Abstract
In 2009, in Costa Rica begins the execution of the secondary school promotion system´s upgrade approved in 2008 by the Higher Education Council: Student who unapproved subjects have a duty to enroll in the next year but they have a right to register the subjects in the next level (for which already approved the requirement). This article is the result of a research in which analyze the opinion’s actors in a secondary school about the effects of public policy in practice, its positive and negative aspects and public policy´s general conception for its validity. In total, 66 people were interviewed: 25 students who advanced courses of them, 25 teachings, 12 students of high academic performance and 4 union leaders. On the other hand, it concludes that it generated a high academic and administrative complexity with unwanted academic impacts, this implies the policy´s high inceptive legitimacy –considered fair- is in issue by execution´s sensitives negatives consequences.References
Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2006). Las políticas de las políticas públicas. Progreso económico y social en América Latina. David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard University. Recuperado de: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument. aspx?docnum=912428
Consejo Superior de Educación (CSE). (2008). Acta Ordinaria No. 51-2008 del Consejo Superior de Educación. Recuperado de: http://cse.go.cr/sites/default/files/acuerdos/acta_51-2008_ normas_de_promocion_y_repitencia.pdf
Contraloría General de la República. (2011). Informe N. DFOE-SOC-IF-13-2011. Recuperado de: http://www.asamblea.go.cr/Informes_de_la_Contraloria/Informes%202011/k-%20 informes_noviembre_2011/DFOE-SOC-IF-13-2011.pdf
Holguín, C. (2013). La participación social y ciudadanía en las políticas públicas: apuntes para su reflexión. En: Roth D., A. (ed). El análisis y la evaluación de las políticas públicas en la era de la participación. Reflexiones teóricas y estudios de casos . Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Merino, M. (2013). Políticas públicas. Ensayo sobre la intervención del Estado en la solución de problemas públicos . México: CIDE.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2013). Estadísticas pobreza. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2011). Consideraciones respecto a las normas reguladoras de la promoción y la repitencia dentro del sistema público costarricense. San José, Costa Rica: Autor.
Picado, C. y Abarca, A. (2012). La política pública en promoción y repitencia en la Educación Secundaria, Costa Rica. Anuario Centro de Investigaciones y Estudios Políticos , 3, 126-147. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/ciep/article/view/14644/13901
Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer Informe del Estado de la Educación. Megabases de datos georreferenciados para la educación primaria y secundaria de los centros educativos de Costa Rica (2000-2009). Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: CONARE-ESTADO DE LA NACIÓN.