Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Management of Educational Organizations Regarding the implementation of the National Programme of Educational Innovation Circuit 09, Regional Directorate of Education of North-San José, Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Administración de la Educación
creatividad y gestión de la educación
innovación y gestión de la educación
conocimiento en organizaciones educativas
gestión de la educación
educación
Educational administration
creativity and management of education
innovation and management of education
knowledge of educational organizations
educational management
education

How to Cite

Calvo Gutiérrez, I. (2012). Management of Educational Organizations Regarding the implementation of the National Programme of Educational Innovation Circuit 09, Regional Directorate of Education of North-San José, Costa Rica. Management of Education, 2(2), 1–64. https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.8614

Abstract

This article is a research developed based on the study of three schools of Moravia, San José, Costa Rica (circuit 09 of the Regional Directorate of Education of North-San Jose), in order to analyze the management of educational organizations regarding the implementation of the National Programme of Educational Innovation in selected institutions. The study was conducted under a qualitative method, using the deductive approach combined with a type of study denominated descriptive, because allows to compile the scientific information through the following objectives: -Determine the coordination mechanisms employed at the development of the National Programme of Educational Innovation, -Describe the organizational structure of the National Programme of Educational Innovation for its development in the three selected institutions; -Recognize the planning process undertaken for the development of the National Programme of Educational Innovation; -Describe the control systems employed in the management of the National Programme of Educational Innovation, and finally, -Describe the evolutional strategies implemented in the development of the National Programme of Educational Innovation. The findings we found provide the knowledge on the functioning of the National Programme of Educational Innovation since the Educational Administration, considering the creativity and innovation as essential components to address the challenges of today’s global society.
https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.8614
PDF (Español (España))

References

Barrantes, R. (2004). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo y cuantitativo. San José, Costa Rica: EUNED.

Bates, A. W. (2000). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios . Barcelona: Gedisa.

Castells, M. (2000). The rise of the Network Society. Massachusetts: Blackwell Publishers.

Chiavenato, I. (2000). Introducción a la teoría general de la administración. México DF: MacGraw-Hill.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento organizacional. La dinámica del éxito en las organizaciones. México DF: MacGraw-Hill.

Cobo R., J. C. (abril, 2009). Conocimiento, creatividad y software libre: una oportunidad para la educación en la sociedad actual. Revista sobre la sociedad del conocimiento, 8, 1-9. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=79015644007

Correa de Molina, C. (2004). Gestión y evaluación de la calidad de la educación. Referentes generales para la acreditación. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.

David, F. (2008). Conceptos de administración estratégica. México: Pearson Educación. Drucker, P. (1999a). La sociedad poscapitalista. Buenos Aires: Sudamericana.

Drucker, P. (1999b). Los desafíos de la gerencia para el siglo XXI. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Fernández-Ballesteros, R. (2001). Evaluación de Programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid: Editorial Síntesis.

Garbanzo V., G.M. y Orozco D., V.H. (2007). Desafíos del sistema educativo costarricense: un nuevo paradigma de la administración de la educación. Revista Educación, 31 (2), 95-110.

Garbanzo V., G.M. y Orozco D., V.H. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34 (1), 15-29. Recuperado en: http://redalyc.uaemex.mx/ redalyc/pdf/440/44013961001.pdf

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Ivancevich, J. M., Lorenzi, P., Skinner, S. J. y Crosby, P. (1997). Gestión, calidad y competitividad. Madrid: McGraw-Hill.

Maidagán, M. J., Iñaqui, C., Garagalza, L. y Arrizabalaga, G. (2009). Filosofía de la innovación. El papel de la creatividad en un mundo global. Madrid: Plaza y Valdés.

Majó, J. y Marqués, P. (2001 ). La revolución educativa en la era Internet . Valencia, España: Praxis.

Ministerio de Educación Pública. (2006). Propuesta de estructura plan de estudios de Colegios de Innovación Educativa con el uso de tecnología de punta. Acuerdo 010506. Consejo Superior de Educación. San José, Costa Rica: Autor.

Mintzberg, H. y Quinn, J. B. (1993). El proceso estratégico: conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall.

Ornelas, D. J. (setiembre-diciembre, 2007). Volver al desarrollo. Revista Aportes, 12 (36), 5-24. Recuperado en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=37612480002

Programa Estado de la Educación. (2011). III Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor.

Rodríguez, W. (1999). El legado de Vygostki y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de Psicología, 31 (3), 477-489. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/805/80531304.pdf

Salas, F. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica. Revista Educación, 27 (1), 9-6. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/440/44027102.pdf

Velasco, P. (2007). Psicología y creatividad: una revisión histórica (Desde los autorretratos de los genios del siglo XIX hasta las teorías implícitas del siglo XX). Caracas, Venezuela: Editorial de Humanidades.

Whitaker, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Madrid: Narcea.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.