Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Public policy about advanced courses to repeaters in secondary education, Costa Rica: case study
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Public policy
decision
school promotion
Política pública
decisión
promoción escolar

How to Cite

Abarca Rodríguez, A. (2015). Public policy about advanced courses to repeaters in secondary education, Costa Rica: case study. Management of Education, 6(1), 87–102. https://doi.org/10.15517/rge.v1i1.22722

Abstract

In 2009, in Costa Rica begins the execution of the secondary school promotion system´s upgrade approved in 2008 by the Higher Education Council: Student who unapproved subjects have a duty to enroll in the next year but they have a right to register the subjects in the next level (for which already approved the requirement). This article is the result of a research in which analyze the opinion’s actors in a secondary school about the effects of public policy in practice, its positive and negative aspects and public policy´s general conception for its validity. In total, 66 people were interviewed: 25 students who advanced courses of them, 25 teachings, 12 students of high academic performance and 4 union leaders. On the other hand, it concludes that it generated a high academic and administrative complexity with unwanted academic impacts, this implies the policy´s high inceptive legitimacy –considered fair- is in issue by execution´s sensitives negatives consequences.

https://doi.org/10.15517/rge.v1i1.22722
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2006). Las políticas de las políticas públicas. Progreso económico y social en América Latina. David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard University. Recuperado de: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument. aspx?docnum=912428

Consejo Superior de Educación (CSE). (2008). Acta Ordinaria No. 51-2008 del Consejo Superior de Educación. Recuperado de: http://cse.go.cr/sites/default/files/acuerdos/acta_51-2008_ normas_de_promocion_y_repitencia.pdf

Contraloría General de la República. (2011). Informe N. DFOE-SOC-IF-13-2011. Recuperado de: http://www.asamblea.go.cr/Informes_de_la_Contraloria/Informes%202011/k-%20 informes_noviembre_2011/DFOE-SOC-IF-13-2011.pdf

Holguín, C. (2013). La participación social y ciudadanía en las políticas públicas: apuntes para su reflexión. En: Roth D., A. (ed). El análisis y la evaluación de las políticas públicas en la era de la participación. Reflexiones teóricas y estudios de casos . Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Merino, M. (2013). Políticas públicas. Ensayo sobre la intervención del Estado en la solución de problemas públicos . México: CIDE.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2013). Estadísticas pobreza. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2011). Consideraciones respecto a las normas reguladoras de la promoción y la repitencia dentro del sistema público costarricense. San José, Costa Rica: Autor.

Picado, C. y Abarca, A. (2012). La política pública en promoción y repitencia en la Educación Secundaria, Costa Rica. Anuario Centro de Investigaciones y Estudios Políticos , 3, 126-147. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/ciep/article/view/14644/13901

Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer Informe del Estado de la Educación. Megabases de datos georreferenciados para la educación primaria y secundaria de los centros educativos de Costa Rica (2000-2009). Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: CONARE-ESTADO DE LA NACIÓN.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.