Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Sistematización de las labores de Centro de literatura infantil y juvenil y su impacto en la región de Occidente: una investigación histórica y análisis de resultados
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Social outreach
regionalization
Children's and Youth Literature Center
university community work
contribution
Acción Social
regionalización
Centro de Literatura Infantil y Juvenil
trabajo comunal universitario
aporte

Abstract

 The present paper aims to carry out a systematization of the different actions carried out by the Center for Children's and Youth Literature TC-370 throughout its existence to assess its social impact. The main objective of this analysis lies in making visible the role of the Social Outreach of the Western Branch of the University of Costa Rica and acknowledge how the work of this project has a positive influence on the communities. Firstly, this research provides the context and beginning of this project; secondly, it displays a systematization of the actions carried out; and finally, it shows its impact in the Western Region of Costa Rica.

Regarding methodology, an intense bibliographic search was carried out (physical archive of the Western Branch: meeting minutes, newspaper articles, journalistic reports, among others). Along with the research on printed documents, a detailed digital bibliographic review was done. Regarding the systematization of the actions of this project from 2010 to 2021, the work reports delivered to the Vice-President for Social Outreach were used. Finally, a telephone interview was carried out with Mrs. Sonia Quesada to complement the information found in the documents.

https://doi.org/10.15517/pa.v23i40.55175
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Azofeifa, I. (1940). Educación para la democracia. Surco. Cuaderno Quinquenal de Cultura. Nº1. San Ramón, 15 de Setiembre de 1940. Año I, pp. 2-3. Recuperado dehttps://issuu.com/mr.sr/docs/surco?fbclid=IwAR15BhoYZeRsbGtuYNAsaI7xnXZxb9liSf7YrJQB9d52PnpOb7UpJDZVb9o

Chang, G. (2010). Patrimonio cultural: diversidad en nuestra creación y herencia. Ministerio de Cultura y Juventud. Centro de Investigación y

Conservación del Patrimonio Cultural : Imprenta Nacional.

Mora, A. (1989). Fundamentos filosóficos de la Acción Social. Conferencia. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Morales, Z y Sancho, V. (s.f.) El sabor de mi tierra. Universidad de Costa Rica. Programa de Rescate y Revitalización del Patrimonio Cultural. San José, Costa Rica.

Murillo, C. (1990). “La cultura nuestra de cada día”, en Herencia. Vol. 2, No. 1 pp. 102-110. Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Pérez- Iglesias, y Meoño. (2007). Trabajo comunal universitario: la conquista de un derecho. Comunicación gráfica de San José.

Piñeiro, M. (Comp.). (2018). Memoria del 40 aniversario de la Coordinación de Acción Social. Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica.

Rodríguez, B. (2001). Región, identidad y cultura. Ediciones Perro Azul. San José, Costa Rica.

Schmidt-Welle, F. (2012). Regionalismo abstracto y representación simbólica de la nación en la literatura latinoamericana de la región. Relaciones. Estudios de historia y sociedad. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292012000200006

UNESCO. (2014). Indicadores Unesco de cultura para el desarrollo. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación.

Universidad de Costa Rica (1974). Estatuto Orgánico. Consejo Universitario.

UCR. (2018). Portal de Acción Social. UCR 50 años sirviendo al país en todas las regiones.

Universidad de Costa Rica (2023). Página principal. Https://www.ucr.ac.cr/

Ugalde, L. (s.f.). La docencia en la Sede de Occidente. Universidad de Costa Rica. Escuela de Formación Docente de la Facultad de Educación. Recuperado de http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/bitstream/123456789/245/6/San%20Ramon.pdf

Vásquez, M. (2005). El Centro de Literatura Infantil y Juvenil y el patrimonio cultural ramonense. Revista Herencia. 18 (2), 117-126.

Vásquez, M y Quesada, P. (2011). La literatura infantil en Costa Rica: aportes y ausencias desde la historiografía literaria. Comunicación, 2011.Enero-Junio, año 32 / vol. 20, número 001. Instituto Tecnológico de Costa Rica. pp.32-38 ISSN Impresa 0379-3974 / e-ISNN 0379-397

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.