Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Teaching-learning of the Latin language: Students’ perceptions about its practical applications

Abstract

Consistent with the teaching-learning process of the Latin language, this article presents an investigation that aimed to analyze the perceptions of university students in the humanities area regarding the relevance of learning the Latin language. The sampling technique used was intentional non-probabilistic. The study participants were 40 students belonging to humanistic careers from two universities in southern Chile. The research had a descriptive approach, with a mixed methodology. The information collection instrument was a questionnaire made up of open and closed questions, whose focuses of interest were the assessment of the learning of the Latin language for academic training, for daily life, its practical utilities and the difficulties associated with said process. The findings reveal the positive assessment given to the teaching-learning of the Latin language, both for the academic and practical training of the students, since it encourages interdisciplinarity and transversality in the process. For the participants, learning Latin expands the lexicon, which favors performance in the university classroom and adequate social performance. Likewise, it promotes the development of cognitive and linguistic skills, the commitment to individual and group learning, and value training at university. Finally, the findings highlight the value of learning the Latin language as a means for the systematic exercise of thought, thus suggesting the need for its continuity in the training itinerary of university students.

https://doi.org/10.15517/pa.v21i37.48971
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bakhouche, B. & Duthoit, B. (2013). Méthodes d’apprentissage du latin à l’Université : entre tradition et innovation. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 29(1), 1-21. https://journals.openedition.org/ripes/702

Campos Vargas, H. (2015). ¿Cómo enseñar en latín?, una propuesta metodológica. Revista Pensamiento Actual, 15(24), 83-91. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamientoactual/article/view/19775

Casasola, C. (2018). Aprender latín en el aula a través del aprendizaje cooperativo-colaborativo. Una propuesta de unidad didáctica para latín I de Bachillerato. Thamyris, 9, 7-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6833277

Crosson, A. & McKeown, M. (2016). Middle School Learners' Use of Latin Roots to Infer the Meaning of Unfamiliar Words. Cognition and Instruction, 34(2), 148-171. http://dx.doi.org/10.1080/07370008.2016.1145121

Da Silva, E. (2014). Uma metodologia para o ensino de latim: morfologia e vocabulário. Organon, 29(56), 139-151. https://doi.org/10.22456/2238-8915.44123

Ferreira, F. (2017). Didática do latim – reflexões e tendencias, en C. Cravo, y S. Marques (Coords.), O Ensino das Línguas Clássicas: reflexões e experiências didáticas (pp. 49-60). Annablume Editora, Comunicação. https://doi.org/10.14195/978-989-26-1340-6_3

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en la investigación cualitativa. Morata.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Holguín, E. (2018). Comprensión de lectura desde la percepción de los docentes de inglés-lengua extranjera. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 11(2), 61-76. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5610/561059326004/html/index.html

Labarca, M. (2016). El valor de la traducción como herramienta didáctica en la enseñanza de latín. Educere: Revista Venezolana de Educación, 67, 443-450. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6550440

López de Lerma, G. (2015). Análisis comparativo de metodologías para la enseñanza y el aprendizaje de la lengua latina, Tesis doctoral, Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/102093

López de Lerma, G. & Ambròs, A. (2016). Enseñanza de la lengua latina: resultados preliminares sobre las ventajas e inconvenientes en el empleo de diferentes metodologías. Methodos, 3, 67-83,

http://ddd.uab.cat/pub/methodos/methodos_a2016n3/methodos_a2016n3p67.pdf

Macías, C. (2017). La aplicación del método inductivo-contextual a la enseñanza del latín a nivel universitario, en C. Cravo, y S. Marques (Coords.), O Ensino das Línguas Clássicas: reflexões e experiências didáticas (pp. 13-33). Annablume Editora, Comunicação. https://doi.org/10.14195/978-989-26-1340-6_1

Márquez, M. & Fernández-Pampillón, A. (2019). Motivación en el aprendizaje del latín: evaluación de una nueva metodología didáctica. REIDOCREA, 8, 431-441. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7180047

Mesa-Sanz, J. (2019). Enseñanza y aprendizaje colaborativos de la lengua latina en la universidad y niveles de lengua. eClassica 5, 115-129. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/103571

Moncada, L. (2016). Evidencias de la competencia traductora en estudiantes de latín avanzado de la Universidad de Los Andes: hacia una metodología en didáctica de la traducción. Revista Aprendizaje Digital, 1(1), 62-70. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/40679?locale-attribute=en

Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804003.pdf

Rincón, W. (2014). Preguntas abiertas en encuestas ¿cómo realizar su análisis? Comunicaciones en Estadística, 7(2), 139–156. https://doi.org/10.15332/s2027-3355.2014.0002.02

Comments

Downloads

Download data is not yet available.