Abstract
In this article, it is studied the Latin dramatic text The Mother- in- Law by Terence in order to analyze the construction of the prostitute’s sociogram. For that reason, this text is based on the author’s position such as trans-individual subject; then it determines if the construction analyzed, in other words the set of elements that constitute the characterization of the hetera, is rewritten or maintained. Objects of study were taken such as established dialogues by Baquis, Sira y Filotis with the rest of the characters.
References
Cros, E. (1986). “Introducción a la sociocrítica I y II”. Kañina. Revista de Artes y Letras de la Universidad de Costa Rica, X (1): 169-83.
Herreros, C. y Santapau, C. (2005). “Prostitución y matrimonio en Roma: ¿uniones de hecho o de derecho?”. Iberia: Revista de la Antigüedad, (8): 89-112.
Navarro Martínez, V. (2016). “La hetera, ¿buena o mala? Un personaje secundario en el punto de mira de la comedia griega”. Tycho, 4: 167-184.
Montalbán, R., (2016). “El oficio más antiguo del mundo. Prostitución y explotación sexual en la Antigua Roma”. RAUDEM. Revista de Estudios de las Mujeres, (4): 155-177.
Robin, R. y Angenot, M. (1991). “La inscripción del discurso social en el texto literario”. En Malcunzynski, M. ed. Sociocríticas prácticas textuales: cultura de fronteras. Amsterdam: Rodopi.
Souto, F. (2002). “El rol de la prostituta en la comedia: De Ferécrates a Menadro”. Cuadernos de Filología Clásica: Estudios griegos e indoeuropeos, (12): 173-191.
Terencio, P. (1977). Comedias. México: Porrúa, S.A.
Alsina, J. n.d. “Comedia griega y comedia latina: A propósito del Miles Glorious”. Bachillerato, (3): 2 -10.
Cros, E. (2003). El sujeto cultural. Sociocrítica y psicoanálisis. Colombia: Eafit.
Fernández, L. (1975). “Comedia ática y sociedad ateniense III: los profesionales del amor en la comedia Media y Nueva”. Estudios Clásicos, (18): 59-88.
Herreros y Gónzalez C. (2001). “Las meretrices romanas: mujeres libres sin derechos”. Iberia: Revista de la Antigüedad, (4): 111-118.
Herreros y González. (2006). “Sequere me: tras la huella de las prostitutas en la antigua Roma”. En Barriobero, J. ed. España: Universidad de La Rioja, 70- 74.
Morenilla Talens, C. (1988), “El trasfondo de la alcahueta de la comedia griega”. En Joaquín Espinosa Carbonell; Emili Casanova Herrero. Coord. Homenatge a José Belloch Zimmermann. España: Universitat de València.
Manzano- Chinchilla, G. (2012). “La “no mujer”: Categorización social de la prostituta libre en Roma”. Anesteria, (1): 29- 36.
Vargas, J. 2011. “El sociograma de la mujer en tres obras dramáticas de Mario Vargas Llosa (A propósito de La señorita de Tacna, Kathie y el hipopótamo y La Chunga)”. Comunicación, 20 (1): 13-20.