Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Addressing student conflict in the management of Elementary School organizations
PDF (Español (España))

Keywords

Education management
education administration
student conflicts
education
Gestión de la educación
administración de la Educación
Conflictos estudiantiles
educación

How to Cite

López Martínez, L. (2012). Addressing student conflict in the management of Elementary School organizations. Management of Education, 2(2), 1–33. https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.5869

Abstract

The author addresses the student conflict management in educational organizations, particularly in Barrio Limoncito and La Colina schools, from the school circuit 02, of the Regional Bureau of Education of Limon. Research is descriptive; using qualitative and quantitative research techniques. The overall objective of the study is to analyze the approach to student conflicts as part of the  management of the schools participating  and as  specific objectives: to determine the different student conflicts that arise in the participating institutions, identify the main causes that generate student  conflict in the schools  mentioned, to determine the management strategies employed by the administrator of education to address student conflicts and identify the main obstacles that these conflicts  generate to the management of Barrio Limoncito  and La Colina schools.

https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.5869
PDF (Español (España))

References

Antúnez, S., Boqué, M. C., Casamayor, G., Cela, J., Diez de Ulzurrúm, A., Fajardo, P., Funes, J.,Garrell, T. ... Tudela, P. (2000). Disciplina y convivencia en la institución escolar. Barcelona,: Graó.

Argudín, Y. (2006). Educación basada en competencias. México: Trillas.

Banz, C. (2008). Aprender a resolver conflictos de forma colaborativa y autónoma: Un objetivo educativo fundamental. Educar Chile. Recuperado de http://www.educarchile.cl/UserFiles/P0032/File/apoyo_emocional/Docentes/6a%20%20%20resolver_conflictos.pdf

Cascón, F. (febrero, 2006). Apuntes sobre educar en y para el conflicto y la convivencia. Revista Andalucía Educativa, 53, 24-27. Recuperado de http://pacoc.pangea.org/documentos/_andalucia_educativa_paco.pdf

Castro, A. Z. (2012). Gestión de liderazgo y valores en el Instituto Técnico Luis Rogerio González de la Ciudad de Azognes, provincia del Cañar durante el período escolar 2010-2011. (Tesis de maestría). Universidad Técnica Particular de Loja. Ecuador. Recuperado de http:// dspace.utpl.edu.ec/bitstream/123456789/3144/1/Tesis%20de%20Castro%20Salazar%20 Ana%20Zulema.pdf

Chacón, L., Elizondo, Y, Fernández, M. I., Triana, J. y Umaña, E. M. (2009). Abordaje docente y administrativo de los conflictos estudiantiles en el campo de la educación secundaria. (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica. San José. Costa Rica.

Chacón , A. (2011). Análisis de la gestión de los conflictos estudiantiles en el Liceo de Costa Rica, Circuito 02 de la Dirección Regional de San José Central. (Tesis de Maestría Profesional). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Chiavenato, I. (2000). Introducción a la teoría general de la administración. México: McGraw-Hill.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración. México: McGraw-Hill.

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2009). Viaje al desarrollo humano sostenible: En la región centroamericana. Módulo educativo para segundo ciclo. Programa Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Autor.

Delors, J., Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B. y Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. (Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación para el S.XXI [Compendio]). Francia: Santillana.

Durán, R. (2007). La administración educativa como área de trabajo pedagógico . Recuperado de www.poedagogium.com/revista/index.php

Etxeberría, F., Esteve, J. M. y Jordan, J. A. (2001). La escuela y la crisis social. En Ortega, P. (Coord.). Conflicto, violencia y educación. Actas del Siglo XX Seminario Interuniversitario e Teoría de la Educación. Murcia: Cajamurcia.

Fernández, I. (2008). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. España: Narcea.

Fernández, M. (2001). Gestión de instituciones educativas inteligentes. España: McGraw-Hill.

Gairín , J. y Dander, P. (2002). Organización de centros educativos. Barcelona: Praxis.

García, J. y García, A. (1996). Teoría de la educación. España: Salamanca.

García, N., Rojas, M. E. y Campos, N. (2002). La administración escolar y el mejoramiento de las instituciones educativas. Para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, Costa Rica. EUCR.

Garbanzo, G. y Orozco, V. H. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34 (1), 15-29. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/440/44013961001.pdf

Jaramillo, J. (2004). La evolución de la cultura de las cavernas a la globalización del conocimiento. San José, Costa Rica: EUCR.

Kinicki, A. y Kreitner, R. (2003). Comportamiento organizacional: Conceptos, problemas y prácticas. México: McGraw-Hill.

Koontz, H. y Weihrich, W. (1990). Administración una perspectiva global. México: McGraw-Hill.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (1994). Política educativa hacia el siglo XXI. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2011). Programa nacional de convivencia en centros educativos. San José, Costa Rica: Autor.

Smith, L. (1996). Lecturas críticas sobre Piaget. Londres: Routledge.

Rodríguez, J. (2007). Análisis de los procedimientos utilizados para resolver el conflicto en una organización educativa privada del Cantón de Montes de Oca. (Tesis de licenciatura). San José, Costa Rica.

Romero, C. (2004). La escuela media en la sociedad del conocimiento. Ideas y herramientas para la gestión educativa. Autoevaluación y plane de mejorara. Argentina: Ediciones Novedades Educativas.

Taberne, J. (2009). Sociología y educación. El sistema educativo en sociedades modernas. Funciones, cambios y conflictos. Madrid: Tecnos.

UNESCO. (1996). Hacia las sociedades del conocimiento. Recuperado de http://unesdoc.unesco. org/images/0014/001419/141908.pdf

Vasconez, J. L. (2012). Gestión, liderazgo y valores en la administración del Colegio Nacional Técnico Agropecuario “Salinas” perteneciente a la Parroquia Salinas, durante el año lectivo 2010-2011. (Tesis de Maestría). Universidad Técnica Particular de Loja. Ecuador. Recuperado de http://cepra.utpl.edu.ec/bitstream/123456789/3120/1/Tesis%20de%20Vasconez%20Vega%20Jenny%20Lorena.pdf

Venegas, P. (1993). El qué y para qué de la administración. Programa de Capacitación en Administración Educativa (PROCAE). Ministerio de Educación Pública. San José, Costa Rica: PROCAE.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.