Pensamiento Actual ISSN Impreso: 1409-0112 ISSN electrónico: 2215-3586

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/oai
Management model for the integration of virtual reality and augmented reality as didactic tools: Case Colegio Técnico Profesional de Nicoya
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Virtual reality
augmented reality
information technologies
education
management model
realidad virtual
realidad aumentada
tecnologías de información
educación
modelo de gestión

How to Cite

Stefan Obando Zambrano, B., Alberto Vega Alvarado, C., & Alberto Bermúdez Carillo, L. . (2024). Management model for the integration of virtual reality and augmented reality as didactic tools: Case Colegio Técnico Profesional de Nicoya. Pensamiento Actual, 24(43). https://doi.org/10.15517/pa.v24i43.62866

Abstract

This research aims to present a management model for the incorporation of virtual reality and augmented reality technologies at the Colegio Técnico Profesional de Nicoya. This model seeks to facilitate the effective integration of these tools into the educational environment by considering essential aspects for their successful implementation. The research is based on a descriptive and quantitative approach. Surveys were conducted with 306 students during the first quarter of 2023 to identify the subjects most suitable for applying these technologies and to gather information on the availability of electronic devices and the quality of Internet connectivity both at the educational institution and in students' homes. Furthermore, the research highlights the need to involve all stakeholders in the process, including teachers, students, and administrative staff. Continuous evaluation of technology use will allow for adjustments to strategies and maximize their effectiveness, thus ensuring that the proposed educational objectives are achieved and enhancing the learning experience.

https://doi.org/10.15517/pa.v24i43.62866
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez, L. (2017). Modelos de Gestión. Fundación Universitaria del Área Andina.

Babativa, C. (2017). Investigación cuantitativa. Fundación Universitaria del Área Andina. https://core.ac.uk/download/pdf/326424046.pdf

Belloch, C. (2007). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf

Chaves, E. (2021). Crisis del sistema educativo costarricense a consecuencia de las huelgas y la pandemia: efectos en la alfabetización estadística. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 19(1), 54-72. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/45219/45175

Córdova, Taopanta y Rojas. (2019). Tecnologías de información y comunicación (TICS) aplicadas a las organizaciones empresariales, Revista contribuciones a la Economía, 17(1), 1-13. https://eumed.net/ce/2019/1/tics-organizaciones-empresariales.html

De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. Educación y sociedad: Actas del Congreso Iberoamericano Educación y Sociedad: Universidad de la Serena (Chile), Campo Montalvo, Elena (ed. lit.) García Astete, Margarita (ed. lit.) Meziat Luna, Daniel (ed. lit.) Bengochea Martínez, Luis (ed. lit.). 300-307.

Guevara, A., Verdesoto, A., y Castro Molina. (2020). Metodologías de investigación educativa (descrptivas, expermientales, participativas, y de investigación-acción). Revista Científica Mundo de la Investigación y el conocimiento, 4(3), 163-173. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/860/1363

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 15(1), 325-347. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/149/251

López, J. (2022). El metaverso y los recursos de red: cuál es su estado actual. https://blogthinkbig.com/. https://blogthinkbig.com/recursos-de-red-metaverso#:~:text=Un%20v%C3%ADdeo%20de%20360%20grados,entre%2030%20y%20100%20Mbps.

Luna, A. (2014). Administración estratégica. Grupo Editorial Patria. https://books.google.com.ec/books?id=HPHhBAAAQBAJ&printsec=copyright#v=onepage&q&f=false

Oriol, G. (2015). Fundamentos de la Gamificación. Universidad Politécnica de Madrid. https://oa.upm.es/35517/1/fundamentos%20de%20la%20gamificacion_v1_1.pdf

Pérez, S., Muñoz, A., Stefanoni, M., y Carbonari, D. (15-16 de abril de 2021). Realidad virtual, aprendizaje inmersivo y realidad aumentada: Casos de Estudio en Carreras de Ingeniería. Investigadores en Ciencias de la Computación. XXIII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/120930/Ponencia.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación. Análisis de Experiencias prácticas. Revista de Medios y Educación, 46(1), 187-203. : https://www.redalyc.org/pdf/368/36832959008.pdf

Sancho, J., Bosco, A., Alonso, C., y Sánchez, J. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 14(1), 17-30. https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/1823/1368

Serrano-Sánchez, J., Gutiérrez-Porlán, I., y Prendes-Espinosa, M. (2016). Internet como recurso para enseñar y aprender: una aproximación práctica a la tecnología educativa. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 15(3), 169-170. https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/2711/1935

Tabash-Pérez, F., y Sandoval-Poveda, A. (2021). La realidad virtual (RV) es una opción innovadora. Innovaciones educativas, 23(1), 120-132. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3622/4952

Torres Cañizález, P., y Cobo Beltrán, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Revista venezonla de educación. 21(1), 31-40 https://www.redalyc.org/pdf/356/35652744004.pdf

Urquijo-Valdivielso, J. (2016). Sociedad y Nuevas Tecnologías, Ventajas e Inconvenientes. Revista Extremeña de Ciencias Sociales "ALMENARA", 9(1), 45-49, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5889948

Valverde-Hernández, M., y Paniagua-Esquivel, C. (2021). Propuesta de Índice de acceso y tenencia de las TIC en centros educativos públicos en Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 23(1), 31-46. https://www.scielo.sa.cr/pdf/rie/v23nspe1/2215-4132-rie-23-spe1-31.pdf

Vera, G., Ortega, J., y Burgos González , M. (2015). La realidad virtual y sus posibilidades didácticas. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 2(2), 1-17. https://ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero2/Articulos/Realidadvirtual.pdf

Zavala-Romero, E. (2018). La adicción y ansiedad vinculadas a las tecnologías de la información y comunicación, incidencia en la calidad de vida de los estudiantes. Científica, 22(1). 29-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=61458000004

Zimmermann, A. (2000). Gestión de cambio organizacional. Ediciones Abya-Yala https://digitalrepository.unm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1442&context=abya_yala

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Beyker Stefan Obando Zambrano, Carlos Alberto Vega Alvarado, Luis Alberto Bermúdez Carillo

Downloads

Download data is not yet available.
', 'auto'); ga('send', 'pageview');