Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management decision-making process at General Viejo Technical High School
PDF (Español (España))

Keywords

Education
educational administration
educational management
decision making process
Educación
administración de la educación
gestión de la educación
proceso de toma de decisiones

How to Cite

Palacios Palacios, A. G., Ramírez Blanco, K., & Rodríguez Solís, A. (2013). Management decision-making process at General Viejo Technical High School. Management of Education, 4(1), 65–102. https://doi.org/10.15517/rge.v4i1.12920

Abstract

The purpose of this research is essential to analyze the management decision making process at General Viejo Technical High School, located in Perez Zeledon, San Jose Province, Costa Rica. This is a descriptive study with qualitative technical support for analyzing the information with the purpose of understanding the data in terms of the educational reality to which it responds. .Among the findings, it is evident that in the management process that is conducted the educational community does not participate, because decisions are taken by the professional in education administration and respected by the faculty and administration, primarily. This generates dissatisfaction among personnel that is open to listen to and participate actively in this process.

https://doi.org/10.15517/rge.v4i1.12920
PDF (Español (España))

References

Arroyo, J. A. (2009). Gestión directiva del currículum . San José, Costa Rica: EUCR.

Caldeiro, G.P. (2005). Teoría de la comunicación. Recuperado en: comunicacion.idoneos.com/ index.php/Teoría_de_la_comunicación

Castillero, A.; Díaz, J.; Morales, F. y Pino, I. (2009). Gestión y supervisión en el centro de educación básica. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. Recuperado en: http://www.ceducar.info/ceducar/recursos/biblioteca%20online/Volumen%2036/HTML/files/assets/basic-html/page132.html

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración. México: McGraw-Hill.

Dilts, R. (1998). Liderazgo creativo. Barcelona: URANO, S.A.

Drucker, P. (1954). La sociedad pos capitalista. Bogotá: Editorial Norma.

Durkheim, E. (1991). Educación y sociología. México: Editorial

Colofón. Salas M., F.E. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica. Revista Educación, 27(1), pp. 9-16. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44027102

Garbanzo V., G.M. y Orozco D., V.H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31(2), pp. 95-110, ISSN: 0379-7082. Recuperado en: http://www.latindex.ucr.ac.cr/educacion-31-2/06-GARBANZO. pdf

Garcia C., J. (1984). Teoría de la educación. En: A. Escolano (ed.), Diccionario de Ciencias de la Educación. Madrid: Anaya.

Gordon, J. (1997) Comportamiento organizacional. México: Prentice Hall Hispanoamericana S.A.

Hall, R. (1983). Organización, estructura y procesos. Madrid, España: Prentice Hall Internacional.

Hastie, R. (2001). Patología de la toma de decisiones. Annual Review of Psychology. Recuperado en: http://www.psicoterapeutas.com/pacientes/patologiatomadecisiones.htm

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw- Hill Interamericana Editores.

Herrera C., I. (s.f.). Proceso de toma de decisiones. Recuperado en: http://www.monografias.com/ trabajos36/toma-decisiones/toma decisiones2.shtml.

Lakoff, G. y Mark, J. (1986). Diccionario de la Lengua Española. Real Academia Española. Recuperado en: http://rae.es/recursos/diccionarios/drae

Ledo V., M.; Durán G., F. y Pujal V., N. (2008). Gestión educativa. Recuperado en: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:OqHSAGSTgVMJ:bvs.sld.cu/revistas/ems/ vol22_2_08/ems12208.htm+Ledo+definici%C3%B3n+de+objetivos,+acciones+y+prioridades+que+comprometen+a+todos+los+actores+institucionales&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cl

Lépiz, H. (1986). Administración y planificación como procesos. San José, Costa Rica: EUNED.

Montenegro, G.; Camiña, S.; Muños, C. y Mazza, P. (2007). Liderazgo. Curso de gerenciamiento de organizaciones sanitarias. Recuperado en: www.admisal.com.ar/descargas/LIDERAZGO.doc

Ortegón, E.; Pacheco, J. F. y Roura, H. (2005). Serie manuales, metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. CEPAL- ILPES. Recuperado en: http://www.eclac.cl/cgi-bin/getProd.asp?xml=/ilpes/agrupadores_ xml/aes114.xml&xsl=/agrupadores_xml/agrupa_listado.xsl&base=/ilpes/tpl/top-bottom.xsl

Pastori, H. (2010). Ideas para el desarrollo. Metodología para el desarrollo de trabajos. Recuperado en: http://decon.edu.uy/100jovenes/materiales/ideas%20para%20el%20desarrollo2.pdf

Robbins, S.P. (1998). Introducción al comportamiento organizacional. México: Prentice Hall.

Heifetz, R. y Linsky, M. (2003). Manual de supervivencia para líderes. Harvard Deusto Business Review, ISSN 0210-900X, 110. Recuperado en: http://solidonorte.com/files/escuela_popular/Heifetz_Linsky%20Manual%20de%20supervivencia%20para%20lideres.pdf

Rycroft, Ch. (1976). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós. Senge, P. (1990). La Quinta Disciplina. El arte y la práctica de las organizaciones que aprenden. USA: Editorial Currency.

Venegas, P. (2001 ). Retos y perspectivas de la administración educativa en un nuevo milenio. San José, Costa Rica: EUNED.

Vidal, M. (2000) Autoestima y motivación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

##plugins.facebook.comentarios##

Downloads

Download data is not yet available.