Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Educational Administration and Management Student’s Conflict
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educación
administración educativa
conflictos
conflictos estudiantiles
education
administrative staff
conflicts
student conflicts
emotional education
alternative conflict resolution

Abstract

This article analyzes the resolution of student conflicts in a public high school of the Costa Rican Ministry of Education – the Liceo de Paríso in the province of Cartago. The focus lies on how the administrative staff managed specific scenarios through a qualitative, phenomenological, investigational approach implemented at the school throughout 2014. Data is based on questionnaires, interviews and focus groups collected among the students, guidance counselors, the high school principal and staff. The research aims at determining the elements that characterize struggles among students at high schools - mainly verbal and physical conflicts. The paper looks at the most relevant causes and consequences for both the institution and the students, lack of programs to prevent such occurrences and daily planning by school administrators to counteract such encounters as well as raise awareness among the high school community.

https://doi.org/10.15517/rge.v5i1.17842
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arroyo, J. A. (2009). Gestión directiva del currículo. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 9 (2), 1-17. Recuperado en: http://revista.inie.ucr.ac.cr/ediciones/controlador/ Article/accion/show/articulo/gestio n-directiva-del-curriculum.htm

Botero, C. (2008). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista hispanoamericana de Educación, 49 (2). Recuperado en: http://www.rieoei.org/deloslectores/2811Botero.pdf

Cascón, F. (2006). Apuntes sobre educar en y para el conflicto y la convivencia. Revista En portada, 55. Recuperado en: http://pacoc.pangea.org/documentos/_andalucia_educativa_paco.pdf

Chacón, A. (2012). La gestión de los conflictos estudiantiles: un enfoque desde la administración de la educación. Revista Gestión de la Educación, 2 (1). Recuperado en: file:///C:/Users/admin/ Downloads/8510-12058-1-SM.pdf

Chacón, A. (2013). Propuesta para la elaboración de un manual para la gestión de los conflictos estudiantiles. Revista Gestión de la Educación, 4 (1), 1-35. Recuperado en: file:///C:/Users/admin/Downloads/12918-21325-3-PB.pdf

Chiavenato, I. (2006) Introducción a la teoría general de la administración. Colombia: McGraw – Hill Interamericana.

Dengo, M. E. (2011). Educación costarricense. San José, Costa Rica: EUNED.

Fernández, I. (2007). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Narcea, S.A.

Garbanzo, G. M. y Orozco, V. H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: un nuevo paradigma de la administración de la educación . Revista Educación, 31(2), 95-110. Recuperado en: http://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/1246/1309

Garbanzo, G. M. y Orozco, V. H. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativo. Revista Educación, 34(1), 15-29. Recuperado en: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=44013961001

Krauskopf, D. (2007). Adolescencia y educación. San José, Costa Rica: EUNED.

López, L. (2012). Abordaje de los conflictos estudiantiles en la gestión de las Escuelas Barrio Limoncito y la Colina, del circuito escolar 02, de la Dirección Regional de Educación de Limón. (Tesis de Maestría, Universidad de Costa Rica). Sede del Caribe, Limón, Costa Rica.

López, L. (2012). Abordaje de los conflictos estudiantiles en la gestión de las organizaciones educativas de primaria. Revista Gestión de la Educación, 2 (2), 1-33. Recuperado en: file:///C:/ Users/admin/Downloads/5869-12252-1-PB.pdf

Martínez-Otero P., V. (2009). Diversos condicionantes del fracaso escolar en la educación secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, 51, 67-85. Recuperado en: http://www. rieoei.org/rie51a03.htm

Ministerio de Educación Pública. (2009). Reglamento de Evaluación de los Aprendizajes. Recuperado en: http://www.apse.or.cr/webapse/legdoc/leg03.htm

Ministerio de Educación Pública. (2012). Protocolo integrado para la atención de situaciones de violencia en los centros educativos de secundaria. Recuperado en: http://www.mep.go.cr/ sites/default/files/page/adjuntos/protocolointegrado.pdf

Mora, C. (2011). Labor del Coordinador Académico en la gestión del currículo en las organizaciones educativas de secundaria pública. Revista Gestión de la Educación, 1 (2), 1-34. Recuperado en: file:///C:/Users/admin/Downloads/2142-3427-1-SM.pdf

Naranjo, M. L. (2008). Relaciones Interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conductas asertivas.

Revista Actualidades Investigativas en Educación, 8(1), 1-27. Recuperado en: http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/asertiva.pdf

Rodríguez, A. (2006). Educación formativa. Recuperado en: http://www.edumedia.org.ve/ productos/Apoyo/detalle.asp?id=63

Rodríguez, J. M. (2008). Los docentes ante las situaciones de violencia escolar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27 (11). Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015205005

Torres, C. (2004) Educación, poder y biografía. México: Siglo XXI.

Vargas, I. (2008 ). Análisis de cinco desafíos en el ejercicio de la administración educativa. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 8(1), 1-15. Recuperado en: http://revista.inie.ucr. ac.cr/autores/controlador/Article/accion/show/articulo/analisis-de-cinco-desafios-en-el- ejercicio-de-la-administracion-educativa.html

Viñas C., J. (2011). Conflictos en centros educativos cultura organizativa y mediación para la convivencia. Barcelona: Editorial GRAÓ

Comments

Downloads

Download data is not yet available.