Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Role of university extension in agricultural vocational formation
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

University extension
vocational formation
formation of values
sustainable agriculture
enviroment
Extensión universitaria
formación vocacional
formación de valores
medio ambiente
agricultura sostenible

How to Cite

Hernández Medina, C., Báez Hernández, A., & Carrasco Fuentes, M. (2020). Role of university extension in agricultural vocational formation. Pensamiento Actual, 20(34). https://doi.org/10.15517/pa.v20i34.42121

Abstract

The principles of University Extension were used in Children's Vocational Formation in the Primary School "Juan Francisco Aro" of Vega Alta, Camajuaní, Villa Clara, with methodological support of the Municipal University Center (MUC). Activities of professors' and relative´s training were organized to prepare the students in love to plants, sustainable agriculture, reforestation, use of organic fertilizers and consumption of healthy foods cultivated in the school orchard. The cloister deepened in the values responsibility and planning to improve the quality of the formative process of childrens.

https://doi.org/10.15517/pa.v20i34.42121
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

¿Cómo citar este artículo?

Hernández, C., Báez, A. y Carrasco, M. (2020). Rol de la extensión universitaria en la formación vocacional agrícola. Pensamiento Actual, 20(34), 91-98. https://doi.org/10.15517/pa.v20i34.42121

Alfaro M. (2005). La planificación por proyectos: sus potencialidades en el mejoramiento de la gestión institucional y de aula. Rev. Encuentro Educacional. 12(2): 24 – 33.

Báez, A.; Hernández, C.; Perdomo, J. M.; Garcés, R.; Carrasco; M. (2018). Modelo de gestión del conocimiento para el desarrollo agropecuario local. Revista Estudios Sociales. 28(51): 2 - 26. Enero – Junio. DOI: https://dx.doi.org/10.24836/ es.v28i51.517

Báez, A.; Hernández, C.; Carrasco, M. (2018a). Praxis de una red local GUCID y desarrollo local. Revista Ingeniería Industrial. 18(3): 253 - 266, 2018.

Casas, R. (2015). Literatura sobre vinculación. Memorias del Taller de vinculación academia-sector productivo. Univ. San Gerónimo. Ciudad de La Habana, 9 -12 febrero.

Cimoli M., De la Mothe J. (2001). The Governance of Technology and Development. En: De la Mothe J. (Ed.) Science, Technology and Governance. Pinter Publisher. London.

De Fuentes, C., Dutrénit, G. (2012). Best channels of academia–industry interaction for longterm benefit. Research Policy, http://dx.doi. org/10.1016/j.respol.2012.03.026

Dutrenit, G. (2015). Los avances en la discusión sobre la vinculación academia-empresa. Memorias del Taller de vinculación academia-sector productivo. Univ. San Gerónimo. Ciudad de La Habana, 9 -12 febrero.

Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Editorial Siglo XXI. Madrid.

Gimeno, J.; Pérez, M. (1997). Comprender y transformar la enseñanza. Ed. Morata. España.

Hernández, C., Garcés, R., Orrantia, R. (2014). Aplicación de indicadores de Desarrollo Agropecuario Local y Gestión Universitaria del Conocimiento en el Municipio de Camajuaní, Cuba. GUCID. 4(46), 27–36

Hernández, C.; Garcés, R.; Perdomo, J. M.; Carrasco, M. A. (2017). Gestión universitaria del conocimiento para el desarrollo local. Revista Lámpsakos. No.18. pp. 44-57. julio-diciembre. 2017. ISSN: 2145-4086. DOI: http://dx.doi.org/10.21501/21454086.2317

Lage, A (2005). Desarrollo Agropecuario Local. Memorias del Taller Nacional de Gestión del Conocimiento. 27 Jun.- 1 Jul. C. Habana}

Martí, J. (2015). Obras Completas. Tomo 13. Imprenta Nacional de Cuba. La Habana.

Misa, T. (1991). Constructive technology assessment: Cases. concepts, conceptualization. Conf. on Constructive Techn. Assessment. Twente. The Netherlands

Monereo, C. y Pozo, J. (1999). El aprendizaje Estratégico. España. Aula XXI, Santillana.

Morín, E. (1999). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Bases para una reforma educativa. Buenos Aires: Nueva Visión.

Polanyi, M. (1967). The Tacit Dimension. Doubleday Anchor. New York.

Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México: UDUAL

Comments

Downloads

Download data is not yet available.
', 'auto'); ga('send', 'pageview');