InterSedes ISSN Impreso: 1409-4746 ISSN electrónico: 2215-2458

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/oai
Students of Chinese learning strategies on online class
PDF (Español (España))

Keywords

Foreign Languages
Pronunciation
Grammar
Vocabularies
Culture
Calligraphy
Lengua extranjera
Pronunciación
Gramática
Vocabulario
Cultura
Caligrafía

How to Cite

Chao Chao, K. W., Cambronero Artavia, M. del P., & Castro Esquivel, L. (2024). Students of Chinese learning strategies on online class. InterSedes, 25(52), 1–20. https://doi.org/10.15517/isucr.v25i52.56659

Abstract

This research analyzes the results of the learning strategies of Costa Rican students in Chinese online from 2020 to 2022. This research is located within the positivist paradigm with a quantitative approach, its results are presented in a statistical and percentage way, under a simple random probability sampling. It investigates the strategies used by the students on the learning of phonetics, morphosyntax, lexicon, Chinese character writing  and cultural elements from the methodologies for learning Chinese and also the use of direct strategies, namely: memorization, cognitive and compensatory strategies and indirect strategies such as metacognitive, affective and social strategies. It was found that there is a high predilection on the part of the students to carry out all the activities with the help of some technological tool, but combining it with traditional language learning strategies such as constant repetition of words, writing the word several times, making sentences. As an innovative element we can mention the creation of mental maps that allows participants to reflect on the functioning of Mandarin, besides this is a high-level cognitive process that allows them to create relationships between concepts and gives them a very important mental plasticity for learning a language as complex as Chinese from the point of view of phonetics and calligraphy to mention the most significant.

https://doi.org/10.15517/isucr.v25i52.56659
PDF (Español (España))

References

Arrieta, A. y Chao, K. (2015). Les stratégies d’apprentissage des apprenants de la première année des filières de français de l’Université du Costa Rica. Revista de Lenguas Modernas, 22, 235-263. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i22.19684

Ávila, A., Quintero, N. y Hernández, G. (2010). El uso de estrategias docentes para generar conocimientos en estudiantes de educación superior. Omnia, 16(3), 56-76. https://www.redalyc.org/pdf/737/73716205005.pdf

Balsas, I. (2018). Viabilidad del enfoque léxico aplicado a la enseñanza de caracteres chinos. Revista Internacional de Humanidades, 6(1), 9-20. https://eds.p.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=6a75d3c6-ea7f-4462-aaa4-c2d486c10690%40redis

Barboyon, L. y Gargallo, B. (2022). Métodos centrados en el estudiante. Sus efectos en las estrategias y los enfoques de aprendizaje de los universitarios. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 215-237. https://doi.org/10.14201/teri.25600

Camizán, H., Benites, L. y Damián, I. (2021). Estrategias de aprendizaje. Ecnohumanismo, 1(8), 1-20. https://doi.org/10.53673/th.v1i8.40

Cheng, C. y Kuang. (2020). Fomentando un aprendizaje del chino mandarín centrado en el significado: revisión de las metodologías actuales y propuesta didáctica basada en el enfoque comunicativo. Revista Internacional de Humanidades, 7(2), 119–135. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.18848/2474-5022/CGP/v07i02/119-135

Cohen, A. (1990). Language Learning: Insights for Learners, Teachers, and Researchers. Newbury House.

Eng, S., Soo, Y., Lai, Y., Gan, K. y Yeap, C. (2022). Online direct learning strategies of Mandarin as a foreign language learners during COVID-19 pandemic period in a Malaysian University. International Journal of Academic Research in Business and Social Services, 12(11), 1188-1198. http://hrmars.com/index.php/pages/detail/IJARBSS

Feng, Y. y Iriarte, F. (2019). Estrategias de aprendizaje que utilizan los estudiantes chinos que aprenden español como lengua extranjera. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (27). www.redalyc.org/journal/921/92155498004/html/

Fernández, E., Cevallos, H. y Zambrano, J. (2022). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del aprendizaje significativo de las ciencias naturales. Dominio de las Ciencias, 8(3), 1015-1035. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2971

García, J. (2000). Entrenamiento en estrategias de aprendizaje de inglés como lengua extranjera en un contexto de aprendizaje combinado. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 4(8), 18-41. https://doi.org/10.26378/rnlael48140

Guerrero, L., Pérez, M., Dajer, R., Villalobos, M. y Méndez, Y. (2022). Estrategias de aprendizaje en inglés empleadas por estudiantes universitarios de pedagogía de una universidad mexicana. Ciencia y Educación, 6(3). 35-51. https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i3.pp35-51

Hernández, I., Recalde, J. y Luna, J. (2015). Estrategia didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(1), 73-94. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134144226005.pdf

Herrera, L. y Lorenzo, O. (2009). Las estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 12(3), 75-98. https://www.scielo.org.co/pdf/eded/v12n3/v12n3a05.pdf

Jiménez, A. y Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Educateconciencia, 9(10), 106-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8805442

Lewis, M. (2000). Teaching collocation: Further Developments in the Lexical Approach. Hove: Language Teaching Publications.

Paudel, P. (2019). Learning Strategies Employed in English Language: Perceptions and Practices. Journal of NELTA Gandaki, 1, 87-99. https://www.researchgate.net/publication/333790113_Learning_Strategies_Employed_in_English_Language_Perceptions_and_Practices

Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Heinie and Heine Publishers.

Quemé, H. (2022). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura emergente, en la pandemia del COVID-19. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-13. https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.48738

Salinas, J., Cabrera, A. y Ríos, S. (2012). Autonomía en el aprendizaje de lenguas extranjeras en contextos de enseñanza mediatizados por la tecnología. Onomázein, 25(1), 15–50. https://www.redalyc.org/pdf/1345/134524361001.pdf

Schmeck, R. (1988). An introduction to strategies and styles of learning. En R.R. Schmeck (Ed.), Learning strategies and learning styles. Academic Press.

University, C. (2019). Metodologías activas (multimodal), en la enseñanza de la lengua china: Un estudio de caso / Integration of Active (Multimodal) Methodologies in the Teaching of the Chinese Language: a Case Study. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 7(3), 139-144. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.2334

Valle, A., González, R., Cuevas, L. y Fernández, A. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, 6, 53-68. https://redalyc.org/pdf/175/17514484006.pdf

Velázquez, Y., Pérez, A. y Parra, J. (2016). Los niveles de autonomía en el aprendizaje del profesor en formación de lenguas extranjeras. Didáctica y Educación, 7(1), 85-96. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/458

Wang, L. y Cáceres, M. (2019). Factores y estrategias del aprendiz preadolescente en chino como lengua extranjera. Estudio de caso en España. Onomázein, 43, 157-175. https://doi-org.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/10.7764/onomazein.43.06

Weerasawainon, A. (2019). Chinese Language Learning Strategies for Thai Undergraduate Students at Higher Education Institution, Thailand. Scholar: Human Sciences, 11(1), 154-161. http://www.assumptionjournal.au.edu/index.php/Scholar/article/view/3943

Weinstein, C. y Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. McMillan.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Kuok Wa Chao Chao, María del Pilar Cambronero Artavia, Laura Castro Esquivel

Downloads

Download data is not yet available.