Abstract
This scientific article is the result of a mixed type of research whose purpose was to carry out a diagnosis on the training needs of teachers of the Regional Office of the West about the issues related to inclusive education. For the collection of data, 36 schools of the different school circuits were considered, as well as authorities of the Regional Office that are directly related to the subject. The instruments used were questionnaires, interviews, focus groups and observation guides. Among the main results found is the difficulty of teachers to implement inclusion in their pedagogical practice due to lack of training and knowledge regarding the subject. Hence, it is urgent to open spaces that allow teachers to train in different methodologies, languages and techniques that allow them to address the diversity of the classroom.
References
Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación para el Siglo XXI. París: UNESCO.
Dixon-Krauss, L. (1996). Vigotsky in the classroom. Mediatet Literacy. Instruction and Assesment, New York, Longman
Publishers USA.
Díaz-Barriga Arceo, F., & Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2ª. ed.) México: McGraw Hill.
Frawley, W., Adrian, A., & Manuel, V. (1999). Barcelona: Paidós.
Gadner Howard (2001). La inteligencia reformulada. Barcelona: Paidós
Gantus, V. (2005,). La importancia de la mediación docente en los procesos de lectura de niños, adultos y jóvenes. Obtenido de http://www.feeye.uncu. edu.ar
Klinger, C. y Vadillo, G. (2001). Psicología Cognitiva. Estrategias de Prácticas Docentes. México: McGraw Hill.
Labarrete, A (2008) Bases conceptuales de la mediación y su importancia en la práctica pedagógica. SUMMA Obtenido desdehttps://dialnet.unirioja. es/descarga/articulo/2774206.pdf
Lobato Quesada, X. (2003). Diversidad y educación: taller de fortalecimiento: cuaderno de actividades. Mèxico, DF., Paidós
Ministerio de Educación Pública de la República de Costa Rica (2013). Programa de estudio de Español I ciclo. San José, MEP.
Programa Estado de la Nación 2017. Estado de la Educación Costarricense. San José: Servicios gráficos A.C.
Parra, K. N. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista de Investigación, 38(83), 155-180.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
Ramírez Prado E (2009) La mediación en el proceso enseñanza- aprendizaje.https://archivos.csif.es/ archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/ revista/pdf/Numero_14/ELENA_RAMIREZ_2. pdf
Salazar, F, S. (2012). El conocimiento pedagógico del contenido como modelo de mediación docente. San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural. CECC/SICA.
Stainback, S., & Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas: un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo (Vol. 79). Narcea Ediciones.
Stainback, S., & Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas: un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo (Vol. 79). Narcea Ediciones.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo.