Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Comparative analysis of educational management as an agent of change and innovation to the complex educational environments, for organizations: Nuevo Mundo High School and Piedades Sur´s Technical High School, San Ramon
PDF (Español (España))

Keywords

Educational management
leadership
innovation
change
complex environments
Gestión educativa
liderazgo
innovación
cambio
ambientes complejos

Abstract

This article discusses the comparative analysis of educational management as an agent of change and innovation to the complex educational environments in organizations: Nuevo Mundo High School and Piedades Sur´s Technical High School, San Ramon. To obtain the data we applied a questionnaire to a sample of teachers and students as well as the directors of both institutions. Besides we used multiple secondary sources to build a context of interpretation that would locate the particular case of these two schools, within the reality of educational management as an agent of change and innovation.

The principle guiding this study is that it is now essential to implement techniques and strategies, where it is required active leaders with human guidance and clarity in educational management that must be addressed not only in the present but also in the future.

Finally, with the results and conclusions obtained through the analysis of the data, we performed a project proposal called "Week of integration: promoting a culture of peace", which purpose is to be an alternative of innovation and change, which generates a space of coexistence between the community and the institution, as well as promote their experience of values among community members.

https://doi.org/10.15517/rge.v3i2.10648
PDF (Español (España))

References

Ander- Egg, E. (2004). Los desafíos de la educación en el siglo XXI. Argentina: Ediciones Homo Sapiens.

Arroyo, J. (2010). Gestión estratégica de organizaciones. San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Ben. A. (2005). Problemáticas de la gestión educativa: la inserción en la escuela de alumnos con dificultades en la convivencia. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado en: http:// www.rieoei.org/deloslectores/1156Ben.pdf

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Revista Psicoperspectivas individuo y sociedad, 9 (2), julio-diciembre, pp. 9-33. Recuperado en: http://www.scielo.cl/pdf/psicop/v9n2/art02.pdf

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2006). Hacia un modelo educativo para elevar la calidad de la educación costarricense: una propuesta de políticas, estrategias y acciones. Oficina de Planificación de la Educación Superior. San José, Costa Rica: EUNED.

Fernández, S. y Pértegas, D. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. España: Cad. Aten Primaria.

Garbanzo, G. y Orozco, V, H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: Un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31(2), pp. 95-110. Recuperado en: http://www.latindex.ucr.ac.cr/educacion-31-2/06-GARBANZO.pdf

García, N.; Rojas, M. y Campos, N. (2002). La administración escolar para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, Costa Rica: Editorial UCR.

Gómez, M. (2002). La innovación y cambio para el mejoramiento escolar. Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado en: http://www.lie.upn.mx/docs/DiplomadoPEC/In_yMGGM.pdf

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill. Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO. Recuperado en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001177/117740so.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2000). Gestión educativa estratégica. Instituto Internacional de Planeamiento para la Educación.

Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado en: http://www.colombiaaprende.edu.co/ html/home/1592/articles-189023_archivo_2.pdf

Venegas, P. (1995). Innovación y cambio en educación. El director y el docente como partícipes medulares. San José, Costa Rica: EUCR.

Venegas, P. (2000). Principios, fuentes y referencias de la administración educativa moderna. San José, Costa Rica: EUCR.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.