Abstract
This article discusses the need for changes to occur in the traditional management model of the Costa Rican school system and juxtaposes it against new management strategies. Traditional styles of school administration are analyzed with the objective of adapting them in order to fit the demands of the XXIst century. The article is divided into four sections:: a) Contextualization; b) Outdated management model Educational Centers; c) The Costa Rican education system; d) Proposal management.References
Calleja, R. (2010). Un modelo educativo para el siglo XXI. Comunidad escolar, 88. Recuperado de: http://comunidad-escolar.pntic.mec.es/880/report1.html
Dávila, C. (2001). Teorías organizacionales y administración. México: McGraw-Hill Interamericana.
Larrañaga, A. (2012). El modelo educativo tradicional frente a las nuevas estrategias de aprendizaje. Universidad de La Rioja. Recuperado de: http://reunir.unir.net/handle/123456789/614
Medina, J. y Ortegón, E. (2006). Manual de prospectiva y decisión estratégica: bases teóricas e instrumentos para América Latina y el Caribe. Chile: Editorial Naciones Unidas.
Mena, O. (2009). Gerencia del futuro . San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). El centro educativo de calidad como eje de la educación costarricense. San José, Costa Rica: MEP.
Prensky, M. (2011). El sistema educativo anacrónico . [Archivo de video] . Recuperado de: http:// www.rtve.es/alacarta/videos/redes/redes-sistema-educativo-anacronico/1044110/
Punset, E. (2011). El sistema educativo anacrónico . [Archivo de video] . Recuperado de: http:// www.rtve.es/television/20110304/redes-sistema-educativo-anacronico/413516.shtml
Robinson, K. (2006) Las escuelas matan la creatividad . [Archivo de video]. Recuperado de: https:// www.youtube.com/watch?v=nPB-41q97zg