Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Didactic Unit for teaching Analytical Geometry in tenth grade of the Costa Rican Diversified Education, applying problem-solving and technology
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Teaching unit
analytical geometry
geometry
ICT
mathematics
problem solving
GeoGebra
Unidad didáctica
geometría analítica
geometría
tecnología
TIC
matemática
resolución de problemas
GeoGebra

Abstract

The aim of this article is to describe the results obtained in the work entitled "Teaching Unit for the Approach of Analytical Geometry in Tenth Year of Diversified Education, Applying Problem Solving and Technology", exposing the feasibility of a teaching unit directed to the teacher, in which the GeoGebra software is used as a support tool to present the contents of analytical geometry using problem solving. It is concluded that the use of the software favors the understanding of the contents, since the students can manipulate the geometric figures and, at the same time, see the change in their algebraic representation, with which the learner is able to generate their own knowledge.

https://doi.org/10.15517/pa.v23i40.55174
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aranguren, E. (2015). El uso de las tic para el aprendizaje de la geometría. Universidad de Valladolid, España.

Argudo, M. (2013). Las Tic y el aprendizaje de la geometría. Master Universitario en formación del profesorado en educación secundaria obligatoria y bachillerato. Universidad CEU. Valencia, España.

Briseño, González y Lugo (2018). Estrategia de innovación educativa y uso de las tic para el aprendizaje (ético). obtenido de: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/674/estrategia-innovacion-educativa-uso-tic-aprendizaje-etic

Figueroa R, López A, Piedra M y Santamaría C (2014). Estrategias didácticas apoyadas en medios digitales: experiencias docentes en la universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica. Departamento de docencia universitaria -escuela de formación docente- Universidad de Costa Rica.

Gamboa, R. (2007). Uso de la tecnología en la enseñanza de las matemáticas. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, 2 (3), 11-44.

González, M. (2001). La gestión de la clase de geometría utilizando sistemas de geometría dinámica. En P. Gómez, & L. Rico, Iniciación a la investigación en didáctica de la matemática homenaje al profesor Mauricio Castro (pp. 277-291).Granada, España: Universidad de Granada.

Ministerio De Educación Pública (2013). Programas De Estudio De Matemática. San José. Costa Rica

Ruiz, A. (2013). La reforma de la Educación Matemática en Costa Rica. Perspectiva de la praxis. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Pensamiento Actual

Downloads

Download data is not yet available.