Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Generation of definitions for a school dictionary of sexuality
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Linguistics engineering
generation of definitions
textual corpus
dictionary
glossary
Ingeniería lingüística
generación de definiciones
corpues textuales
diccionario
glosario

How to Cite

Piedra Matamoros, E. (2021). Generation of definitions for a school dictionary of sexuality. Pensamiento Actual, 21(36). https://doi.org/10.15517/pa.v21i36.47022

Abstract

The joint work of disciplines such as Computer Science and Linguistics has resulted in the innovation of technological tools for searching, selecting and organizing written information found on the Internet. The aim of this article is to make a contribution from Linguistic Engineering through a tool that generates definitions automatically from conceptual information, contexts of use and linguistic patterns. The possibility of extracting information from a corpus with marks that indicate whether it is academic, colloquial or other information allows us to classify their defining contexts and automatically generate different types of dictionaries and glossaries aimed at different audiences and with different purposes. This work arose thanks to the support provided by the creation of a methodological tool selects the necessary information for the conformation of a textual corpus compiled from the Internet, which has resulted in the preparation of a specialized “dictionary of sexuality” for a group of Mexican schoolchildren. With this dictionary, we intend to create new materials that lead to the reduction of sexually transmitted diseases, unwanted pregnancies and sexual violence in this segment of the population.

 

https://doi.org/10.15517/pa.v21i36.47022
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alcina, A. Valero, E. (2001). Análisis de las definiciones del diccionario cerámico científico-práctico. Sugerencias para la elaboración de patrones de definición. Universidad de Jaume I.

Bugueño Miranda, F., Sita Farias, V. (2013). Los subsidios de tres teorías semánticas para la generación de definiciones. En Revista de Filología Universidad de Laguna. Tenerife, España. Vol. 31, p.p. 19-34.

Felber, H. y Heribert Picht. (1984). Métodos de terminografía y principios de investigación terminológica. Madrid: Instituto Miguel de Cervantes-CSIC.

Medina Urrea, A. (2008). Extracción de conocimiento lexicográfico a partir de textos en internet. México: Universidad Autónoma de México.

Miranda, M. (1990). Guía para la educación sexual escolar. Chile: Alborada, S.A.

Real Academia Española. Diccionario de la Lengua Española. (2001). Vigésimo segunda edición. Madrid: Espasa Libros, S.L.U.

Real Academia Española. Diccionario Escolar. (1996). Primera edición. Madrid: Espasa Calpe, S.A.

Reyes-Careaga, T. A.; Medina Urrea, A.; Sierra Martínez, G. E. Un corpus para la investigación en la extracción de términos y conceptos definitorios: hacia un diccionario de las sexualidades desde México. Debate terminológico. No. 07, abril 2011.; pp. 24-35.

Sierra, G. (2009). Extracción de contextos definitorios en textos de especialidad a partir del reconocimiento de patrones lingüísticos. En Linguamática. (2): 19-37

Comments

Downloads

Download data is not yet available.
', 'auto'); ga('send', 'pageview');