Abstract
This present article corresponds to investigation conducted in the Night School of the Union and the National School Virtual Marco Tulio Salazar headquarters in the canton of La Union. The research is type descriptive, due the information collected on each of the defined categories of analysis and its focus is quantitative, for the search for generalities that is give in the population, with respect into dropout student, of the mode that deepens in the objective of the investigation by means of the following objectives: Identify the dropout rate by level and by gender, in the last five years, to determine the factors socio-cultural, educational, economic and family causing dropout student, describe the strategies are implemented by the administration to reduce the dropout student in the Night School of the Union and the National School Virtual Marco Tulio Salazar headquarters in the canton of La Union. The results obtained allowed the development the development of a proposal in order to address the drop out student from the educational administration.References
Álvarez, I. y Topete, C. (1998). El desafío de la calidad en la educación básica del futuro. Serie Foro Pedagógico N° 19. México: Departamento de Reproducciones Gráficas de la SEP.
Álvarez, W, Arias, A; Cortés, C., Montiel, E., Rosales, X. y Umaña, M. (2006). Factores asociados a la deserción de la población estudiantil de sétimo año del Liceo José Martí, del Liceo de Chacarita y del Liceo Antonio Obando Chan en año 2004. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.
Arguedas, I. y Jiménez, F. (2007). Factores que promueven la permanencia de estudiantes en la educación secundaria. Actualidades investigativas en educación, 7 (3), 1-36. Recuperado de http://www.latindex.ucr.ac.cr/aie-2007-3/16-factores.pdf
Arroyo, J. A. (2010). Administración de la educación . Recuperado de http://www.slideshare.net/ Jarval/administracion-de-la-educacin-1671803
Chiavenato, I. (1995). Introducción a la teoría general de la administración (4 a ed.). Bogotá: McGraw- Hill.
Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2010). Informe Estado de la Nación. Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Autor.
Consejo Nacional de Rectores [CONARE]. (2011). Informe Estado de la Educación. Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Autor.
Garbanzo, G. (2011). Administración y gestión escolar: una historia de concepciones y prácticas en disputa, una visión desde Centroamérica con énfasis en Costa Rica. Cuadernos de Investigación, 6 (14). Recuperado de http://www.utp.br/Cadernos de Pesquisa/
Goicovic, I. (2002). Educación, deserción escolar e integración laboral juvenil. Revista Ultima década , 1 (16), 11-53.
González, L. (2010). La Deserción escolar en el IPN de Silao de la Victoria, Guanajuato. Guanajuato, México: Editorial León.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F.: McGRAW-HILL.
López, O. (2004). Sociología de la educación. San José., Costa Rica: EUNED.
Masís, C. (1989). A dministración de instituciones o procesos educativos. San José., Costa Rica: EUNED.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (1994). Política educativa hacia el siglo XXI. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2002). Plan de acción de la Educación para todos 2003- 2015. San José, Costa Rica: Autor.
Ordóñez, J. (1999) Introducción a la Pedagogía. San José, Costa Rica: EUNED.
Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Culrtura (UNESCO). (2011). Una crisis encubierta: conflictos armados y educación. Informe de seguimiento de la Educación para Todos en el mundo 2011. París: UNESCO.
Petit, K., Caliman, A. y Carvallo, B. (2009). Deserción escolar, proceso educativo y calidad de vida. Revista Especializada en Educación, 16 (2), 335-347.
Ruiz, Á. (2006). Universalización de la educación secundaria y reforma educativa. San José, Costa Rica: EUCR.
Sánchez, Z., Ugalde, J., Vargas, W. y Venegas, P. (1984). El impacto de la crisis socioeconómica en la deserción del sistema educativo costarricense. Revista Educación, 8 (1-2), 23-33.
Tristán, A. (2003). Elementos de educación de adultos: su aplicación en el ámbito judicial (2 a ed.). San José, Costa Rica: Editorial Poder Judicial.
Vásquez, E. (1985). Principios y técnicas de educación de adultos. San José, Costa Rica: EUNED.
Venegas, P. (1995). Innovación y cambio en educación: el director y el docente como participantes modulares. San José, Costa Rica: EUCR.
Zeledón, M. (2001). Los valores dentro de una gestión directiva eficaz. San José, Costa Rica: EUCR.