Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management Analysis of Education Offerings of the Third Cycle of Basic General Education Open in the West Regional Education Bureau
PDF (Español (España))

Keywords

Administración de la educación
gestión de la educación
educación abierta
andragogía
sistema educativo costarricense
Educational administration
educational management
distance education
distance learning
andragogy
Costa Rican educational system

Abstract

The authors present ,in this article, results of a research analyzing the overall management of learning distance educational offers of Cycle III General Basic Education for Youth and Adults in Dirección Regional de Educación de Occidente (West Regional Education Bureau). This is an exploratory and descriptive research using qualitative techniques. In order to collect information, questionnaires and interviews were applied to the actors directly involved in this type of learning distance education. Data analysis is presented in analysis categories that support this study: system coordination from management, action planning at projects locations, the organization of learning distance projects locations, implementation of administrative actions and evaluation. Among the key findings are noted: poor communication of the guidelines towards different levels from the macro, meso and micro educational levels, lack of involvement of the educational community, inadequate provision and distribution of financial, human and teaching resources, unsuitable curriculum for the needs of target population, and an inadequate assessment which does not produce inputs to improve this kind of education.
https://doi.org/10.15517/rge.v2i1.8507
PDF (Español (España))

References

Ander-Egg, E. (1996). La planificación educativa. Argentina: Magisterio del Río de la Plata.

Bhola, H.S. (1992). La evaluación de proyectos, programas, y campañas de “Alfabetización para el Desarrollo”. Santiago: UNESCO.

Bolaños, G. y Molina, Z. (2008 ). Introducción al currículo. San José, Costa Rica: EUNED.

Lafourcade, P. (1995). Evaluación institucional. San José, Costa Rica: EUNED.

Cass, A. W. (1974). Educación básica para adultos: manual para educadores, formadores de docentes y directores de programas de educación básica para adulto. Buenos Aires: Troquel.

Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina. Chile: UNESCO.

Castillero, A. (2003). Gestión y supervisión en el Centro de Educación Básica. Cartago, Costa Rica.

Chavarría J., E. y Araya P., A. (1984). Perfil de la administración educacional. Departamento de Investigación Educacional. San José, Costa Rica.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración. México: Mc Graw-Hill Interamericana.

D ́Agostino, G. (1995). Aspectos teóricos de la evaluación educacional: una orientación para su puesta en práctica en la enseñanza primaria. San José, Costa Rica: EUNED.

Esquivel C., G. (2009). Análisis de la gestión directiva basada en competencias para la Escuela Quince de Agosto. Tesis sin publicar. Universidad de Costa Rica, Escuela de Administración Educativa.

FOREM. (2001). Calidad en la ejecución de proyectos de formación continua. Madrid: FOREM.

González G., L. (2005). La evaluación en la gestión de proyectos y programas de desarrollo: una propuesta integradora en agentes, modelos y herramientas. España: Vitoria-Gasteiz.

Guadamuz, L. (1979). La administración educativa y su relación con la administración pública. San José, Costa Rica: EUNED.

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Koontz, H.; Weihrich, H. y Cannice, M. (2008). Administración: una perspectiva global y empresarial. México: Mc Graw Hill.

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2010). Directrices y lineamientos administrativos para las modalidades de educación de personas jóvenes y adultas. Oficio DDC 2612-2010 de 2010, Dirección de Desarrollo Curricular. San José, Costa Rica: Editorial MEP.

Monterrey G., P. (2001). Fundamentos de la gerencia de proyectos en nutrición. Cuba: Infanta.

Santos G., M. (2001). Enseñar o el oficio de aprender: organización escolar y desarrollo profesional. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Solano S., O. (1995). Manual sobre estratégicas metodológicas del aprendizaje andragógico. San José, Costa Rica.

Terry G., R. (1980). Principios de administración. México: Continental.

Venegas J., P. (2004). Planificación educativa: bases metodológicas para el siglo XXI. San José, Costa Rica: EUNED.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.