Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Duty, power and management in the actual Costa Rican public education system
PDF (Español (España))

Keywords

Education administration
management education
global network society
power and management
duty and management
education
Administración de la educación
gestión de la educación
sociedad red global
poder y gestión
deber y gestión
educación

Abstract

This article proposes, firstly, the challenges faced by the Costa Rican Management of Education by the Information and Communications Technology (ICT); and the Society of Information and Knowledge (SIK). Subsequently, diverse and extremely important aspects are considered, such as the cost of certain devices, some types of contexts and the global network society explained by Castells; to effectively implement a significant change upon an educational organization. In light of these ideas, an articulation between Kantian duty, the power of Castells and the management proposed by Drucker is explained; in order to suppress different social inequalities, as well as to confront it with the bourdesian ideas about the reproduction; in virtue of what is offered by Castells’ global network society; which leads to an analysis based on the position of Thomas Kuhn. Afterwards, a panorama is shown according to which, the individual that is exposed to a universe of electronic pages, must be correctly oriented, starting with the Management of Education, so that this individual may utilize the information offered, in the best possible way. Finally, conclusions are drawn which are oriented towards the importance of the inquiry of postures and/or lines of thought which are exceptionally essential to humanity, such as the impact upon bourdesian ideas, considering Castells’ global network society; and the Costa Rican public educational system.

https://doi.org/10.15517/rge.v4i1.12923
PDF (Español (España))

References

Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (2001). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Popular.

Castells, M. (2011). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial, S.A.

Castro, A. (2008). El software libre como herramienta para disminuir la brecha digital. (Ponencia para la Vigésima Cuarta Conferencia Latinoamericana de Informática, CLEI-2008).

Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2011). Tercer Informe sobre el Estado de la Educación. Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: CONARE.

Dubet, F. (1998). El sociólogo de la educación. Magazine Littéraire, 369, pp. 45-47. Recuperado en: http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/42_15contv.pdf

Drucker, P. (1999a). La sociedad poscapitalista . Buenos Aires: Sudamericana S.A. Drucker, P. (1999b). Los desafíos de la gerencia para el siglo XXI . Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Garbanzo V., G.M. (2007). Calidad y equidad de la educación superior pública. Aspectos por considerar en su interpretación. Revista Educación. 31(2), pp. 11-27. Recuperado en: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/1241/1304

Huaylupo, J., (2011). La burocracia y sus críticos en la desregulación del quehacer estatal. Revista Ciencias Económicas. 29-No 2, 287-307. Recuperado de http://www.eap.ucr.ac.cr/index.php/eap-apps/descarga-de-archivos/category/12-juan-huaylupo-alcazar?download=64:la-burocracia-y-sus-criticos-en-la-desregulacion-del-quehacer-estatal.

Kant, I. (1974). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. México: Nacional.

Kuhn, T. (2006). La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Morales, L.C. (2009). Durkheim y Bourdieu: reflexiones sobre educación. Revista Reflexiones. 88 (1), pp. 155-162. Recuperado de http://www.academia.edu/340825/DURKHEIM_Y_BOURDIEU_ REFLEXIONES_SOBRE_EDUCACION

Salas, F. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica. Revista Educación. 27 (1), pp. 9-16. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44027102.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.