. (1996). Administración . México: PRENTICE HALL.
Tejada, J. (2000). La educación en el marco de una sociedad global: algunos principios y nuevas exigencias. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 4 (1), pp. 1-13. España: Universidad de Granada. Recuperado en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=56740102
Venegas, P. (2000). Hacia la modernización de la administración educativa costarricense. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación.
Venegas, P. (2011). Gestión de la educación basada en competencias: elementos para su interpretación en el contexto de la Administración de la Educación. Revista Gestión de la Educación, 1(1). San José, Costa Rica: UCR. Recuperado en: http://www.revistadigital.eae.fcs.ucr.ac.cr/images/stories/edicion_1/DOCS/Gestion%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20 basada%20en%20competencias.pdf