Población y Salud en Mesoamérica ISSN electrónico: 1659-0201

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/psm/oai
Positive promotion of vegetables in Costa Rican preschoolers using Kamishibai
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Health promotion
appetite regulation
learning
children
eating behavior
Costa Rica
Promoción de la salud
regulación del apetito
aprendizaje
niños
hábitos alimenticios
Costa Rica

How to Cite

Chacón-Villalobos, A., Molina-Angulo, R., & Ruíz-González, M. J. (2015). Positive promotion of vegetables in Costa Rican preschoolers using Kamishibai. Población Y Salud En Mesoamérica, 13(1). https://doi.org/10.15517/psm.v13i1.19734

Abstract

This paper presents the evaluation of positive promotion of squash (Sechium edule) and broccoli (Brassica oleracea L) on attitude (positive, negative or neutral) and sensory liking of 213 preschool children between 4 and 6 years old. For that propose, in San José, Costa Rica, during the year 2012, the strategy for encouraging reading known as Kamishibai was used, exposing children to 10 interventions in the form of storytelling sessions, where they were divided into four groups according to their gender and the gender of the character in the story that promoted the vegetables. Determinations for attitude, by an interview, and liking, by sensory panel, were established before and after the intervention with the Kamishibai.  All activities were conducted in a playground set for this purpose in the classroom.  From the results, it can be argued that the use of the Kamishibai as a strategy for encouraging reading increased significantly both the positive attitude and the liking for the vegetables in children (p<0.05), regardless of their gender and the gender of the characters who made the promotion.

https://doi.org/10.15517/psm.v13i1.19734
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ahearn, W. (2002). Effect of two methods of introducing foods during feeding treatment and acceptance of previously rejected items. Behavioral Interventions, 17(1), 111-127.

Aldama, C. (2005a). La magia del Kamishibai. TK, 17(1), 153-162.

Aldama, C. (2005b). Los Cuentos del sol naciente: la fascinante técnica japonesa del Kamishibai. Mi biblioteca, 3, 63-66.

Allison, Y. (2009). Product Evaluation: Do the values young children attach to packaging affect their sensory evaluation of a food product and impair their objectivity?. The Journal of Design and Technology Education, 4(1), 28- 31.

Álvarez, J., Cilense, A. C. y Abreu, F. C. B. (2003). Physiology of taste and food acceptance by infants. Brazilian Journal of Oral Sciences, 2(6), 245-248.

Atace, C. M. y Meltzoff, A. N. (2006). Preschooler’s current desires warp their choices for the future. Psychological Sciences, 17(7), 583-587.

Bell, K.I. y Tepper, B.J. (2006). Short-term vegetable intake by young children classified by 6-n-propylthoiuracil bitter-taste phenotype. American Journal of Clinical Nutrition, 84(1), 245-251.

Birch, L. L. (1981). Generalization of a modified food preference child development. Child Development, 52(1), 755-758.

Birch, L. L. (1998). Psychological influences on the childhood diet. Journal of Nutrition, 128(1), 407S-410S.

Birch, L. L. y Fischer, J. O. (2000). Mother’s child-feeding practices influence daughter’s eating and weight. American Journal of Clinical Nutrition, 71(1), 1054-1061.

Birch, L. L. y Fischer, J. O. (2006). Development of eating behaviors among children and adolescents. Pediatrics, 101(1), 539-549.

Birch, L. L., McPhee, L., Steinberg, L. y Sullivan, S. (1990). Conditioned flavor preferences in young children. Physiology & Behavior, 41(1), 501-505.

Botteri, G. B. (2001). Introducción al estudio de la memoria implícita en el comportamiento de consumo de los niños (tesis de maestría). Universidad de Belgrano, Buenos Aires, Argentina.

Calle, M. C. (2008). Educar la alimentación en la escuela. Revista Enfoques Educativos, 13, 10-20.

Carreño, L.C. (2012). Desarrollo del lenguaje y uso del Kamishibai. Cuadernos de Educación de la Universidad Alberto Hurtado, 44, 1-7.

Cartín, K. (2005). Los niños y la recepción publicitaria: estudio sociocognitivo con niños de tres grupos de edad (tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Casero, I. (2008). Actividades durante y después de un cuento. Cómo trabajar el valor de la alegría a través de los cuentos. Revista Enfoques Educativos, 13, 21-29.

Chacón A. (2010). Efecto de la exposición continua a la leche caprina en la preferencia de niños y niñas preescolares de diferentes clases sociales (tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Chacón, A. (2011a). Control y presión al comer en madres de preescolares costarricenses, y su relación con la clase social, la escolaridad, las prácticas de alimentación temprana y el índice de masa corporal de sus hijos e hijas. Población y Salud en Mesoamérica, 9(1), 1-26.

Chacón, A. (2011b). Percepción de alimentos en el primer lustro de vida: aspectos innatos, causalidad y modificaciones derivadas de la experiencia alimentaria. Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-35.

Chen, A. W., Resurrección, A. A. y Paguio, L. P. (1996). Age appropriated hedonic scales to measure food preferences of young children. Journal of Sensory Studies, 11(2), 141-163.

Chiang, T., Torres, M., Maldonado, M. y González, U. (2003). Propuesta de un programa de promoción sobre un estilo de vida saludable en preescolares mediante una intervención multidisciplinaria. Revista Cubana de Investigación Biomédica, 22(4), 245-252.

Cid, F. (2009). El ‘kamishibai’ como recurso didáctico en el aula de educación infantil y primaria: una experiencia educativa. Propuestas para un entendimiento oriente-occidente. Bordón, 61(4), 141-149.

Cooke, L. J. (2004). The development and modification of children’s eating habits. British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin, 29(1), 31- 33.

Cooke, L. J. y Wardle, J. (2005). Age and gender differences in children´s food preferences. British Journal of Nutrition, 93(5), 741-746.

Criado, I. (2011). Kamishibai para todos. Revista Asturiana de Teatro La Ratonera, 31, 131-136.

Dagnone, D., Matsui, D. y Rieder, M. (2002). Assessment of the palatability of vehicles for activated charcoal in pediatric volunteers. Pediatric Emergency Care, 18(1), 19-21.

Demerutis, C. (2010). Requerimientos de calidad y seguridad en la exportación de frutas y verduras tropicales hacia los mercados mundiales. Revista Iberoamericana Tecnología Postcosecha, 11(1), 1–7.

Eertmans, A., Baeyens, F. y Van Den Bergh, O. (2001). Food likes and their relative importance in human eating behavior: review and preliminary suggestions for health promotion. Health Education Research, 16(4), 443- 456.

Fischer, J. O., Mitchell, D. C., Smiciklas-Wright, H. y Birch, L. L. (2002). Parental influences on young girl’s fruit and vegetable, micronutrient, and fat intakes. Journal of the American Dietetic Association, 102(1), 58-64.

Greenhalgh, J., Dowey, A. J., Horne, P. J., Lowe, C. F., Griffiths, J. H. y Whitaker, C. J. (2009). Positive and Negative Peer Modeling Effects on Young Children`s Consumption of Novel Blue Foods. Appetite, 52(3), 646-653.

González, M., Gómez, J.J., Llorente, J., Valtueña, J., Ortiz, J.C y Meléndez, A. (2008). La “pirámide del estilo de vida saludable” para niños y adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 23(2), 159–168.

Güemes, M. y Hidalgo, M. (2007). Nutrición en la edad preescolar, escolar y adolescente. Pediatría Integral, 4, 342-347.

Hill, A. J. (2002). Developmental issues in attitudes to food and diet. Proceedings of the Nutrition Society, 61(1), 259-266.

Jaramillo, S. J., Yang, S. J., Hughes, S. O, Fisher, J. O., Morales, M. y Nicklas, T. A. (2006). Interactive computerized fruit and vegetable preference measure for african-american and hispanic preschoolers. Journal of Nutrition Education and Behavior, 38(6), 352-359.

Kimmel, S. A., Sigman-Grant, M. y Guinard, J. X. (1994). Sensory testing with young children. Food Technology, 48(1), 92-99.

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2004). Programa de Estudio del Ciclo Materno Infantil. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de www.drea.co.cr/preescolar/documentos/04_materno_infantil.pdf

Molina, R. y Ruiz, M. (2012). Efecto de la promoción generada por personajes masculinos y femeninos sobre la aceptación de vegetales por parte de niños y niñas preescolares (tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Mustonen, S., Rantanen, R. y Tuorila, H. (2009). Effect of sensory education on school children's food perception: A two year follow up study. Food Quality and preference, 20(1), 230-240.

León, A. (1998). El maestro y los niños. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Liem, D. G., Westerbeek, A., Wolterink, S., Kok, F. J. y Graaf, C. (2004). Sour taste preferences of children relate to preference for novel and intense stimuli. Chemical Senses, 29(1), 713-720.

Lumeng, J. C., Zuckerman, M., Cardinal, T. y Kaciroti, N. (2005). The association between flavor labeling and flavor recall ability in children. Chemical Senses, 30(1), 565-574.

Mennella, J. A., Pepino, Y. M. y Reed, D. (2005). Genetic and environmental determinants of bitter perception and sweet preferences. Journal of the American Academy of Pediatrics, 115(1), c216-c222.

Orbaugh, S. (2012). Kamishibai and the Art of the Interval. Mechademia, 7, 78-100.

Papalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R, R. (2000). Desarrollo humano y teorías del Aprendizaje: Psicología del desarrollo. Bogotá: Mc Graw Hill.

Paatela-Nieminen, M. (2008). The intertextual method for art education applied in Japanese paper theatre, a study on discovering intercultural differences. International Journal of Art Design Education, 27(1), 91-104.

Pepino, M. Y. y Mennella, J. A. (2005). Sucrose-induced analgesia is related to sweet preferences in children but not adults. Pain, 119(1-3), 210-218.

Polanco, A. (2004). El ambiente en un aula del ciclo de transición. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 4(1), 1-15.

Popper, R. y Kroll, J. (2003). Conducting sensory research with children. Food Technology, 57(5), 60-65.

Rodríguez, G. (2000). Alimentación y anemia en un grupo de escolares de primaria. Revista Cubana Alimentación y Nutrición, 13, 9-15.

Roedder, D. (1999). Consumer socialization of children a retrospective look at twenty-five years of research. Journal of Consumer Research, 26(1), 183-213.

Tolia, V., Johnston, G. y Stolle, J. (2004). Flavor and taste of lansoprazole strawberry-flavored delayed-release oral suspension preferred over ranitidine peppermint-flavored oral syrup. Pediatric Drugs, 6(2), 127-131.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.