Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Continuing Education – A Need among Licensed Guidance Counselors Supported by Educational Management
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Continuing education
guidance counseling employment requirements
professional development
professional self-affirmation
educational manager
Formación continua
exigencias del empleo en Orientación
desarrollo profesional
autoafirmación profesional
gestión educativa

Abstract

This article summarizes the results of a descriptive, quantitative study which addrees continuing education needs of persons who have graduated from the University of Costa Rica Education program with a major in guidance counseling in the last five years, and who are currently employed in the field. The study’s relevance lies in its assertion that the professional development expected by society from guidance counselors can be achieved through continuing education. Employment requirements in the field are discussed, as are the social issues addressed by guidance counselors, and the professional development requirements they must fulfill. The study identifies basic themes and topics of interest for graduates in this field. In addition it considered the support that can be provided by the education manager.

https://doi.org/10.15517/rge.v4i2.15143
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Acuña, P., Carmiol, A., Elizondo, K., Salazar, M. y Villalobos, I. (2012). Elementos del sentido de vida desde un enfoque de resiliencia en cinco mujeres privadas de libertad que se encuentran en la etapa de adultez intermedia, en el Centro de Atención Institucional Calle Real – Liberia. (Memoria de Seminario de Graduación para optar por el grado de Licenciatura, Universidad de Costa Rica). Ciudad Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.

Álvarez, V. y Romero, S. (2007). Formación basada en competencias para los profesionales de la Orientación. Educación XX1, 010, pp. 15-37. Recuperado de: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=70601003

Arroyo, J. A. (2009). Gestión directiva del currículum. San José, Costa Rica: EUCR.

Barboza, A. y Gutiérrez, D. (2005). Técnicas e instrumentos de necesidades de formación docente. (VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, México). Recuperado de: http://www. upd.edu.mx/librospub/varios/TENECFOR.pdf

Bonals, J. y Sánchez, M. (2007). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Barcelona: GRAÓ.

Castillero, A. B., Díaz, J. D., Morales, D. F. y Pino de Ocha, I. (2009). Gestión y supervisión en el centro de Educación Básica. Revista Colección Pedagógica Formación Inicial de Docentes Centroamericanos de la Educación Primaria o Básica, 36. San José, Costa Rica: CECC/SICA.

Calderón, K., Cruz, A., Castillo, C., Barquero, M. y Solano, A. (2010). La formación continua de docentes de Educación Inicial: Principales necesidades. (Seminario de Graduación para Licenciatura, Universidad de Costa Rica). Ciudad Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.

Cobos, A. (2010). La construcción del perfil profesional de orientadora y de orientador. Estudio cualitativo basado en la opinión de sus protagonistas en Málaga. (Tesis doctoral, Universidad de Málaga). España. Recuperado de: http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/ tesisuma/17968501.pdf

De Mézerville, G. (2004). Ejes de salud mental. México: Trillas.

Escuela de Orientación y Educación Especial. (2000). Plan de estudio Bachillerato en ciencias de la educación con Énfasis en Orientación. Facultad de Educación, Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica: Sección de Orientación, Escuela de Orientación y Educación Especial.

Ferreres, V. e Imbernón, F. (1999). Formación y actualización para la función pedagógica. España: Síntesis.

García, J. L. (1999). Formación del profesorado. Necesidades y demandas. Barcelona, España: Praxis, S.A. Herdonza, M. (s.f). Capacitación docente. Componet I Curriculum Development. Recuperado de: http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNACG311.pdf

Imbernón, F. (1994a). La formación y el desarrollo profesional del profesorado . Barcelona: GRAÓ. Imbernón, F. (1994b). La formación del profesorado. Barcelona: Paidós.

Mata, A. (2003). La Orientación y el mejoramiento de la capacidad para el desempeño laboral del trabajador. Revista Actualidades en Orientación, 7, pp. 5-8. San José: Costa Rica: Asociación Costarricense de Profesionales en Orientación.

Mata, A. (2007). La investigación-acción para la formación continua de educadoras y educadores . San José, Costa Rica: INIE.

Mata, A. (2011). Una visión integradora de la Educación Continua. (Conferencia inaugural Red de Educación Continua de América Latina. 2011, XVI Encuentro Internacional, Universidad de Costa Rica). Ciudad Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.

Pérez, A. y Blasco, P. (2003). Orientación e inserción profesional: Fundamentos y tendencias. Valencia, España: Guada Impresores S.L.

Pozner, P., Ravela, P. y Fernández, T. (2000). Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de la transformación educativa. Buenos Aires, Argentina: UNESCO-IIPE.

Tamayo y Tamayo, M. (2002). El proceso de la investigación científica. México: Limusa. Sebastián, A. (2003). La orientación profesional. Un proceso a lo largo de la vida. España: Dykinson.

Uzcategui, R. (1990). Seguridad social. Venezuela: Academia Nacional de Ciencias Económicas.

Vargas, l. (2008). Percepciones sobre el desarrollo de la autoafirmación profesional en la formación inicial de profesionales en Orientación. (Tesis de Licenciatura, Universidad de Costa Rica). Ciudad Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.