Abstract
This is a qualitative and quantitative investigation that aimed to consult the perception of the people in charge of the educational communities visited by TCU-452, regarding the relevance and impact that the cultural activities carried out by it, have on the participating public. Questionnaires were applied during 2023 with a simple probabilistic sampling, where 15 public institutions answered open and closed questions, resulting in marked satisfaction towards the project and the cultural representations from which they benefited. When comparing the requirements of the MEP curriculum for the area of French, the State of Education Report for 2023 and the responses of the institutions, the deficiency of spaces within the classroom to work on the cultural component was identified, thus which demonstrated the importance and value of the activities developed by TCU-452 in the communities.
References
Consejo Nacional de Rectores. (2023). Noveno informe del Estado de la Educación (27). https://estadonacion.or.cr/?informes=informe-estado-de-la-educacion-2023
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: Una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 32(56), 192-207. https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2017-156-interculturalidad-una-aproximacion-antropologica.pdf
Embajada de Francia en Costa Rica. (s.f.). Francia en Costa Rica. Recuperado el 13 de abril de 2024, de https://cr.ambafrance.org/Aniversario-de-las-relaciones-diplomaticas-franco-costarricenses-visita-al
Fiallos Quintero, B. (2019). El concepto de cultura como fundamento de nuevos valores: Una visión pluralista. Revista Científica UISRAEL, 6(3), 101–111. https://doi.org/10.35290/rcui.v6n3.2019.129
García-Canclini, N. (2005). Diferentes, desiguales, desconectados. Gedisa.
Heredia, K., Bermúdez, E., Luquetta, D., & Beltrán, C. (2015). El sentido de la cultura en el desarrollo de los pueblos. Artículos de Investigación, 8(1), 13-22. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5909320.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación (2a ed.). McGraw Hill.
Ministerio de Educación Pública. (s.f.). Programas de estudios de francés. Recuperado el 14 de abril de 2024, de https://www.mep.go.cr/sites/default/files/media/frances1y2ciclo.pdf
Ministerio de Relaciones Exteriores y Culto. (s.f.). Relación de Costa Rica con Francia. Recuperado el 14 de abril de 2024, de https://www.rree.go.cr/?sec=exterior&cat=politica&cont=522&pais=FR
Nivón, E. (2013). Las políticas culturales en América Latina en el contexto de la diversidad. Hegemonía cultural y políticas de la diferencia. http://biblioteca.clacso.org.ar/clacso/gt/20130718114959/eduardo_bolan.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (s.f.). El sector cultura. Recuperado el 13 de abril de 2024, de https://www.unesco.org/es/culture/about
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura San Luis. (s.f.). La cultura es un derecho. Recuperado el 12 de abril de 2024, de https://www.laculturaesunderecho.org/post/la-cultura-como-derecho-humano
Ortiz, D. (2015). La educación intercultural: El desafío de la unidad en la diversidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 18, 91-110. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846095006.pdf
Rabelais, F. (1553). Pantagruel (50). https://infolibros.org/libro/gargantua-y-pantagruel-francois-rabelais/
Real Academia Española. (s.f.). Civilización. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado el 14 de abril de 2024, de https://dle.rae.es/civilizaci%C3%B3n
Real Academia Española. (s.f.). Cultura. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado el 14 de abril de 2024, de https://dle.rae.es/cultura?m=form
Saint-Exupéry, A. de. (1943). Le Petit Prince. Reynal & Hitchcock.
Universidad de Costa Rica. (2018). Reglamento del trabajo comunal universitario. Recuperado el 11 de abril de 2024, de https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/trabajo_comunal.pdf
Universidad de Costa Rica. (2022). Informe de labores Vicerrectoría de Acción Social. Recuperado el 11 de abril de 2024, de https://transparencia.ucr.ac.cr/rendicion-de-cuentas/informes-institucionales/informe-de-labores-vicerrectoria-de-accion-social.html
Universidad de Costa Rica. (2023). Estatuto orgánico de la Universidad de Costa Rica. Recuperado el 13 de abril de 2024, de https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf
Universidad de Costa Rica. (2023). Reglamento de la acción social en la Universidad de Costa Rica. Recuperado el 14 de abril de 2024, de https://www.cu.ucr.ac.cr/normativa/accion_social.pdf
Villalobos Zamora, L. (2019). Enfoques y diseños de investigación social: Cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.
Walsh, C. (2005). La interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación. https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/3310/La%20interculturalidad%20en%20la%20educaci%c3%b3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2024 María del Pilar Cambronero Artavia, Edgar Mauricio Montero Cascante