Abstract
This article is an excerpt from a research project on developing an ethics, esthetics and citizenship management project in high schools from Western Regional Office 3, during the 2013 schoolyear. Participating high schools include Julio Acosta García Institute, Palmares Bilingual High School and Naranjo High School, all public high schools. The aforementioned institutions are day schools covering a Cycle III Diversified curriculum. The study is descriptive and based on combined or multimodal methodological techniques involving both qualitative and quantitative methodologies. The author interviewed students from the Executive Student Body Committee and school administrators as well as teachers who were asked to participate in a survey. The research concludes that more strategies must be put in place to fully develop an Ethics, Esthetics and Citizenship Program. Based on the criteria of the faculty, administrators and students, project management is a weakness and requires better planning, leadership, organization and assessment of activities to ensure a successful output.References
Botero, C. A. (2009). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 49 (2), 1-11. (Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid) Colombia: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/2811Botero.pdf
Chacón, M. L. (2002). El director como organizador y gestor de los procesos educativos. (Tesis de Doctorado, Universidad de Costa Rica). Ciudad Universitaria Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.
Da Silva, R. (2002). Teorías de la administración. México: Thomson Learning . Recuperado de: http://books.google.co.cr/books?id=tPH5caAXYgcC&dq=mary+parker+follett+coordinaci%C3%B3n&hl=es&source=gbs_navlinks_s
Díaz, W. (2005). La planificación institucional en la gestión directiva en las escuelas técnicas del circuito 03 de la Dirección Regional de Desamparados. (Tesis de Maestría, Universidad de Costa Rica). Ciudad Universitaria Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.
D’ Agostino, G. (1995). Aspectos teóricos de la evaluación educacional. Una orientación para su puesta en práctica en la enseñanza primaria. San José, Costa Rica: EUNED.
Garbanzo, G. M. y Orozco, V. H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31 (2), 95-110. Recuperado de: http://latindex.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/1246/1309
García, J. R. (2009). La gestión escolar como medio para lograr la calidad en instituciones públicas de educación primaria en Ensenada, Baja California. (Tesis de Maestría, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo [IIDE]) México. Recuperado de: http://iide.ens.uabc.mx/blogs/mce/files/2011/03/Tesis-JihanGarc%C3%ADa-Poyato.pdf
González, L. (2005). La evaluación en la gestión de proyectos y programas de desarrollo. Una propuesta integradora en agentes, modelos y herramientas. España: Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia = Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado de: http://biblioteca.hegoa.ehu.es/system/ebooks/14809/original/La_evaluacion_en_la_gestion_de_proyectos.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
Koontz, H., Weihrich, H. y Cannice, M. (2008). Administración: una perspectiva global y empresarial. México: Mc Graw Hill.
Newstrom, J. W. (Ed.). (2007). Dirección: gestión para lograr resultados. México: McGraw-Hill Interamericana.
Martins, F., Cammaroto, A. J., Neris, L. M., y Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 9 (2), 1-27. Recuperado de: http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/lide.pdf
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Educación.
Ministerio de Educación Pública. (2009). Proyecto de Ética, Estética y Ciudadanía: programas de estudio Educación Cívica. San José, Costa Rica: Autor.
Mora, C. (2011). Labor del coordinador académico en la gestión del currículo en las organizaciones educativas de secundaria pública. Revista Gestión de la Educación, 1 (2), 1-34. Recuperado de: http://revistadigital.eae.fcs.ucr.ac.cr/images/stories/EDICION2/docs/01Laborcoordinadoracademico-CarolinaMora.pdf
Mora, G. A. (1998). Proyecto Curso de capacitación para el mejoramiento del proceso de supervisión y evaluación curricular de la unidad pedagógica Dr. Rafael Ángel calderón Guardia. (Memoria de práctica dirigida de Licenciatura, Universidad de Costa Rica). Ciudad Universitaria Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.
Naranjo, J. C. (2012). Aporte del programa ética, estética y ciudadanía en el fortalecimiento de los derechos humanos de la adolescencia. (Tesis de Maestría, Universidad de Costa Rica). Ciudad Universitaria Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.
Solera, M. (2011). Análisis de los procesos de gestión del proyecto extracurricular Banda Instrumental Escuela Riojalandia y su impacto en el entorno educativo. (Tesis de Maestría, Universidad de Costa Rica. Sede del Pacífico, Puntarenas, Costa Rica.
Ricart, J. E. y Rodríguez, M. A. (2004). Coordinación de los sistemas de gestión de calidad, medio ambiente y salud laboral. Parte I. España: Ediciones Deusto - Planeta de Agostini Profesional y Formación S.L. Recuperado de: http://site.ebrary.com/id/10063212 Reyes, A. (2005). Administración de empresas. Teoría y práctica. México: Editorial Limusa.
Rodríguez, J. (2003). Introducción a la administración con enfoque de sistemas. México: THOMSON. Recuperado de: http://books.google.es/books?id=kr5rp22vgH0C&pg=PA108&dq=Introducci%C3%B3n+a+la+Administraci%C3%B3n+con+Enfoque+de+Sistemas&hl=e s&sa=X&ei=XO6yUN73I4Wm8gTVx4HIAw&ved=0CDMQ6wEwAA
Vargas, I. (2008). Análisis de cinco desafíos en el ejercicio de la administración educativa. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8 (1), 1-15. Recuperado de: http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/desafios.pdf
Venegas, P. (2011). Gestión de la educación basada en competencias: elementos para su interpretación en el contexto de la Administración de la Educación. Revista Gestión de la Educación, 1(1), 1-27. Recuperado de: http://www.latindex.ucr.ac.cr/gestion-1-1/gestion-1-1-03.pdf
Zambrano, B. y Marval, E. (2008). Acción directiva: un enfoque centrado en competencias. Revista Venezolana de Gerencia, 13 (44), 616-636. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29004407