Abstract
Objetive: analyze the prevalence of overweight and obesity, the level of physical activity and self-esteem of the school population of fourth, fifth and sixth grades of the Central District of Heredia. Method: The descriptive-comparative and transversal study analyzed 442 children, 234 boys and 208 girls between 9 and 13 years old. It was measured the weight and height to calculate the body mass index, the Physical Activity Questionnaire for Children (PAQ-C) and Lawrence's Self-Esteem Questionnaire (LAWSEQ). Results: the results suggest 20.6 % of infants with overweight and 13.6 % with obesity, 29.4 % indicated a low level of physical activity and 26.7 % with low self-esteem. In addition, boys report a higher level of physical activity compared to girls (F (9) =2.55; p=0.007). Conclusions: According to the objective, the prevalence of overweight and obesity in girls and boys was 34.2 %, 30 % presented high levels of sedentary lifestyle and 27 % low self-esteem. These information indicate the importance of generating intervention options is demonstrated in the different levels of education with the aim of palliate the results of this research, working as a team with government organization in the country.
References
Ambulo, G., González, M. y Montenegro, R. (2018). Análisis del sobrepeso, obesidad, actividad física y autoestima de la niñez en el Área Metropolitana de la Región Educativa Panameña. Manuscrito en preparación.
Arias, E. (2014). Niveles de actividad física de niños y adolescentes durante el descanso en la escuela, un estudio observacional con el uso de SOPLAY. Revista Educación Física y Deportes, 33(1), 175-191. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/viewFile/20415/17246
Bardid, F., Deconinck, F., Descamps, S., Verhoeven, L., De Pooter, G., Lenoir, M. y D’Hondt, E. (2013). The effectiveness of a fundamental motor skill intervention in pre-schoolers with motor problems depends on gender but not environmental context. Research in Developmental Disabilities, 34(12), 4571–4581. doi: 10.1016/j.ridd.2013.09.035
Bingham, D. D., Costa, S., Hinkley, T., Shire, K. A., Clemes, S. A. y Barber, S. E. (2016). Physical Activity During the Early Years: A Systematic Review of Correlates and Determinants. American Journal of Preventive Medicine, 51(3), 384–402. doi: 10.1016/j.amepre.2016.04.022
Campo, L. (2014). El desarrollo del autoconcepto en niños y niñas y su relación con la interacción social en la infancia. Revista Psicogente, 17(31), 67-79. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113730
Casanello, P., Krause, B. J., Castro-Rodríguez, J. A. y Uauy, R. (2016). Epigenética y obesidad. Revista Chilena de Pediatría, 87(5), 335–342. doi: 10.1016/j.rchipe.2016.08.009
Cattuzzo, M. T., dos Santos-Henrique, R., Ré, A. H. N., de Oliveira, I. S., Melo, B. M., de Sousa Moura, M., Cappato, R. y Stodden, D. (2016). Motor competence and health related physical fitness in youth: A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(2), 123–129. doi: 10.1016/j.jsams.2014.12.004
Centro de Control y Prevención de Enfermedades. (2015). Calculadora del índice de masa corporal para la población infantil y juvenil. Recuperado de https://nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx
Cigarroa, I., Sarqui, C. y Zapata-Lamana, R. (2016). Efectos del sedentarismo y obesidad en el desarrollo psicomotor en niños y niñas: Una revisión de la actualidad latinoamericana. Revista Universidad y Salud, 18(1), 156-169. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/reus/v18n1/v18n1a15.pdf
Consejo de Ministros de Salud de Centroamérica y República. Dominicana [COMISCA]. (2014). Estrategia para la prevención del sobrepeso y la obesidad en la niñez y adolescencia de Centroamérica y República Dominicana 2014-2025. Recuperado de http://copal.org.ar/wp-content/uploads/2015/06/201406-comisca-estrategia_obesidad.pdf
Contreras-Valdez, J. A., Hernández-Guzmán, L. y Freyre, M. Á. (2016). Insatisfacción corporal, autoestima y depresión en niñas con obesidad. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios, 7(1), 24–31. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4257/425746132004.pdf
Crocker, P.R. E., Bailey, D.A., Faulkner, R.A., Kowalski, K.C. y McGrath, R. (1997). Measuring general levels of physical activity: Preliminary evidence for the Physical Activity Questionnaire for Older Children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 29(10), 1344-1349. doi:10.1097/00005768-199710000-00011
De Wals, S. y Meszaros, K. (2012). Handbook on Psychology of Self-Esteem. Nueva York: Nova Science Publishers.
Delgado-Floody, P., Caamaño, F., Jérez-Mayorga, D., Cofré-Lizama, A., Osorio-Poblete, A., Campos-Jara, C., … Carcamo-Oyarzun, J. (2017a). Obesidad, autoestima y condición física en escolares. Revista de la Facultad de Medicina, 65(1), 43. doi: 10.15446/revfacmed.v65n1.57063
Delgado-Floody, P., Caamaño, F., Osorio, A., Jerez, D., Fuentes, J., Levin, E. y Tapia, J. (2017b). Imagen Corporal y Autoestima en niños según su estado nutricional y frecuencia de actividad física. Revista Chilena de Nutrición, 44(1), 12–18. doi: 10.4067/S0717-75182017000100002
Dubón, S. y Aguilar, C. (2018). Análisis de sobrepeso y obesidad, niveles de actividad física y autoestima en la niñez guatemalteca. [en prensa].
Elías-Boneta, A. R., Toro, M. J., García, O., Torres, R. y Palacios, C. (2015). High prevalence of overweight and obesity among a representative sample of Puerto Rican children. BMC Public Health, 5(15), 2019. doi:10.1186/s12889-015-1549-0
Estévez, M., Muros, J. J., Torres, B., Pradas, F., Zurita, F. y Cepero, M. (2015). Influencia de la composición corporal y la aceptación por las clases de educación física sobre la autoestima de niños de 14-16 años de Alicante, España. Revista Nutrición Hospitalaria, 31(4), 1519-1524. doi: 10.3305/nh.2015.31.4.8285
Evans-Meza, R., Sánchez, F., Bonilla, R. y Capitán-Jiménez, C. (2016). Prevalencia de sobrepeso y obesidad en niños de escuelas de Santo Domingo de Heredia, Costa Rica. Revista Hispanoamericana en Ciencias de la Salud, 2(1), 12–20. Recuperado de http://faenf.cayetano.edu.pe/images/2017/revistavol9/4.pdf
Evert, B. y Álvarez, C. (2018). Análisis del sobrepeso y obesidad, niveles de actividad física y autoestima de la niñez salvadoreña. [en prensa].
Flegal, K. M., Kruszon-Moran, D., Carroll, M. D., Fryar, C. D. y Ogden, C. L. (2016). Trends in Obesity Among Adults in the United States, 2005 to 2014. JAMA, 315(21), 2284–2291. doi: 10.1001/jama.2016.6458
Gálvez, A.G., García, P. L. R., Guillamón, A. R., García-Cantó, E., Soto, J. J. P., Marcos, M. L. T. y López, P. J. T. (2015). Nivel de condición física y su relación con el estatus de peso corporal en escolares. Nutrición Hospitalaria, 31(1), 393–400. doi: 10.3305/nh.2015.31.1.8074
Gil-Madrona, P., Cachón-Zagalaz, J., Díaz-Suarez, A., Valdivia-Moral, P. y Zagalaz-Sánchez, M. L. (2014). Las niñas también quieren jugar: La participación conjunta de niños y niñas en actividades físicas no organizadas en el contexto escolar. Movimiento, 20(1), 103–124. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/viewFile/38070/28345
González, R., Llapúr, R. y Rubio, D. (2009). Caracterización de la obesidad en los adolescentes. Revista Cubana de Pediatría, 81(2), 1-13 ·Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312009000200003&lng=es&nrm=is
Gutiérrez, J. M., Guevara, M. C., Enríquez, M. C., Paz, M. de los Á., Hernández, M. A. y Landeros, E. A. (2017). Estudio en familias: factores ambientales y culturales asociados al sobrepeso y obesidad. Enfermería Global, 16(1), 1. doi: 10.6018/eglobal.16.1.253811
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, M.P. (2010). Metodología de la Investigación. México, D.F: Editorial McGraw-Hill, S.A.
Herrera-González, E., Morera-Castro, M., Araya, G., Fonseca-Schmidt, H. y Vargas, M. P. (2017). Análisis del estado físico y psicológico de la población escolar del cantón central de Heredia, Costa Rica. Revista MHSalud, 13(2), 1659–97. doi: 10.15359/mhs.13-2.7
Instituto de Nutrición de Centroamérica y Panamá. (2016). Situación de la obesidad en Centroamérica y República Dominicana. Revista A.C. Nota Técnica, 1–7. Recuperado de http://www.incap.int/sisvan/index.php/es/cooperacion-tecnica-en-la-region/documentos-especializados/doc_view/279-nota-tecnica-situacion-de-la-obesidad-en-centro-america-y-republica-dominicana-2016
Janz, K. F., Lutuchy, E. M., Wenthe, P. y Levy, S. M. (2008). Measuring activity in children and adolescents using self-report: PAQ-C and PAQ-A. Medicine & Science in Sports & Exercise, 40(4), 767-772. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18317366
Kline, L., Jones-Smith, J., Jaime, J., Pratt, M., Reis, R. S., Rivera, J. A., Sallis, J. F. y Popkin, B. M. (2017). A research agenda to guide progress on childhood obesity prevention in Latin America. Obesity Reviews, 18, 19-27. doi: 10.1111/obr.12572
Lacayo, M., Check, E., Vega, N. F. y Córdova, A. (2018). Análisis de sobrepeso y obesidad, niveles de actividad física y autoestima en la niñez de Tegucigalpa, Honduras. [en prensa].
Lawrence, D. (1981). The delevolpment of a self-esteem questionnaire. Brithish Journal Educational Psychology, 51 (2),245-251. doi: 10.1111/j.2044-8279.1981.tb02481.x
Lodal, K. y Bond, C. (2016). An exploratory product evaluation of the Manchester Motor Skills Programme. Journal Educational Psychology in Practice, 33(2), 149-166. doi: 10.1080/02667363.2016.1261803
Lox, C., Martín, K. y Petruzzello, S. (2006). The Psychology of Exercise. Arizona: HHP.
Macias, A. I., Gordillo L. G. y Camacho, E. J. (2012). Hábitos alimentarios de niños en edad escolar y el papel de la educación para la salud. Revista Chilena de Nutrición, 39(3), 40-43. doi: 10.4067/S0717-75182012000300006
Mancipe, J. A., García, S. S., Correa, J. E., Menéses, J. F., González, E. y Schmidt, J. (2015). Revisión Efectividad de las intervenciones educativas realizadas en América Latina para la prevención del sobrepeso y obesidad infantil en niños escolares de 6 a 17 años: una revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria, 31(1) 102-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309232878010
Marcó, M y de Gracia, M. (2000). Evaluación de la Imagen Corporal en preadolescentes. Girona, España: Universitat de Girona.
Martínez, J., Aznar, S. y Contreras, O. (2015). El recreo escolar como oportunidad de espacio y tiempo saludable. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte,15(59), 419-432. doi: 10.15366/rimcafd2015.59.002
Martínez-Gómez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G. J., Villagra, A., Calle, M. E., Marcos, A. y Veiga, O. L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista Española de Salud Pública, 83(3), 427-439. doi: 10.1590/S1135-57272009000300008
Medina, C., Yuja, N. y Lanza, O. (2016). Prevalencia de Sobrepeso y Obesidad en niños de 6 a 12 años de tres escuelas de Honduras. Archivos de Medicina, 12(3), 1–7. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5728816
Mérida, R., Serrano, A. y Tabernero, C. (2015). Diseño y validación de un cuestionario para la evaluación de la autoestima en la infancia. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 149–162. doi: 10.6018/rie.33.1.182391
Ministerio de Salud y Ministerio de Deporte y Recreación. (2011). Plan Nacional de Actividad física y Salud 2011-2021 Costa Rica. San José, Costa Rica. Recuperado de www.ministeriodesalud.go.cr
Ministerio de Salud y Ministerio de Educación Pública. (2016a). Censo Escolar Peso/Talla 2016. Resultados. (pp. 1–51). Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/resultados-censo-escolar-peso-talla-2016.pdf
Ministerio de Salud y Ministerio de Educación Pública. (2016b). Informe Ejecutivo. Censo Escolar Peso/Talla Costa Rica, 2016. 1–42. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/informe-ejecutivo-censo-escolar-peso-cortofinal.pdf
Mruk, C. J. (2006). Self-esteem research, theory, and practice: Toward a positive psychology of selfesteem. Estados Unidos: Springer Publishing Company.
Nemet, K. (2016). Childhood, Obesity, Fisical Activity and Exercise. Pediatric Exercise, 28, 48-51. doi: 10.1123/pes.2017-0004
Nissen-Lie, H. y Orlinsky, D. (2014). Love, Growth, and Work in Psychotherapy: Sources of Therapeutic Talent and Clinician Self-renewal. En R. J. Wicks y E. A. Maynard (Eds.), Clinician‟s Guide to SelfRenewal: Essential Advice from the Field (pp.3-24). Estados Unidos: John Wiley & Sons.
O’Donovan, C., Roche, E.F. y Hussey, J. (2013). The energy cost of playing active video games in children with obesity and children of healthy weight. Pediatric Obesity, 9, 310–317. doi: 10.1111/j.2047-6310.2013.00172.x.
Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones Mundiales sobre Actividad Física para la Salud (pp. 1–58). Ginebra, Suiza: WHO Library Cataloguing-in-Publication. doi: 9789243599977
Organización Mundial de la Salud. (2014). Estadísticas de Salud Mundiales. Recuperado de http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/112738/1/9789240692671_eng.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2019). Comisión para acabar con la obesidad infantil. Datos y cifras sobre obesidad infantil. Recuperado de https://www.who.int/end-childhood-obesity/facts/es/
Quintana, E.M., Cartín, M. y Salas, M.P. (2014). Índice de masa corporal y composición corporal con deuterio en niños costarricenses. Acta Pediátrica de México, 35, 179–189. doi: 10.18233/APM35No3pp179-189
Reyes, R., Otero, E., Pastrán, R., Herrera-Monge, M. F. y Álvarez, C. (2018). Análisis del sobrepeso, obesidad, niveles de actividad física y de autoestima de la niñez de León, Nicaragua. [en prensa]
Rivera, J., González, T., Pedraza, L., Aburto, T., Sánchez., T. y Martorell, R. (2014). Childhood and adolescent overweight and obesity in Latin America: a systematic review. Lancet Diabetes Endocrinol, 70(13), 173-6. doi: 10.1016/s2213-8587(13)70173-6
Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L., Ramón, M., Rubio, A., Martínez, A. y Martín, J. C. (2004). Relaciones padres-hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema, 16(2), 203-210. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/28091813_Relaciones_padres-hijos_y_estilos_de_vida_en_la_adolescencia
Ros, A., Filella, G., Ribes, R. y Pérez, N. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en una muestra de escolares de educación primaria. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8–18. doi: 10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19355
Sánchez, J. J., y Ruiz, A.O. (2015). Relationship between self-esteem and body image in children with obesity. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios, 6(1), 38–44. doi: 10.1016/j.rmta.2015.05.006
Stodden, D., Goodway, J., Langendorfer, S., Roberton, M. A., Rudisill, M., García, C. y García, L. E. (2008). A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: an emergent relationship. Quest, 60(2), 290-306. doi: 10.1080/00336297.2008.10483582
Tabernero, C., Serrano, A. y Mérida, R. (2017). Estudio comparativo de la autoestima en escolares de diferente nivel socioeconómico. Revista Psicología Educativa, 23, 9–17. doi: 10.1016/j.pse.2017.02.001
Trejo, P., Jasso, S., Mollinedo, F., y Lugo, L. (2012). Relación entre actividad física y obesidad en escolares. Revista Cubana de Medicina General Integral, 28(1), 34-41. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252012000100005&lng=es&nrm=iso
Ureña, P., Araya, F., Sánchez, B., Salas, J. y Blanco, L. (2010). Perfil de calidad de vida, sobrepeso-obesidad y comportamiento sedentario en niños (as) escolares y jóvenes de secundaria guanacastecos. Revista Electrónica Educare, 14(2), 207-224. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5414934
Valdés, Á. A., Martín, M. y Sánchez-Escobedo, P. A. (2009). Participación de los padres de alumnos de educación primaria en las actividades académicas de sus hijos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol11no1/contenido-valdes.html
Vásquez-Bonilla, A., Zelaya-Paz, C. y García-Aguilar, J. (2018). Análisis de sobrepeso y obesidad, niveles de actividad física y autoestima de la niñez de San Pedro Sula, Honduras. [en prensa].
Vidoni, E. D., Johnson, D. K., Morris, J. K., Van Sciver, A., Greer, C. S., Billinger, S. A., Donnelly, J. E. y Burns, J. M. (2015). Dose-response of aerobic exercise on cognition: A community-based, pilot randomized controlled trial. PLoS ONE, 10(7), 1–13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0131647
Vílchez, P. y Ruíz, F. (2016). Clima motivacional en Educación Física y actividad físico-deportiva en el tiempo libre en alumnado de España, Costa Rica y México. Retos-Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 29(1), 195–200. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42448/25471
Zanatta, L. D. P., Fuentes, N. I. G. A. L., van Barneveld, H. O., Medina, J. L. V. y Escobar, S.G. (2014). Factores psicológicos asociados con el rendimiento escolar en estudiantes de educación básica. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(2), 131-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80231541008