Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Self-evaluation: A Reflection for School Management
PDF (Español (España))

Keywords

Autoevaluación
interculturalidad
centros educativos
convivencia
Self-evaluation
intercultural elements
educational and living
coexistence

Abstract

This is an essay about how coexistence and living from self-management of schools. Teachers and students dialogue about the role played by mediation strategies in learning where they diagnosed difficulties and facilities that have the student population, teachers and administrative management to develop processes aimed at achieving greater learning. As a conclusion, self-assessment in institutional management is a systematic process of self-reflection with endogenous and exogenous components of same educational centers, by participating institutions from purposes of school management and its improvement plan.
https://doi.org/10.15517/rge.v2i1.8593
PDF (Español (España))

References

De Alba, A. (1994). Currículum: crisis, mito y perspectivas. México: Universidad Nacional Autónoma.

Boff, L. (1996). Ecología: grito de la tierra, grito de los pobres. Madrid: Impresiones Trotta.

Boff, L. (1996). La dignidad de la tierra. Madrid: Impresiones Trotta.

Boff, L. (2006). Lección inaugural de la Universidad de Costa Rica. San José: UCR.

Bonil, T.; Sanmartí, J.; Tomás, C. y Pujol, R. M. (2004). “Un nuevo marco para orientar respuestas a las dinámicas sociales: el paradigma de la complejidad”. Revista de Investigación en la Escuela, 53. Madrid, España.

Gutiérrez, F. y Prado, C. (1997). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria . Heredia, Costa Rica: ILPC.

León, M. Á. y García B., M. (2008). Retos educativos de la escuela de nuestro tiempo: la interculturalidad. Madrid: CES – Don Bosco.

Maturana, H. (1996). El sentido de la humano. Santiago de Chile: Dolmen.

Murillo, P. (2008). “La autoevaluación institucional: un camino importante para la mejora de los centros educativos”. Revista Organización y Gestión Educativa, 1, pp.13-17.

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2008). El centro educativo de calidad como eje de la educación costarricense. San José, Costa Rica: MEP.

Morin, E. (2003). El método V. La humanidad de la humanidad. Madrid: Colección Teorema – Serie Mayor.

Rojas, G. (2007). Propuesta pedagógica en formación intercultural, fundamentada en principios y procedimientos de educación para la paz, para el aula preescolar de la escuela León XIII de Tibás. Tesis para optar por el grado de Maestría en pedagogía con énfasis en la Diversidad en los procesos educativos. Universidad Nacional de Costa Rica. Heredia, Costa Rica.

Santos, M. A. (1995). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. España: Ediciones ALJIBE.

Segura, M. (2007). “La perspectiva ética de la evaluación de los aprendizajes desde un enfoque constructivista”. Revista de Innovaciones Educativa, 1. Universidad de Costa Rica.

Serra, R.; Iriarte, J. y Le Fosse, G. (2000). El nuevo juego de los negocios. Buenos Aires: Editorial Norma.

UNESCO (2000). La carta a la tierra: una declaración de principios fundamentales para la construcción de una sociedad global justa, sostenible y pacífica en el siglo XXI. París: WDE.

UNESCO (2010). Datos mundiales de la Educación en Costa Rica. 2010-2011 . Paris: WDE.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.