Abstract
This work will cover the problems that are found in teacher training and professional development in Probability and Statistics in higher education in Mexico. It will be approached through four focuses: a) the characterization and training of teachers that drive the development and implementation of curriculum reforms in the teaching of Statistics; b) challenges of teachers in the instruction of university-level Statistics; c) new curricular reforms with respect to the instruction of Statistics that propose the development of a learning based in projects through the use of appropriate statistical software, and d) educational innovation as a body of knowledge in development, by which the shaping of networks consisting of professors who favor the emergence of real innovation is brought about. Starting from these perspectives, the challenges confronted in the teaching and training of Statistics professors will be proposed.
References
Alarcón, J. (1995) Notas del Seminario “Precálculo y Resolución de Problemas”. DME-CINVESTAV-IPN, México.
Bacelar, H.; Bright, G.; Chadjipelis, T.; Cordani, L.; Glencross, M.; Ito, P. (2001) “What are priority areas of research in statistics education?”, Statistical Education Research Newsletter 2(1): 3–21.
Batanero, C. (2001) Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada, España.
Batanero, C. (2011) “Grupo de Investigación sobre didáctica de la Estadística.”, in: http://www.ugr.es/ batanero/index.html
Batanero, C.; Godino, J. D.(2001) Análisis de datos y su didáctica. Materiales para la asignatura. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada, España.
Bricali, J. M. (2000) “Universidad 2 mil”, Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas, Madrid, España.
Chan, I. (2009) Estrategias para desarrollar el conocimiento didáctico del contenido en la formación de los profesores. Monografía de Licenciatura en Educación no publicada, Universidad Autónoma de Yucatán, México.
Corsini, A. (2001-2010) “Free Statistics”, in: http://freestatistics.altervista.org
Espacio Europeo de Educación Superior (2006) “Declaración de Bolonia, 19 de Junio de 1999”, in: http://www.eees.es/pdf/Bolonia ES.pdf
Espinel, M.C.; González, M.T.; Bruno, A.; Pinto, J. (2009) “Las gráficas estadísticas”, in: L. Serrano (Eds.) Tendencias actuales de la investigación en educación estocástica, Gráficas San Pancracio, Málaga: 133–155.
González, M.; Pinto, J. (2008) “Conceptions of four pre-service teachers on graphical representations”, in: C. Batanero, G. Burril, C. Reading & A. Rossman (Eds.) Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference, ICMI & IASE, Monterrey, México.
Intel Educación (2011) “Diseño de proyectos efectivos”, in: http://www.intel.com/education/la/es/proyectosEfectivos/index.html
Moursund, D. (2008) “La creación de un proyecto de clase utilizando la metodología del aprendizaje por proyectos”, in: http://www.eduteka.org/tema mes.php3?TemaID=0007
Ortega, K. (2009) Caracteŕısticas de la Reflexión sobre la Práctica de Profesores de Estadística e Bachillerato. Tesis de Maestría en Investigación Educativa no publicada, Universidad Autónoma de Yucatán, México.
Ortega, P.; Ramı́rez, M.E.; Torres, J.L.; López, A.E.; Servin, C.Y; Suárez, L.; Ruiz, B. (1993) “Modelo de innovación educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación”, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 10(1):145–173.
Pinto, J. (2010) Conocimiento Didáctico del Contenido sobre la Representación de Datos Estadísticos: Estudios de Casos con Profesores de Estadística en Carreras de Psicología y Educación.. Tesis de Doctorado no publicada, Universidad de Salamanca, España
Pinto, J.; Martín, G.; Barrabó, B. (2007) “Estudio de necesidades de formación de profesores que imparten Estadística en carreras del área social”, in: G. Buendía Abalos & G. Montiel Espinosa (Eds.) Memorias de la XI Escuela de Invierno en Matemática Educativa, Red de Centros de Investigación en Matemática Educativa (CIMATE), México: 451–463.
Railsback, J. (2002) “Project-Based Instruction: Creating Excitement for Learning,Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory”, in: http://http://educationnorthwest.org/resource/798
Ramı́rez, M.E; Suárez, L.; Ortega, P. (2008) “Las investigaciones sobre las innovaciones educativas para la profesionalización docente en el IPN”, Memorias de Virtual Educa 2008, Zaragoza, España.
Rivas, M. (2000) “Innovación Educativa”, Preprint, Síntesis, Madrid.
Rodriguez, M.I.; Albert, J.A.; Agnelli, H.(2011) “Controversias sobre las pruebas de hipótesis: sus implicaciones para su enseñanza”, Primer Encuentro Internacional de la Enseñanza en la Probabilidad y la Estadística, BUAP, Puebla, México.
Ruiz, B.; Suárez, L.; Torres, J.L.; Flores, C. (2009) “Integration of technology use into statistical classroom through networks of learning activities”, Proceedings of The 57th Session of the ISI International Statistical Institute, Durban, South Africa: ISI, South Africa. in: http://www.statssa.gov.za/isi2009/ScientificProgramme/Ipms.aspx
Shaughnessy, J.M. (2007) “Research on statistic learning and reasoning”, in: F.K. Lester (Ed.) Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Greenwich: NCTM, Inglaterra: 957– 1049.
Suárez, L.; Ruiz, B. (2010) “Matemática educativa en la innovación educativa”, in: R. Rodríguez, E. Aparicio, M. Jarero, S. Landy, B. Ruiz, F. Rodríguez, J. Lezama, y M. Soĺıs. (Eds.) Memorias de la XIII Escuela de Invierno en Matemática Educativa, Red de Centros de Investigación en Matemática Educativa, México: 262–267.
Zapata, L. (2011) “Algunas reflexiones acerca del conocimiento pedagógico disciplinar del profesor de Estadística”, Didac 56-57, México: 9–14.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Revista de Matemática: Teoría y Aplicaciones