Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Execution of the “competency assessment” program implemented by the Ministry of Public Education in the Technical Education: the case of Professional Technical School in San Sebastian
PDF (Español (España))

Keywords

Education
competence assessment
administration of non-formal education
Educación
evaluación por competencias
administración de la educación no formal

Abstract

This article refers the results of the research about the program assessment by competences, implemented by the Ministry of public education in the technical education in the Professional Technical School in San Sebastian, from diagnosis the educators have on the proposal, the identification of difficulties and advantages in your application. The study is qualitative with a descriptive approach, involving teachers and managers to which are performed interviews to obtain the most accurate information of the reality of the program at that school. Among the findings is demonstrated weakness in the implementation of the program, due to the lack of knowledge of basic concepts and guidelines of the competency assessment program. As advantages, is determined the evaluation approach to the world of work, which will play the student, from their specific competences, so that the importance of non-formal education management stands out to gestate processes socio-educational in that sense.

https://doi.org/10.15517/rge.v4i1.12919
PDF (Español (España))

References

Colom, A. J.; Sarramona, J. y Vásquez, G. (1998). Educación no formal y diferenciada. Barcelona: Ariel.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Luján, M.E. (2010). La Administración de la Educación no formal aplicada a las organizaciones sociales: Aproximaciones teórico prácticas. Revista Educación, 34(1), pp. 101-118. Recuperado en: http//www.latindexucr.ac.cr/educación-34-1-2010/educación-34-1-2010-06.pdf.

Martínez, P.; Martínez, M. y Muñoz, J.M. (2008). Formación basada en competencias en educación sanitaria: Aproximaciones a enfoques y modelos de competencia. RELIEVE, 14(2), pp. 1-23. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v14n2/RELIEVEv14n21.htm.

Ministerio de Educación Pública. (2002). La transversalidad en los Programas de Estudio. Comisión Nacional Ampliada de Transversalidad. San José, Costa Rica: Autor.

Pulgar, J. L. (2005). Evaluación del aprendizaje en educación no formal: recursos prácticos para el profesorado. Madrid: NARCEA, S.A.

Rogers, A. (2004). Non-Formal Education: Flexible Schooling or participatory Education. Hong Kong: University of Hong Kong.

Rojas, I. (2000). La educación basada en normas de competencia (EBNC) como un nuevo modelo de formación profesional en México. Pensamiento Universitario, 19, pp. 45-75. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/87137018/EBNC-como-un-nuevo-modelo-de-formacion-Mexic

Ruiz, M. (julio, 2003). Formación por competencias laborales, un reto para la universidad. Ingenium, 4(8), pp. 81-85.

Segura, M.A. (2009). La evaluación de los aprendizajes basada en el desempeño por competencias. Actualidades Investigativas en Educación, 9, (2), pp. 1-25. Recuperado de http://www. latindex.ucr.ac.cr/aie-2009-2/aie-2009-9-26.pdf

Torres, C. (2007). La educación no formal y diferenciada: fundamentos didácticos y organizativos. Madrid: Editorial CCS.

Vargas Z., F. (1998). La formación por competencias. En: Ministerio de Salud (1998). Gestión de la capacitación en las organizaciones. Conceptos básicos. Recuperado de http://www.minsa.gob.pe/publicaciones/pdf/capacitacion.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.