Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Musical subcultures and Costa Rican urban popular culture in the documentaries Vargas Brothers and Se prohíbe bailar “suin”
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Rockdocumentary
swing criollo
centroamerican music
rock and roll
popular identity
urban identity
Rockdocumentary
swing criollo
música centroamericana
rock and roll
identidad popular
identidad urbana

How to Cite

Cuvardic García, D., Cordero Cantillo, E., & Chaves Jaén, C. (2020). Musical subcultures and Costa Rican urban popular culture in the documentaries Vargas Brothers and Se prohíbe bailar “suin”. Pensamiento Actual, 20(35). https://doi.org/10.15517/pa.v20i35.44241

Abstract

In documentary history, popular music has had a relevant place. A large group of documentaries is dedicated to the professional and private trajectory of musicians, dealing with exhaustion from touring, as well as drug consumption, etc., while another group focuses its attention on the consumption practices of popular music (fans).  Costa Rican documentaries show examples from both venues, in the frame of Central American modernity: the redemption of a rock and roll band, after their journey to drugs and alcohol, in Los Vargas Brothers, and the consumption (dance) of a genre considered marginal for a long time, the ‘swing criollo’, in Se prohíbe bailar suin. Costa Rican urban popular culture is represented in both documentaries.

https://doi.org/10.15517/pa.v20i35.44241
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Chaves, B. (2007). Lo que se baila en Costa Rica: análisis musical de una cumbia costarricense. Herencia, 20 (1 y 2), pp. 137-146.

Cuvardic García, D. (2011). Un género postmoderno en la producción cinematográfica costarricense: el filme-ensayo en La región perdida. Revista

Comunicación, 20 (2), pp. 74-82.

Didi-Huberman, G. (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Editorial Manantial.

García-Peinazo, D. (2019). El análisis musical y los estudios sobre música popular urbana: de la doble negación a la educación en las discrepancias participatorias. Revista internacional de educación musical, 7, pp. 45-54.

Hebdige, D. (2004 [1979]). Subcultura. El significado del estilo. Barcelona: Paidós.

Hernández, G. (2004). “¿Por qué el swing criollo?”. Revista virtual Istmo, 9, http://istmo.denison.edu/n09/ articulos/suin.html (recuperado el 9 de abril del 2019).

López, C.; Salazar, P. (2010). Brincos y vueltas a ritmo de swing: un análisis antropológico de la práctica del swing criollo, a partir de las representaciones

sociales que bailarines y bailarinas configuran respecto a este fenómeno dancístico. Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Antropología Social, Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

López, C.; Salazar, P. (2014). Brincos y vueltas a ritmo de swing. Explorando las experiencias corporales y simbólicas de esta práctica cultural costarricense.

Saarbrüken, Alemania: Editorial Académica Español

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.

Martín-Barbero, J. (2002). Culturas populares. En: Carlos Altamirano (Comp.). Términos críticos de sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós, 49-60.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. México: Centro Universitario de Estudios Centroamericanos (Universidad Nacional Autónoma de México).

Shohat, E. y Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Crítica del pensamiento eurocéntrico. Barcelona: Paidós.

Valle Cedeño, Liliana. (2015). Apuntes sobre el baile popular en Costa Rica. Revista Ístmica, 18, pp.73-98.

Zúñiga, M. (2004). ‘Ahora que somos otros: Notas en torno a la ‘Otredad optada’ y al rock juvenil costarricense, Cuadernos de Antropología, 14, pp.95-106.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.