Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Visibilization and Parental Pin. A challenge for educational institutions in Mexico.
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

identity
LGBTIQA
sexual diversity
personality
gender studies
identidad
LGBTIQA
diversidad sexual
personalidad
estudios de género

How to Cite

Vázquez Parra, J. C. (2022). Visibilization and Parental Pin. A challenge for educational institutions in Mexico. Pensamiento Actual, 22(38). https://doi.org/10.15517/pa.v22i38.51336

Abstract

The purpose of this paper is to reflect on the parental pin proposal that limits access to information on sexual and gender diversity for students in their educational institutions. Under the argument that these issues are the responsibility of families, a discourse is constructed that qualifies that these issues generate uncertainty in young people and can confuse them in their development. Therefore, this study with mixed methodology shows the level of awareness of a sample group of young people in middle and higher education about the importance of access to issues related to sexual and gender diversity, within their process of building their identity and personality development. Based on a mixed instrument, it is concluded that access to information is a right and a legitimate demand of young people, questioning the validity and justification of the parental pin.

https://doi.org/10.15517/pa.v22i38.51336
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Álamo, M., & Tirado , A. (2020). Pin parental y libertad de educación. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Alcázar, F. (2020). La lucha jurídica en contra del PIN parental. Obtenido de https://www.animalpolitico.com/aprender-es-mi-derecho/la-lucha-juridica-en-contra-del-pin-parental/

Berger, P., & Luckmann, T. (1984). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrotu.

Bowen, H. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. New York: Harper.

Butler, J. (2021). La diferencia sexual como una cuestión ética: alteridades de la carne de Irigaray y Merleau-Ponty. Revista Educacao & Formacao, 6(2), 1-22.

Camarillo, J. (2020). El pin parental. Cuadernos Fronterizos, 16(49), 76-77.

Carli, S. (2006). La experiencia universitaria y las narrativas estudiantiles. Una investigación sobre el tiempo presente. Revista Sociedad(25), 29-46.

Castañeda, L. (2015). Referentes, tensiones y rupturas identitarias. Mujeres profesionistas y sus familias de origen. Avances de Psicología, 23(2), 191-201.

CONAPRED. (2019). Nuevos libros de la SEP incluyen diversidad sexual, género y masturbación. Obtenido de https://www.conapred.org.mx/index.php?contenido=noticias&id=6246&id_opcion=446&op=447

Deus, A., & González, D. (2018). Análisis de legislación sobre feminicidio en América Latina y el Caribe e insumos para una ley modelo. Nueva York: ONUMujeres.

Ebguix, B. (2000). Sexualidades e Identidades. Identidades homosexuales. Gaceta de Antropología(16).

Gallart, C., & Antonio, J. (2020). El PIN parental y la jurisprudencia del TEDH. Actualidad Jurídica Iberoamericana(13), 102-121.

Hernández, R., Alvarado, J., & Luna, J. (2015). Responsabildiad social en la relación universidad-empresa-Estado. Educación y Educadores, 18(1), 95-110.

Hogg, M. (2016). Social identity theory. Boston: Springer.

Huerta, R. & Alonso, A. (2015). Educación artística y diversidad sexual. Madrid: Oberta

Iglesias, S., & Igresias, R. (2010). Construcción de la identidad de grupo local. El espacio y el patrimonio material e inmaterial como referentes identitarios en Trujillo y Huertas de Ánimas. Gazeta de Antropología, 26(2).

InfomediaMx. (2019). Incluyen a la diversidad sexual en libros de texto gratuitos. Obtenido de http://www.infomediamx.com/12631/

Jenkins, R. (2014). Social Identity. New York: Routledge.

León, M. (2020). Radizalización de las campañas anti-género de la extrema derecha. Hablemos de: España. Barcelona: Universidad Autonoma de Barcelona.

Logan, L. (2013). Status homophily, sexual identity, and lesbian social ties. Journal of Homosexuality, 60(10), 1494-1519.

Lorenzo, J. (2020). Escuelas Católicas creen que el pin parental es necesario. Vida Nueva(3162), 16-17.

Palomino, S., & Vázquez, J. C. (2021). Aproximación a la representación de personajes de grupos de la diversidad sexual. Ciencia e Interculturalidad, 28(1), 87-99. doi:https://doi.org/10.5377/rci.v28i01.11461

Peña, L. (2021). El pin parental como medida educativa. Jaén: Universidad de Jaén.

Planella, J. & Pie, A. (2012) Pedagoqueer: Resistencias y subversiones educativas. Educación XX1, 15(1), 265-283.

Remolina, G. (2003). La responsabilidad social de la universidad. Nómadas(19), 239-246.

Rich, A. (1986). Invisibility in Academe. . En A. Rich, Blood, Bread and Poetry: Selected Prose. New York: Norton & Company.

Rodríguez, L. (2018). Bullying homofóbico en México a nivel de secundaria: el contexto de Nuevo León. Revista de Psicología, 36(2). doi:http://doi.org/10.18800/psico.201802.009

Ruiz, I., & Soria, M. (2009). Responsabilidad social en las universidades de España. Razón y Palabra, 14(70), 1-22.

San Julián, E. (2010). Socialización y referentes socio-grupales en la construcción de la identidad juvenil. Educación y futuro. Revista de investigación aplicada y experiencia educativas(22), 55-70.

Sánchez, L. (Marzo de 2019). Diversidad sexual, tema importante en los libros gratuitos de SEP. Obtenido de https://noticieros.televisa.com/ultimas-noticias/diversidad-sexual-tema-importante-libros-gratuitos-sep/

Stets, J., & Burke, P. (2000). Identity theory and social identity theory. Social Psychology Quarterly, 224-237.

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario en contra de la mercantilización. Iisue, 5(12), 105-117.

Vázquez, J. C., & Ortíz, V. (2018). Innovación educativa como elemento de la doble responsabilidad social de las universidades. IE. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(17), 133-144.

Weeks, J. (1998). La construcción de las identidades génericas y sexuales. La naturaleza problemática de las identidades. México: El Colegio de México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.