Abstract
In light of principal theories about school leadership and management, in this paper we analyzed the views of principals about their role in the education for democratic and social participation at Chilean and Spain secondary institutes. We analyze interviews of four principals from two institutes in Chile and two in Spain, they said that their role was close from dialogue and school climate and learning from vital experiences.Despite the results, this paper aims discuss the role of principals about the importance of teaching and learning citizenship, generate dialogue at schools and increase the creation of democratic spaces for the management with the scholar community.
References
Arnstein, Sh. (1969). A ladder of Citizen Participation. Journal of the American Institute of planners , 35(4), 216- 224. Recuperado de: http://lithgow-schmidt.dk/sherry-arnstein/ladder-of- citizen-participation.html
Beck, U. (2008). La sociedad del riesgo mundial: en busca de la seguridad perdida. Barcelona: Paidós.
Beetham, D. y Boyle, K. (1996). Cuestiones sobre la democracia, conceptos, elementos y principios básicos. Madrid: Los libros de la Catarata.
Bellei, C., Contreras, D. y Valenzuela, J. (eds). (2009). Ecos de la Revolución Pingüina. Avances, debates y silencios en la reforma educacional. Santiago, Chile: UNICEF-CEAE.
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa . Madrid: La Muralla.
Bolívar, A., López, J. & Murillo, F. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, 14, 15-60. Recuperado de: http://institucional. us.es/fuentes/numeros_anteriores/firma_anterior.php?vid=14
Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas Unesco-CSIE. Recuperado de: http://www.eenet.org.uk/resources/docs/ Index%20Spanish%20South%20America%20.pdf
Camps, V. (ed). (2010). Democracia sin ciudadanos, la construcción de la ciudadanía en las democracias liberales. Madrid: Trotta.
Cogan, J. & Derricott, R. (2000). Citizenship for the 21st century. An international perspective of education. Wales: Kogan Page.
Coronel, J. (2005). El liderazgo del profesorado en las organizaciones educativas: temáticas para su análisis e investigación. Revista Española de Pedagogía, 232, 471-490. Recuperado de: file:///C:/Users/equipo%201/Downloads/Dialnet-ElLiderazgoDelProfesoradoEnLasOrgani zacionesEducat-1373230.pdf
Chomsky, N. (2010). La democracia de mercado en el sistema neoliberal: realidad y doctrina. La (des) educación. Barcelona: Crítica.
Dubet, F. (2006). La Escuela de las oportunidades ¿Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa. Feito, R. (2011). Los retos de la participación escolar. Madrid: Morata.
Fernández- Enguita, M. (1992). Poder y participación en el sistema educativo: sobre las contradicciones del sistema escolar en un contexto democrático. Barcelona: Paidós.
Fullan, M. & Hargreaves, A. (1999). La escuela que queremos. Los cambios por los que vale la pena luchar. Buenos Aires: Amorrortú.
Fullan, M. (2001). Leading a culture of change. USA: Jossey- Bass.
Goleman, D. (2002). El líder resonante crea más. Barcelona: Plaza & Yañez.
Habermas, J. (1999). La inclusión del otro . Barcelona: Paidós. Habermas, J. (2000). La constelación posnacional: ensayos políticos. Barcelona: Paidós.
Harris, A. (2012). Liderazgo y desarrollo de capacidades en la escuela. Santiago: Fundación Chile.
Harris, A. & Chapman, C. (2002). Democratic leadership for school improvement in challenging Carolina Aparicio Molina 85 contexts. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 6(9). Recuperado de: http://eprints.gla.ac.uk/75099/
Held, D. (1997). La democracia y el orden global, del estado moderno al gobierno cosmopolita. Barcelona: Paidós.
Hernández-Castillo, R., Murillo, F. & Martínez-Garrido, C. (2014). Factores de ineficacia escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 103-118. Recuperado de: http://www.rinace.net/reice/numeros/vol12num1.htm
Klein, N. (2007). The shock doctrine. The rise of disaster capitalism. New York: Picador.
Lorenzo, D. (2005). El liderazgo en las organizaciones educativas: revisión y perspectivas actuales. Revista Española de Pedagogía, 63(232), 367-388. Recuperado de: file:///C:/Users/equipo%201/ Downloads/Dialnet-ElLiderazgoEnLasOrganizacionesEducativas-1373221.pdf
Morin, E. (2011). La vía. Para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.
Muñoz, G. (2011). Representación simbólica de los consejos escolares como estrategia para democratizar la cultura escolar: una lectura interpretativa desde la voz de los sujetos sociales. Estudios pedagógicos, 37(1), 35-52. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052011000100002&lng=es&tlng=es. 10.4067/ S0718-07052011000100002
Murillo, F. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo Transformacional al liderazgo Distribuido. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4e). Recuperado de: http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2.htm
Navarro, L. (2007). Aseguramiento de la calidad de la gestión escolar: ¿De qué estamos hablando? Docencia , 31, 30-38. Recuperado de: http://www.revistadocencia.cl/pdf/20100731211150.pdf
Ley 20.370. General de Educación . Recuperado de http://www.leychile.cl/ Navegar?idNorma=1005923
Ley 19.979. Modifica el régimen de Jornada Escolar Completa Diurna y otros cuerpos legales. Recuperado de: http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=232146
Puig, J., Martín, T. & Trilla, J. (1998). Cròniques per a una educación democrática. Vic: Eumo Editorial.
Riggio, R., Chaleff, I. & Lipman-Blumen, J. (eds). (2008). The Art of followership. How Great Followers create Great Leaders and Organizations. USA: Jossey- Bass.
Riveros-Barrera, A. (2012). La distribución del liderazgo como estrategia de mejoramiento institucional. Educación y Educadores, 15(2), 289-301. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83424870008
Senge, P. (2005). La quinta disciplina: cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. Buenos Aires: Granica.
Senge, P. (2012). Creating schools for the future, not the past for all students. Leader to Leader, 2012(65), 44-49. Recuperado de: http://www.readcube.com/articles/10.1002%2Fltl.20035?r3_ referer=wol&tracking_action=preview_click&show_checkout=1&purchase_ referrer=onlinelibrary.wiley.com&purchase_site_license=LICENSE_DENIED
Shulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D. & Losito, B. (2009). ICCS 2009 International Report: Civic knowledge, attitudes, and engagement among lowersecondary school students in 3 8 countries. Amsterdam: IEA- MultiCopy Netherlands b.v.
Tapia-Gutiérrez, C., Becerra-Peña, S., Mansilla-Sepúlveda, J. y Saavedra-Muñoz, J. (2011). Liderazgo de los directivos docentes en contextos vulnerables. Educación y Educadores , 14(2), 389-409. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83421404010
Touraine, A. (2005). Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.