Abstract
In this work we study two generalizations to the double-6 domino tiles. In a general way, it is considered the k-minó, P(k, n), which consists in combining the numbers from 0 to n in groups of k. With this approach and using a new procedure it is found interesting recurrence patterns in function of the k and n parameters in order to obtain the number of pieces and the sum of the score of all pieces of the mentioned game. In a sequential way it is studied the domino P(2, n) and the trimino P(3, n) in order to generalize to P(k, n). The obtained results are related with the Pascal’s triangle and another mathematical topics as combinatorial, numerical sequences and series of higher-order, symmetric matrices, symmetric tensors, and complete graphs.
References
Alba, R. (2008) “Problema 1: dominó/dominó triangular”, en: www.matesymas.es/problema-1-dominodomino-triangular/, consultado el 15/07/2017, 9:00 a.m.
Arfken, G.B.; Weber, H.J. (1995) Mathematical Methods for Physicists. Academic Press, San Diego, California.
Fernández, L. (1987) El Dominó, aspectos matemáticos. Algol, S.A., Santa Cruz de Tenerife.
Golomb, S.W. (1994) Polyominoes: Puzzles, Patterns, Problems, and Packings. Princeton University Press, New Jersey.
González, F.J. (2004) “Grafos”, in: F.J. González (Ed.) Apuntes de Matemática Discreta”, Universidad de Cádiz, Cádiz: 395–463, en: http://www2.uca.es/matematicas/Docencia/ESI/1711003/Apuntes/Leccion14.pdf, consultado el 22/07/2017, 9:00 a.m.
González, J. (2009) “Dominó triangular”, en: http://www.matesymas.es/wp-content/uploads/2009/03/domino$_-$triangular2.pdf, consultado el 15/07/2017, 7:00 a.m.
Graham, R.L.; Knuth, D.E.; Patashnik, O. (1990) Concrete Mathematics. Addison-Wesley Publishing Company, Reading, Massachusetts.
Hans, J.A.; Muñoz, J.; Fernández, A. (Grupo Alquerque de Sevilla) (2012) “Operaciones con las fichas del dominó”, Revista SUMA 70: 77–84.
Lárez, H. (2009) “Fórmula de conteo para un dominó de tres caras”, Revista Notas de Matemática 5(2): 35–41.
Maia de Abreu, N.M.; Del-Vecchio, R.R; Tavares Maia, C.; Stevanovic,´D. (2007) “Introdução à teoria espectral de grafos com aplicações”, in: E. Andrade; R. Sampaio & G. Silva (Eds.) Notas em Matemática Aplicada Vol. 27, Sociedade Brasileira de Matemática Aplicada e Computacional, Brasil: 13–95, en: http://www.sbmac.org.br/boletim/ arquivos2007/volume27.pdf, consultado el 10/07/2018.
Maldonado, J.A. (2011) “Matemáticas aplicadas al juego del dominó”, en: http://www.uaq.mx/ingenieria/publicaciones/eure-uaq/n11/en1106.pdf, consultado el 13/11/2017, 9:00a.m.
Morales, J.M.; Muñoz, J.M.; Oller, A.M. (2009) “Empleo didáctico de juegos que se materializan mediante grafos: una experiencia”, Contextos Educativos 12: 137–164.
Oller, A.M. (2005) “Jugando con el dominó”, en https:// www.unizar.es/ttm/2005-06/domino.pdf, consultado el 12/07/2017, 8:00 a.m.
Oller, A. M. (2006) “Jugando con el dominó: taller de talento matemático, 4to. E.S.O.”, en: https://www.unizar.es/ttm/ 2005-06/presentaciondomino.pdf, consultado el 12/07/2017, 9:00 a.m.
Oller, A. M. (2008) “Jugando con el dominó: taller de talento matemático, 3ro. E.S.O.”, en: https://www.unizar.es/ttm/ 2007-08/domino.pdf, consultado el 22/07/2017, 8:00 a.m.
Oller, A.M.; Muñoz, J.M. (2006) “Euler jugando al dominó”, Revista SUMA 53: 39–49.
Recreomath (s.f.) http://recreomath.qc.ca/ dict-triangulaire-domino.htm, consultado el 01/02/2018, 10:00 a.m.
Rupérez, J.A.; García, M. (2017) “Dominó, dominó, dominique”, Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas 94: 123–131.
Rupérez, J.A.; García, M. (2017) “También tenemos las del dominó”, Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas 95: 137–152.
Rupérez, J.A.; García, M. (2017) “Dominós orientales y otras variantes didácticas”, Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas 96: 119–133.
Tapson, F. (2004) “Dominoes”, en: http://www.cleavebooks.co.uk/trol/trolxe.pdf, consultado el 13/11/2017, 3:00 p.m.
Thornton S.T. and Marion J.B. (2003) Classical Dynamics of Particles and Systems. Thomson Brooks/Cole, Belmont.
Torres, D. (2016) “El dominó como herramienta de enseñanza para favorecer el razonamiento matemático en el jardín de niños”, in A. Barraza & T. Cárdenas (Eds.) Proyectos de innovación didáctica en, y desde, los diferentes niveles educativos, Instituto Universitario Anglo Español, México: 33–51.