Abstract
An entrepreneur is an innovator who is also creative and a strategist - someone who firmly believes in their own ideas and executes the successfully. Yet, certain emotional factors stand out among entrepreneurs when undertaking or executing plans, which could be critical for designing future entrepreneurial training programs.This article shows the results of a study in Venezuela that analyzed the relationship among entrepreneurial attitudes and emotional styles as observed in the students who participated, 94 of which were from Central University of Venezuela majoring in Business Administration and Accounting, and 165 students from the Simon Bolivar University majoring in Engineering and short-term Administrative and Industrial career paths.
A descriptive, correlational, non experimental design was used based on the “Am I an Entrepreneurial Type?” (STE) scale to measure entrepreneurship as well as an Emotional Style Questionnaire (EEC). The results showed a 33% variance, indicating that an individual with a strong attitude towards entrepreneurship showed negative emotional rumination styles. They are proactive onl yin terms of their propensity towards rumination. Given these results, training guidelines should include addressing the traits of the future entrepreneur and a cross-cutting inclusion of optimism and proactive entrepreneurial attitudes as well as how to control and manage emotions.
References
Alda-Varas, R., Villardón-Gallego, L. & Elexpuro-Albizuri, I. (2012). Propuesta y validación de un perfil de competencias de la persona emprendedora. Implicaciones para la formación. Electronic Journal of Research in Educational, 10 (28), 1057-1080. Recuperado de: http:// www.redalyc.org/pdf/2931/293124654006.pdf
Alvarado, O. & Rivera, W. (2011). Universidad y emprendimiento, aportes para la formación de profesionales emprendedores. Cuadernos de Administración, 27 (45), 61-74. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=225019868005
Amorós, L. (2011). El Proyecto Global Entrepreneurship Monitor (GEM): Una aproximación desde el contexto latinoamericano. Revista Latinoamericana de Administración, 46, 1-15. Recuperado de: https://www.icesi.edu.co/cdee/images/informes/colombia/REPORT_ GEM_Colombia_2011.pdf
Ares, A. (2004). La conducta proactiva de los emprendedores. Portularia, 4, 493-498. Recuperado de: http://www.unizar.es/proactividad/articulos/articulo2.pdf
Arroyo-Vázquez, M. & Jiménez-Sáez, F. (2008). La incorporación de la innovación y el emprendedurismo en la Educación Superior: una formación de futuro. (Trabajo presentado al V Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria). Recuperado de: http://digital.csic.es/bitstream/10261/17160/1/ AC235_1_526-ARROYO%20JIMENEZ%20Docencia%20Universitaria.pdf
Bernal, A. (2014). Competencia emprendedora e identidad personal. Una investigación exploratoria con estudiantes de Educación Secundaria obligatoria. Revista de Educación, 363, 384-411. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/363_192.pdf
Cordero, J., Astudillo, S., Delgado, J., Amón. O. & Carpio, X. ( 2011). Análisis de los factores que influyen el emprendimiento y la sostenibilidad de las empresas del área urbana de la ciudad de Cuenca, Ecuador. MASKANA, 2 (2), 27-37. Recuperado de: http://dspace.ucuenca.edu. ec/handle/123456789/5412
Durán-Aponte, E. (2013a). Análisis del perfil emprendedor en estudiantes universitarios del área administrativa: aportes a la formación gerencial emprendedora. (V Congreso de Gerencia en América Latina: Tendencias gerenciales desde una visión crítica). Venezuela: Universidad del Zulia.
Durán-Aponte, E. (2013b). Distinción entre actitud emprendedora y autoeficacia emprendedora: Validez y confiabilidad en estudiantes universitarios. Educación y futuro digital, (7), 59-69. Recuperado de: http://www.cesdonbosco.com/documentos/revistaeyfd/EYFD_7.pdf
Durán-Aponte, E. & Arias-Gómez, D. (2015). Intención emprendedora en estudiantes universitarios: integración de factores cognitivos y socio-personales. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6 (2), 320-340. Recuperado de: http://www.funlam.edu.co/revistas/ index.php/RCCS/article/view/1528
Espíritu, R. (2011). Análisis de la intención emprendedora en estudiantes universitarios a través de los rasgos de personalidad. Multiciencias, 11 (1), 65-75. Recuperado de: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=90418851009
Flores, M. & Barberá, J. (2013). Evaluación del impacto de la educación superior en la iniciativa emprendedora. Historia y Comunicación Social, 18, 377-386. Recuperado de: file:///C:/ Users/equipo%201/Downloads/44256-68225-3-PB%20(1).pdf
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st Century. New York: Basic Books.
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional . España: Editorial Kairos.
Goleman, D. (1998). Whats makes a Leader ? Estados Unidos: Harvard Business Review.
González, N. & Valdez, J. (2012). Optimismo-pesimismo y resiliencia en adolescentes de una universidad pública. CIENCIA ergo sum , 19 (3), 207, 214. Recuperado de: http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=10423895002
Guarino, L. (2011). Adaptación y validación de la versión hispana del Cuestionario de Estilo Emocional. Universitas Psychologica, 10 (1), 197-209. Recuperado de: file:///C:/Users/ equipo%201/Downloads/303-4118-1-PB.pdf
Kerlinger, F. & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en Ciencias Sociales . México: McGraw-Hill.
Loli, A., Del Carpio, J. & La Jara, E. (2009). El emprendimiento en los estudiantes de la UNMSM y su relación con algunas variables sociodemográficas. Revista de Investigación en Psicología, 12 (1), 111-130. Recuperado de: http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/ psico/article/view/3786
López, J. & García, J. (2011). Optimismo, pesimismo y realismo disposicional en emprendedores potenciales de base tecnológica. Psicothema, 23 (4), 611-616. Recuperado de: http://www. psicothema.com/pdf/3930.pdf
Marulanda, J., Correa, G. & Mejía, L. (2009). Emprendimiento: Visiones desde las teorías del comportamiento humano. Revista Escuela de Administración de Negocios, 66, 153-168. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20620269008
Martínez, F. & Carmona, G. (2009). Aproximación al concepto de “competencias emprendedoras”: Valor social e implicaciones educativas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7 (3), 82-98. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=55114063007
Mata, A., Medina, F., Martínez, E., Alcocer, R., Castillo, A. & Vázquez, V. (2015). Competencias claves para el emprendimiento. La perspectiva de los estudiantes. Universo de la Tecnológica, 7 (20), 13-15. Recuperado de: http://132.248.9.34/hevila/Universodelatecnologica/2014-2015/ no20/2.pdf
Mayer, J., Caruso, D. & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence , 27 (4), 267-298. Recuperado de: http:// www.unh.edu/emotional_intelligence/EI%20Assets/Reprints...EI%20Proper/EI1999MayerCarusoSaloveyIntelligence.pdf
Mayer, J. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En: P. Salovey y D. J. Sluyter (Eds), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications, pp. 3-34. New York: Harper Collins.
Merino, M. & Vargas, D. (2011). Evaluación comparativa del potencial emprendedor de Latinoamérica: una perspectiva multinivel. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 46, 38-54. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=71617238004
Moriano, J., Palací, F. & Morales, J. (2006). Adaptación y validación en España de la escala de autoeficacia emprendedora. Revista de Psicología Social , 21 (1), 51-64. Recuperado de: http:// www2.uned.es/dpto-psicologia-social-y-organizaciones/paginas/profesores/moriano/ copiaseguridad/J.A.Moriano_archivos/21_1%5B1%5D.%20MORIANO%20ET%20AL.pdf
Moriano, J., Topa, G., Morelo, F., Entenza, A. & Lévy-Mangin, L. (2012). Autoeficacia para el liderazgo emprendedor. Adaptación y validación de la escala CESE en España. Anales de psicología, 28 (1), 171-179. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723161019
Orrego, C. (2008). La dimensión humana del emprendimiento. Revista Ciencias Estratégicas, 16 (20), 225-235. Recuperado de: https://revistas.upb.edu.co/index.php/cienciasestrategicas/ article/view/582
Ortiz, C., Duque, Y. & Camargo, D. (2008). Una revisión a la investigación en emprendimiento femenino. Investigación y Reflexión Revista Facultad de Ciencias Económicas, 16 (1), 85-104. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90916107
Peñaherrera, M. & Cobos, F. (2012). La creatividad y el emprendimiento en tiempos de crisis. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (2), 238-247. Recuperado de: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num2/art15.pdf
Pihkala, T. & Vesalainen, J. (2000). Barriers to entrepreneurship – educational opportunities. (Trabajo presentado al IntEnt 2000). Finland: Tampere University of Technology.
Roth, E. & Lacoa, D. (2009). Análisis psicológico del emprendimiento en estudiantes universitarios: Medición, relaciones y predicción. Ajayu , 7 (1), 1-38. Recuperado de: http://www.scielo. org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612009000100005
Salazar-Carvajal, P., Herrera-Sánchez, I., Rueda-Méndez, S. & León-Rubio, J. (2014). El efecto de la conservación de recursos sobre la intención emprendedora en el contexto de crisis económica: el rol moderador de la autoeficacia y la creatividad. Anales de Psicología , 30 (2), 549-559. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S0212-97282014000200018
Salvador, C. (2008). Impacto de la inteligencia emocional percibida en la autoeficacia emprendedora. Boletín de Psicología , 92, 65-80. Recuperado de: http://www.territoriochile.cl/modulo/web/competencias_emocionales/inteligencia%20emocional%20y%20 eficacia%20emprendedora.pdf
Salvador, C. (2009). Ecuaciones estructurales como modelos predictivos de la autoeficacia emprendedora en una muestra de jóvenes mexicanos y españoles. Apuntes de Psicología, 27 (1), 65-78. Recuperado de: http://www.cop.es/delegaci/andocci/files/contenidos/ VOL.%2027_1_2009/vol.%2027_1_4.pdf
Salvador, C. & Morales, J. (2009). Fundamentos psicológicos de la autoeficacia emprendedora en jóvenes mexicanos. Alternativas en Psicología , 14 (20), 35-47. Recuperado de: http:// pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-339X2009000100004
Sánchez G., J. C. (2010). Evaluación de la personalidad emprendedora: validez factorial del Cuestionario de Orientación Emprendedora (COE). Revista Latinoamericana de Psicología , 42 (1), 41-52. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80515880004
Sánchez, J., Caggiano, V. & Hernández, B. (2011). Competencias emprendedoras en la educación universitaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 19-28. Recuperado de: http://infad.eu/RevistaINFAD/2011/n1/volumen3/INFAD_010323_19-28.pdf
Sánchez, J., Lanero, A. & Yurrebaso, A. (2005). Variables determinantes de la intención emprendedora en el contexto Universitario. Revista de Psicología Social Aplicada, 15 (1), 37-60. Recuperado de: http://psi.usal.es/emprendedores/documentos/Sanchez05.pdf
Santos, D., Requero, B., Cancela, A. & Pedraza, A. (2015). Juventud proactiva: Cómo crear unas actitudes fuertes y positivas hacia el emprendimiento. Revista de Estudios de Juventud, 15 (107), 125-147. Recuperado de: http://www.injuve.es/sites/default/files/2015/19/ publicaciones/Documentos%208%20Juventud%20proactiva.pdf
Shapero, A. & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. En: C. Kent, D. Sexton & K. H. Vesper (Eds.), Encyclopaedia of Entrepreneurship, 72-90. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Seligman, M. (2014). Aprenda optimismo: Haga de la vida una experiencia gratificante. España: DEBOLSILLO