Abstract
In the latest reports of the State of Education, relevance is given to the fact that the Costa Rican educational system is going through a crisis due to historical lags and the economic and social effects that the country is going through. In addition to this, the teacher's and student strikes in 2018 and the student strike of 2019 forced the Ministry of Public Education to approve almost entirely fifth-year students. This has an impact on access to and achievement of university higher education. This paper presents the results of the compilation of characteristics and competencies of students admitted to the Engineering careers of the Pacific Campus in the period 2017-2021.
References
Blanco Picado, P. (2019, 2 de abril). La mayoría de estudiantes de primer ingreso reprueban examen de diagnóstico de matemática en la UCR. Universidad de costa Rica. https://acortar.link/Zr9hVU
Camacho Céspedes, L. (2017). La formación de profesionales en el área de ingeniería: una visión integral. CONARE – OPES. https://acortar.link/PWqr6f
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Presentación de la Encuesta Nacional de Hogares 2020 [Presentación de diapositivas]. INEC. https://acortar.link/lbcZyJ
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Indicadores demográficos 2019. INEC. https://acortar.link/SNNaq7
Moreira-Mora, T.E. (2007). Perfil sociodemográfico y académico de estudiantes en deserción del sistema educativo. Actualidades en Psicología, 21(2007), 145 - 165. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/apsi/v21n108/v21n108a07.pdf
Programa Estado de la Nación. (2009). Capítulo 6: Clases sociales, estilos de desarrollo y crecimiento económico en Costa Rica 1988-2008: una nueva perspectiva para el estudio de la desigualdad social. En Programa Estado de la Nación (Ed.), Decimoquinto Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. https://acortar.link/hylJBa
Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Informe Estado de la Educación 2021. CONARE – PEN. https://estadonacion.or.cr/informes/
Ventura, A.C. (2011) Estilos de aprendizaje y prácticas de enseñanza en la universidad. Un binomio
que sustenta la calidad educativa. Perfiles Educativos, 33(número especial), 142 - 154.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 María Barboza Gutiérrez