Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
High School conflicts its approach by the administration and teaching staff
PDF (Español (España))

Keywords

educational administration
student conflict
violence in schools
quality of education
sociology of education
adolescence
administración de la educación
conflictos estudiantiles
violencia en centros educativos
calidad de la educación
sociología de la educación
adolescencia

Abstract

This paper presents a study on "Administrative approach to teaching and student conflict in the field of secondary education". Data on current global situation and national conflicts in the social and educational is presented first.
The research is based on bibliographic documents which provide a comprehensive view about the challenge of those who administer education, with emphasis in conflictsthat students experience when trying to fulfill the expectations and purposes of education in Costa Rica. It also contains the results drawn from this study and suggests strategies for a preventive approach.
https://doi.org/10.15517/rge.v1i1.8609
PDF (Español (España))

References

Antúnez, S., Boqué, M.C., Casamayor, G., Ce la, J., Diez de Ulzurrúm, A., FajardoP., Funes, J., Garrell, T., Mainer, J., Martí, J., Massaguer, M., Moreo, A.C., Notó, F., Perales, P., Rigoll, A. y Tudela, P. (2000). Disciplina y Convivencia en la Institución Escolar. Barcelona, España: Editorial GRAO.

Apple, M. (1997). Teoría Critica y Educación. Argentina: Niño y Dávila.

Argudín, Y. (2006). Educación Basada en Competencias. México: Editorial Trillas.

Barrantes, R. (2005). Investigación: un Camino al Conocimiento. Costa Rica: EUNED

Carr, W. (1996). Una Teoría para la Educación. España: Morata.

Casamayor, G., Antúnez, S., Almejach, R., Checa, P., Giné, N., Guitart, R., Notó, C., Rodón, A., Uranga, M. y Viñas, J. (1999). Cómo dar respuesta a los conflictos: La Disciplina en la Enseñanza Secundaria. Barcelona, España: Editorial GRAO.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración. México: Editorial McGraw. Hill Interaméricana.

Delval, J. (2002). La escuela posible. España: Pirámide.

Durán, F. (mayo, 2004). Escuela y disciplina. Periódico La Nación, p.34. San José, Costa Rica.

Garbanzo, G. (2008). Calidad y Equidad de la Educación Superior Pública. Aspectos por considerar en su interpretación. Revista Educación, 31(2)11-27. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

García, J. y García, A. (1996). Teoría de la Educación. España: Salamanca.

García, N., Rojas, M. y Campos, N. (2002). La Administración escolar: para el cambio y el mejoramiento de las instituciones educativas. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Martínez, C., Orozco, V. y Vargas, A. (2000). Liderazgo, Relaciones de Poder y Resolución de Conflictos en Instituciones Educativas. San José, Costa Rica: MEP, UCR.

Rodríguez, E. (2001). Cinco Educadores en la Historia. San José, Costa Rica: EUNED.

Rojas, Y. y Barahona, M. (2006). Hacia un modelo educativo par a elevar la calidad de la educación costarricense: Una propuesta de estrategias, po líticas y acciones. San José, Costa Rica: EUNED.

Sanvisens, A. (1984). Introducción a la pedagogía. Barcelona: Barcanova.

Valle, V. (junio, 2007). Conflictos Estudiantiles en las Organizaciones Educativas. Panel en el Auditorio de la Facultad de Educación. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.