Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management of the process of evaluation of teacher performance: from the Educational Management
PDF (Español (España))

Keywords

Education management
teacher performance evaluation
teacher performance
education management and education
Administración de la educación
evaluación del desempeño docente
desempeño docente
gestión de la educación y educación

How to Cite

Ugalde Vega, M. (2012). Management of the process of evaluation of teacher performance: from the Educational Management. Management of Education, 2(2), 1–40. https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.5870

Abstract

This study was conducted in the educational organizations: Barrio Limoncito School and los Lirios School from the School District 02 of the Regional Educational Administration of Limon in Costa Rica, whose general objective is to analyze the managing process of teacher evaluation on these schools from the Ministry of Education. It is a study based on the descriptive approach. It is based on mixed methodological techniques: qualitative and quantitative. Within the educational organizations teachers and administrative staff are consulted, and among the main findings, it was found that the processes of the evaluation of performance are fundamental to improve the development in teacher performance in search of the quality of the education provided.  It is essential to have adequate management processes from educational organizations that strengthen these processes.

https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.5870
PDF (Español (España))

References

Airasian, E. y Gullickson, D. (2000). Herramientas de auto y mutua evaluación del profesorado. España: Ediciones Mensajero.

Alfaro, D., Abraham, J., Erazo, I., Bolaños, F., Him, C., Muñoz, L., Sandoval, J., Valladares, W. y Vega, A. (2011). Guía para la autoevaluación de programas académicos en la educación superior. España: Sicevaes.

Antúnez, A. y Aranguren, C. (1998). Aproximación teórica y epistemológica al problema de evaluación. Su condición en educación básica. Boletín técnicas y didácticas de las Ciencias Sociales, (3), pp. 104-117. Facultad de Humanidades y Educación. Universidad de los Andes. Venezuela. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/23925/1/bol3_ angel_antunez.pdf

Arana, M. (1998). Principios y procesos de la gestión educativa. (Colección pedagógica). Lima, Perú: Editorial San Marcos.

Argudín, Y. (2006). Educación basada en competencias. México: Trillas.

Arroyo, J. A. (2003). Administración del personal docente en las instituciones educativas. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1957). Ley Fundamental de Educación. Ley 2160. San José Costa Rica. Recuperado de www.mep.go.cr/.../DOC/leyfundamental-285200810525.pdf

Blank, B. (1990). La administración de organizaciones, un enfoque estratégico. Cali, Colombia: Centro Editorial Universidad del Valle.

Díaz-Barriga, Á. (2006). El enfoque de las competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles educativos, 28 (111), 7-36. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=13211102

Casal, S. y Gago, M. (1998). La evaluación del proyecto curricular. Andalucía: Asociación de profesores de Escuela Oficial de Idioma.

Chacón, L., Elizondo, Y., Fernández, M., Triana, J. y Umaña, E. (2011). Abordaje docente y administrativo de los conflictos estudiantiles en el campo de la educación secundaria. Revista Gestión de la Educación, 1 (1),1-29. Recuperado de http://revistadigital.eae.fcs.ucr.ac.cr/index.php/component/content/article/3/42-abordaje-docente-y-administrativo-de-los-conflictos-estudiantiles-en-el-campo-de-la-educacion-secundaria.html

Chiavenato, I. (1998). Administración de recursos humanos. Colombia: McGraw-Hill.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la educación. México: McGraw-Hill Interamericana.

D’Agostino, G. (1995). Aspectos teóricos de la evaluación educacional. San José, Costa Rica: EUNED.

Delors, J., Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B. y Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación para el siglo XXI (Compendio). Francia: Santillana Ediciones.

Fernández, A. y Sarramona, J. (1997). La educación. Constantes y problemática actual. Vía layetana, 17 (3). Barcelona, España.

Garbanzo, G. y Orozco, V. H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: Un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 27 (1), 95-110. Recuperado de http://www.latindex.ucr.ac.cr/educacion-31-2/06-GARBANZO.pdf

Gutiérrez, F. (1982). Educación como praxis política. San José, Costa Rica: Siglo XXI Editores. Recuperado de www.sigloxxieditores.com

Koontz, H. y Weihrich, W. (1994) Elementos de administración moderna. Bogotá: McGraw-Hill.

Lépiz, C. (1999). Diseñar y enseñar. Madrid: Marceva.

Ministerio de Educación Pública de Perú. (2012). La evaluación del desempeño docente a criterio del Ministerio de Educación Pública de Perú. Recuperado de http://www.sumaeducacion.pe/pdf/plan_piloto.pdf

Montero, L. (marzo, 2011). El trabajo colaborativo del profesorado como oportunidad formativa. CEE Participación Educativa, 16, 69-88. Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado en: http://www.educacion.gob.es/revista-cee/pdf/n16-montero-mesa.pdf

Romero, C. (2004). La escuela media en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Noveduc.

Salazar, R. (1998). La gestión de los administradores educativos de primaria del circuito 10 de San José en torno a la calidad de la educación en Costa Rica. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Sovero, F. (2007). Organización y funciones de las instituciones educativas, instrumentos de gestión. En S. Franklin. Gestión educacional. Tomo I Gestión administrativa Lima, Perú: Editorial Palomino.

Villaseñor, G. (2004). La sociedad del conocimiento y la pertinencia de la educación superior, vistas desde América Latina. En L. Mota y J. Cisneros (Comps). La educación superior en América Latina. Globalización, exclusión y pobreza (pp. 40-53). Recuperado de http://books. google.es/books?id=Ex0oK_zoHagC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Comments

Downloads

Download data is not yet available.