InterSedes ISSN Impreso: 1409-4746 ISSN electrónico: 2215-2458

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/oai
New pedagogical architectures in the teaching of English: use of virtual tools in a hybrid university curriculum
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

education
Online Learning
Curriculum
Teaching
English
Technology
Pedagogy
educación
aprendizaje en línea
currículo
enseñanza
inglés
tecnología
pedagogía

How to Cite

Quesada Chaves, M. J. . (2023). New pedagogical architectures in the teaching of English: use of virtual tools in a hybrid university curriculum. InterSedes, 24(50), 85–120. https://doi.org/10.15517/isucr.v24i50.55658

Abstract

This article systematizes the experience lived as a result of the educational paradigm shift at a methodological level for the teaching of English, specifically what happened in a grammar in the English career with Training in Business Management at the University of Costa Rica. We are facing a reality where in the classroom we have a generation that is highly influenced by the use of technology and they might present problems to adapt to the traditional teaching processes. The reality is that many students demand and expect more creative learning environments. The pandemic caused by the Sars Cov-2 virus forced all educational institutions to rethink their traditional and face-to-face teaching model. The curriculum had to be adapted to an emergency remote education, characterized by the creation of virtual environments. It was concluded, after this study, that the use of technological tools by themselves does not imply innovation or successful learning, it is required to be a methodology focused on the student but supported by ICT, the teacher becomes the designer and moderator of these spaces. It is concluded that if there is a successful implementation, more and better learning will occur, but all this implies a methodological change to what had traditionally been used.

https://doi.org/10.15517/isucr.v24i50.55658
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez Álvarez, A. (2016). El uso del vídeo como factor de aprendizaje en una clase de francés lengua extranjera. Revista DIM, 33, 1-10. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/306798

Álvarez Ramos, A., Alejandre Biel, L., Garran Antolínez, M. L. y Calleja Largo, E. I. (s.f). Los entornos virtuales de aprendizaje en la enseñanza de lenguas: del e-learning a la educación ubicua. Universidad de Valladolin. https://www.researchgate.net/publication/321978037_Los_entornos_virtuales_de_apre ndizaje_en_la_ensenanza_de_lenguas_del_e-learnig_a_la_educacion_ubicua

Basantes Arias, E. A., Cárdenas Moyano, M. Y., Escobar Murillo, M. G. y Barragán Murillo, R. (2021). El impacto de la virtualidad en el aprendizaje del idioma inglés en educación superior. Polo del Conocimiento, 6(5), 46-56. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2630

Bournissen, J. M. (2015). Modelo pedagógico virtual. VI Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación Virtual y a Distancia. 1-18. http://www.eduqa.net/eduqa2015/images/ponencias/eje5/5_ai_Bournissen_Juan_Mod elo_pedagogico_virtual.pdf

Bunge, M. (1995). Sistemas sociales y filosofía. Editorial Sudamericana. https://issuu.com/hernandezcortez/docs/sistemas_sociales_y_filosof__a_de_m

Burgos Ostolaza, E. M. (2012). Ensayo sobre el libro “Las Conexiones Ocultas” de Fritjof Capra. Revista Vinculando, 1-9. https://vinculando.org/wp-content/uploads/kalins-pdf/singles/ensayo-sobre-el-libro-las-conexiones-ocultas-de-fritjof-capra.pdf

Capra, F. (2002). Las conexiones ocultas. Editorial Anagrama.

Carreño, L. (2009). Constructivismo y Educación. CARRETERO, Mario, Constructivismo y Educación, Buenos Aires, Paidós, Colección “Voces de la Educación”, 2009, 224 páginas. Propuesta Educativa, (32),112-113. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403041704015

Carretero, M. (1993). Constructivismo y Educación. Editorial Luis Vives.

Chávez Saavera, G., Gonzales Sandoval, B. V. y Hidalgo Valadez, C. (2016). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) a través del m-learning para el abordaje de casos clínicos. Una propuesta innovadora en educación médica. Innovación Educativa, 16(72), 95-112. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-

Cruz Ramírez, J. B. (2019). Aula Virtual como herramienta en la enseñanza del idioma inglés en el Nivel Medio Superior. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 21, 27-32. http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/68281

Daura, F. T. (2013). El contexto como factor del aprendizaje autorregulado en la educación superior. Educación y Educadores, 16(1), 109-125. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=83428614006

Kuhn, T. S. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.

Morales Ramos, L. A. y Guzmán Flores, T. (2015). El vídeo como recurso didáctico para reforzar el conocimiento. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia, 3, 10. https://www.researchgate.net/publication/282034087_EL_VIDEO_COMO_RECURSO_ DIDACTICO_PARA_REFORZAR_EL_CONOCIMIENTO

Moreira Segura C. y Delgadillo Espinoza, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha, 28(1), 121-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/tem/v28n1/0379-3982-tem-28-01-00121.pdf

Navas Montes, Y., Real Poveda, I., Pacheco Mendoza, S. y Mayorga Alban, A. (2015). Los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje del Idioma Inglés a través de los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Revista Ciencia UNEMI, 8(13), 47-55. http://ojs.unemi.edu.ec/index.php/cienciaunemi/article/view/82

Ortega García, C. A. (2016). Para qué un aprendizaje contextualizado y coherente en la escuela. Revista Praxis, 12, 134-144. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1855

Quesada Chaves, M. J. (2014). Creación de videos educativos como estrategia didáctica para la formación de futuros docentes de inglés. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-19. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/17588

Ramírez Salas, W. (2012). Un modelo pedagógico para la Educación Virtual. Acta Academia, 50, 11-24. http://revista.uaca.ac.cr/index.php/actas/article/view/174

Rifkin, J. (2020). La civilización empática: La carrera hacia una conciencia global en un mundo de crisis. PAIDOS.

Rodríguez Jiménez, J. M. (2009). Patrones pedagógicos en educación virtual. Revista de Educación a Distancia (RED), 1-16. https://revistas.um.es/red/article/view/89321

Romero Gómez, A. (2020). Aprendizaje basado en problemas, sobre ambiente virtual de aprendizaje, un modelo de enseñanza y aprendizaje en la Universidad Santo Tomás – VUAD [Tesis de doctorado, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/9863/RomeroAlexander2017.pdf?sequence=1;aprendizaje

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. Revista de Educación a Distancia, 53, 1-20. https://www.um.es/ead/red/53/silva.pdf

Soto Cañon, L. N. (2019). Virtualidad y presencialidad en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera [Tesis de Licenciatura, Universidad de la Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1840&context=lic_lenguas

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 María José Quesada Chaves

Downloads

Download data is not yet available.