Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Competencies of Academic Directors at Institutions of Higher Learning: A Study of Southeast Mexico
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Higher education administration
educational management
university management
leadership
human capital
Administración de la educación superior
gestión de la educación
gestión universitaria
dirección
capital humano

Abstract

This paper looks at critical aspects regarding the professional development of academic directors at an institute for higher learning in Southeast Mexico by identifying the skills and competencies required for improving productivity. The study uses a qualitative approach based on four case studies where results are obtained through observation, interviews and a bibliographical review.

Based on the results obtained, the difference between knowledge and competencies lies in its application. Directors may have the necessary academic training regarding administrative concepts, yet may have difficulty in implementing them. They possess the necessary skills for achieving results but overlook those that foster positive relationships with themselves and their environment.

Administrators must develop skills aimed at better understanding human behaviour, building effective relationships, negotiation, communication, empathy and strengthening teamwork with the school community and key actors to improve the efficacy and productivity of the institution.
https://doi.org/10.15517/rge.v1i2.25479
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/1710/171015625002.pdf

Cardona, P. y Chinchilla, M. N. (1999). Evaluación y desarrollo de las competencias directivas. Harvard Deusto Business Review, 89, 10-27. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=63273

Chávez, N. (2013). Una aproximación a las competencias gerenciales elementales. Gerencia y Negocios en Hispanoamérica, De gerencia.com. Recuperado de: http://www.degerencia.com/articulo/una-aproximacion-a-las-competencias-gerenciales-elementales

Elizondo, L. (2011). Competencias que debe tener un director académico universitario para la educación superior basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 205-218. Recuperado de: http://revistas.um.es/rie/article/view/110791/127042

García-Lombardía, P., Cardona, P. y Chinchilla, M. (2001). Las competencias directivas más valoradas. IESE Business School, Occasional Paper, 1(4), 1-24. Recuperado de: http://www.iese.edu/research/pdfs/op-01-04.pdf

García, A., Poblete, M. y Villa, A. (2006). La función directiva: un problema sin resolver. Tres décadas de formación, investigación y acción. Revista de Educación, 8, 13-34. Recuperado de: http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/2011/b15167227.pdf?sequence=1

Gross, M. (2008). Nuestro déficit de competencias directivas (corregido). Pensamiento imaginactivo. Recuperado de: http://manuelgross.bligoo.com/content/view/161409/Nuestro-deficit-de-Competencias-Directivas-corregido.htm

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Maureira, O. (2006). Dirección y eficacia escolar, una relación fundamental. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4e), 1-10. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/551/55140402.pdf

Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (4e), 11-24. Recuperado de: http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2.pdf

Poder Ejecutivo Federal. (1996). Programa de desarrollo educativo 1995-2000. México: Secretaría de Educación Pública.

Robbins, S. y Judge, T. (2013). Comportamiento organizacional. México: Pearson-Prentice Hall.

Sammons, P., Hillman, J. y Mortimer, P. (1995). Key characteristics of effective school: A review of school effectiveness research. London: OFSED and Institute of Education.

Sandoval, J. y Unda, S. (2004). Trabajo precario y salud en los docentes. Gaceta Académica del Sindicato Independiente de Trabajadores de la Universidad Autónoma Metropolitana. México: SITUAM.

Spencer, L. M. & Spencer, S. M. (1993). Competence at work. Models for superior performance. New York: JohnWiley & Sons.

Uribe, M. (2007). Liderazgo y competencias directivas para la eficacia escolar: experiencia del modelo de gestión escolar de Fundación Chile. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5e), 149-156. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55121025022

Villa, A. (2006). Elementos significativos de la loce con relación a las competencias directivas. Recuperado de:www.eyg.es/viicongreso

Comments

Downloads

Download data is not yet available.