Revista de Matemática: Teoría y Aplicaciones ISSN Impreso: 1409-2433 ISSN electrónico: 2215-3373

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/matematica/oai
El análisis multivariado de datos como herramienta en la exploración de modelos en la comprensión de variables psicológicas
PDF (Español (España))

Keywords

Multivariate Data Analysis
Theoretical Models
Psychology
Mathematical Models
Mathematical Applications
Análisis Multivariado de Datos,
Modelos Teóricos
Psicología
Métodos Matemáticos
Aplicaciones Matemáticas

How to Cite

Seijas, C. R. (2000). El análisis multivariado de datos como herramienta en la exploración de modelos en la comprensión de variables psicológicas. Revista De Matemática: Teoría Y Aplicaciones, 7(1-2), 229–244. https://doi.org/10.15517/rmta.v7i1-2.192

Abstract

Psychology, as a behavioral science in a preparadigmathic state, needs the support of theoretical models that validate the constructs that it uses for explaining the phenomena it studies. For sustaining the advances in the construction of models that arise in different domains of the Psychology, we present the application of multivarate data analysis tools such as Principal Component Analysis, Correspondence Analysis and Discriminant Analysis. We study variables such as prediction of university performance according to classical variables in Psychometrics (Seijas 1998a) and sognoscitive variables (seijas 1999b), learning style (Seijas 1998b), autoesteem (Seijas 1999a), and finally transcultural variables such as individualism and collectivism (Seijas 1999c). We want to show the usefulness that multivariate data analysis can give to behavioral sciences for making theoretical constructs with power to explain the reality, in such a way that the can be operational tools in the people interested in analyzing and handling the behavior.

https://doi.org/10.15517/rmta.v7i1-2.192
PDF (Español (España))

References

Alder, H. (1995) Pensar para la Excelencia. EDAF, Madrid.

Anastasi, A.; Urbina, S. (1998) Tests Psicológicos. Prentice Hall, México.

Baron, R. (1996) “The Baron emotional quotient inventory (EQ-i): a test of emotional intelligence”, Multi-Health Systems, Toronto.

Castillo, W.; González, J.; Rodríguez, O.; Trejos, J. (1997) Fundamentos de Análisis Multivariado de Datos. Universidad de Costa Rica, San José: .

Chen, C.; Meindl, J. R.; Hunt, R. O. (1997) “Testing the effects of vertical and horizontal collectivism: A study of reward allocations preferences in China”, Journal of Cross Cultural Psychology 28: 44–70.

Instituto de Investigaciones Educativas (1970) Escalas programa universitario de pruebas de evaluación. Universidad del Valle de Guatemala, Guatemala.

Kolb, D. A.; Rubin, I. M.; McIntyre, J. M. (1977) Psicología de las organizaciones: Problemas contemporáneos. Prentice-Hall, México.

Leahey, T. (1982) Historia de la psicoloǵıa. Debate, Madrid.

Luthans, F.; Hodgetts, R. M.; Rosenkrantz, S. A. (1988) Real Managers. Balliger, Cambridge MA.

Otis, A. S. (1987) Tests Otis Autoaplicados de Habilidad Mental. Universidad del Valle de Guatemala, Guatemala.

Pope, A. W.; McHale, S. M.; Craighead, W. E. (1988) Self-esteem enhancement with children and adolescents. Pergamon, Nueva York.

Popper, K. R. (1934) The logic of scientific discovery. Hutchinson, Londres.

Rotter, J. B. (1966) “Generalized expectancies for internal versus external control reinforcement”, Psychological Monographs, 80 (609).

Seijas, C. R. (1998a) Del Azar al Hacer en busca de la Excelencia Académica: Predicción del desempeño de los estudiantes de psicología de la Universidad Francisco Marroquín. Tesis del Departamento de Psicología, Universidad Francisco Marroquín, Guatemala.

Seijas, C. R. (1998b) “ Estilos de aprendizaje y lateralidad cerebral: validez de constructo, empírica y de diagnóstico, sobre la base de la orientación vocacional”. (Documento Interno) Universidad Francisco Marroquín, Departamento de Psicología, Guatemala.

Seijas, C. R. (1999a) “Autoestima en los estudiantes de la facultad de economía”. (Documento Interno). Universidad Francisco Marroquín, Departamento de Psicología, Guatemala.

Seijas, C. R. (1999b) “Del azar al hacer II: El perfil de los estudiantes de psicología”. (Documento Interno). Universidad Francisco Marroquín, Departamento de Psicología, Guatemala.

Seijas, C. R. (1999c) “Individualismo y Colectivismo en una Universidad Liberal”. (Documento Interno). Universidad Francisco Marroquín, Departamento de Psicología, Guatemala.

Salomón de Dougerthy, H. (1989) Predicción del rendimiento académico del estudiante de primer ingreso a la universidad. Tesis inédita de Licenciatura Educación, Universidad del Valle de Guatemala, Guatemala.

Triandis, H. C (1995) Individualism and collectivism. Westview, Boulder CL.

Weinstein, C.E.; Palmer, D.R.; Schulte, A.C. (1987) LASSI: Learning and Study Strategies Inventory. R.H. Publishing Co., Clearwater, Fl.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.