Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Difficulty of the term 'sacred' in light of Confucian thought
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Confucianism
religion
sacred
philosophy
moral
confucianismo
religión
sagrado
filosofía
moral

Abstract

It is a reality the difficulty that describing something as sacred or religious brings. Another important reason has also been the poor extension capacity of the concept of religion. The Chinese’s religion aversion has much to do with communist ideas. There are enough elements in the Confucian canon texts in order to state that the Confucian tradition has a sacred nature. I have tried to show in this article that, despite all these difficulties, the Confucian tradition meets the requirements to be classified as a sacred tradition

https://doi.org/10.15517/pa.v21i36.47018
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Adler, J. (2014). Confucianism as a Religious Tradition: Linguistic and Bellah, R. (2006). Civil Religion: Term and Concept, The Robert Bellah Reader, ed. Robert N. Bellah and Steven M. Tipton. Durham, N.C.: Duke University Press.

Brelich, A. (1977). Prolegómenos a una historia de las religiones, Historia de las Religiones. Volumen I. Las Religiones antiguas, Madrid. Chen, Y. (2012) ¿es el confucianismo una religión? El colegio de méxico. México.

Comte, A. (2017). Discurso sobre el espíritu positivo. Trad. Julián marías. Alianza editorial. Díez de Velasco, F. (1995). Hombres, ritos, dioses. Introducción a la historia de las religiones, madrid, trotta.

Díez de Velasco, F. (2006). Breve historia de las religiones. Alianza. Durkheim, E. (1913). Le probléme religieux et la dualite de la nature humaine. Bulletín de la societé francaise de philosophie.

Durkheim, E. (1982). Formas elementales de la vida religiosa. Madrid. Akal. Eliade, M. (1974). Tratado de historia de las religiones. Madrid. Cristiandad.

Eliade, M. (1981). Lo sagrado y lo profano, guadarrama / punto omega 4ta. Edición. Fingarette, H. (1972). Confucius, the secular as sacred, harper torchbooks.

Freud, S. (2007). El porvenir de una ilusión, obras completas, volumen 21. España. Amorrortu editores. Fromm, E. (1956). Psicoanálisis y religión. Buenos aires, psiqué. Grondin, J. (2010). Filosofía de la religión. Barcelona. Herder.

Kant, I. (1969). La religión dentro de los límites de la mera razón. Madrid. Alianza.

Kant, I. (2000). Clases sobre la filosofía de la religión. Akal.

Kant, I. (2005). Crítica de la razón práctica. México f.c.e.

Kierkegaard, S. (2005). Temor y temblor. Madrid, alianza.

Nietzsche, F. (2000). Parábola del hombre loco, la gaya ciencia. Madrid. Austral.

Marx, K. (1979). Introducción a la crítica de la filosofía del derecho de hegel, en H. Asman y R. Mate. Sobre la religión. Salamanca, sígueme: 93-106.

Otto, R. (1998). Lo santo. Madrid. Alianza. Paper, J. (1995). The spirit are drunk: comparative approaches in chinese religion. Albany. State university of new york press

Prevosti i monclús, antoni, doménech del río, antonio josé y prats, ramón n. (2005). Pensamiento y religión en asia oriental. Barcelona. Editorial uoc. Spiro, M. (1966). Religion: problem of definition and explanation: antropological approaches to the study of religion. Londres. Michael banton. Tavistock publication.

Streng, F. (1985). Understanding religious life. Belmont, california. Wadsworth publishing company.

Sun, A. (2013). Confucianism as a world religion: contested histories and contemporary realities. Princeton: princeton university press.

Tu, Wei-Ming. (1989). Centrality and commonality: an essay on confucian religiousness. Suny press.

Wach, J. (1944). Sociology of religion. Chicago, ill. University of chicago press.

Wach, J. (1951). Types of religious experience: christian and non-christian. Hardcover

Comments

Downloads

Download data is not yet available.