Abstract
Objective: to analyze the validity of the factorial structure for a questionnaire adapted from the Preschooler Feeding Questionnaire (PFQ) with subscales associated with control and parental pressure when eating. Methodology: a questionnaire was prepared with 11 items expressed with “Likert” type scales and grouped into two subscales: “maternal pressure when eating” and “maternal control when eating”. This was evaluated with 50 mothers, subsequently carrying out a factor analysis to identify the underlying factorial structure, evaluating the reliability with Cronbach's α and using a principal components extraction with a Varimax rotation and Kaiser normalization. A confirmatory factor analysis was subsequently performed with 430 mothers. Descriptive statistics studied both “control” and “pressure” parental practices, while an SEM model assessed the existence of causal relationships between BMI, child gender and these practices. Results: a factorial structure of two scales was validated, “Control” and “Pressure”, each composed of three items (x2 = 187.3, df. = 116, x2 / df. = 1.62, CFI = 0.998, GFI = 0.991, AGFI = 0.983, NFI = 0.994, IFI = 0.998, and RMSEA = 0.018). No causal relationship was established between these factors with the BMI or the gender of the infants, both factors being greater than the average. Conclusion: The adaptation of the questionnaire is a valid and reliable tool of future utility in the study of parental nutritional practices.
References
Arbuckle, J. (2012). AMOS users guide version 21.0. Chicago, United States: Marketing Department, SPSS Incorporated.
Bae, J., Choi, Y., Sung, K., Kim, K. y Choi, K. (2010) Validity and reproducibility of a food frequency questionnaire to assess dietary nutrients for prevention and management of metabolic syndrome in Korea. Nutr Res Pract, 4, 121-7.
Birch, L. y Fischer, O. (2006). Development of eating behaviors among children and adolescents. Pediatrics, 101(1), 539-549.
Blanco, J., Ornelas, M., Barrón, J. y Rodríguez, J. (2017). Estructura Factorial del Inventario de Trastornos de Ansiedad Generalizada en Universitarios Mexicanos. Formación Universitaria, 10(5), 69-77.
Blanco, N. y Alvarado, E. (2005). Escala de actitud hacia el proceso de investigación científico social. Revista de Ciencias Sociales, 11(3), 537-544.
Boles, R., Nelson, T., Chamberlin, L., Valenzuela, J., Sherman, S., Johnson, S. y Powers, S. (2009). Confirmatory factor analysis of the Child Feeding Questionnaire among low-income African American families of preschool children. Appetite, 54, 402-405. doi:10.1016/j.appet.2009.12.013
Bruna, D., Pérez, M., Bustos, C., y Núñez, J. (2017). Propiedades psicométricas del inventario de Procesos de Autorregulación del Aprendizaje en estudiantes universitarios chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 2(44), 77-91.
Buitrago, Y., Espitia, A. y Mejías, A. (2017). Análisis de factores para la medición de la satisfacción estudiantil en educación superior: Caso ingeniería industrial, Universidad Militar Nueva Granada. Educación en Ingeniería, 12(24), 107-112.
Cabello, M.L. y Vázquez, S. (2014). Prácticas alimentarias y obesidad infantil: cultura regional y factores intrapersonales familiares y escolares. Alternativas Cuadernos de Trabajo Social., 21, 47-62
Casais, D., Flores, M. y Domínguez, A. (2017). Percepción de prácticas de crianza: análisis confirmatorio de una escala para adolescentes. Acta de Investigación Psicológica, 7, 2717-2726. doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.06.001
Castaño, L.A., Molano, M. y Varela, M.T. (2018). Dificultades de alimentación en la primera infancia y su
relación con las prácticas parentales de alimentación. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios, 9(2), 197-207
Cienfuegos, Y.I., Saldívar, A.; Díaz, R. y Avalos, A.D. (2016). Individualismo y colectivismo: caracterización y diferenciasentre dos localidades mexicanas. Acta de Investigación Psicológica, 6, 2534-2543
Cortina, M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. J Applied Psychol, 78(1), 98-104.
Daniels, A., Magarey, A., Battiustutta, D., Nicholson, M., Farrell, A., Davidson, G. y Cleghorn, G. (2009). The NOURISH randomized control trial: Positive feeding practices and food preferences in early childhood- a primary prevention program for childhood obesity. BMC Public Health 9, (387), 387-396.
Darling, N. y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487–496. doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487
Davies, V., Kupek E., De Assis, M., Natal, S., Di Pietro, P. y Baranowski, T. (2015) Validation of a web-based questionnaire to assess the dietary intake of Brazilian children aged 7–10 years. J Hum Nutr Diet, 28(1), 93-102. doi:10.1111/jhn.12262
Domínguez, S. y Merino, C. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1326-1328.
Elosua, P. y Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenadas. Psicothema, 20(4), 896-901.
Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V. y Martínez, G. (2015). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia y Trabajo, 18(55), 16-22
Faith, S. y Kerns, J. (2005). Infant and child feeding practices and childhood overweight: the role of restriction. Maternal and Child Nutrition, 1(1), 164-168.
Fatihah, F., Ng, B., Hazwanie, H., Norimah, A., Nik, S., Ruzita, A. y Poh, B. (2015). Development and validation of a food frequency questionnaire for dietary intake assessment among multi-ethnic primary school-aged children. Singapore Med J, 56(12), 697-694.
Ferrando, P. y Anguiano, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.
Fischer, O. y Birch, L. (2002). Eating in the absence of hunger and overweight in girls from 5 to 7 years of age. American Journal of Clinical Nutrition, 76(1), 226-231.
García, J., Aguilera, J. y Castillo, A. (2011). Guía técnica para la construcción de escalas de actitud. Odiseo, Revista Electrónica de Pedagogía, 8(16), 1-13.
Gregory, J., Paxton, S.J. y Brozovic, A.M. (2010). Pressure to eat and restriction are associated with child eating behaviours and maternal concern about child weight, but not child body mass index, in 2- to 4-year-old children. Appetite, 54(3), 550-556.
Guedea, J., Solano, N., Blanco, J., Ceballos, O. y Enríquez, M. (2017). Autoconcepto físico, género y cuidado de la salud en universitarios mexicanos. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 51-59.
Gutiérrez, A. y Urzúa, M.T. (2018). ¿Los valores culturales afectan el bienestar humano? Evidencias desde los reportes de investigación. Universitas Psychologica, 18(1), 1-12
Haftenberger, M., Heuer, T., Heidemann, C., Kube, F., Krems, C. y Mensink, G. (2010). Relative validation of a food frequency questionnaire for national health and nutrition monitoring. Nutrition Journal, 9(36), 1-9.
Herrero, J. (2010). El Análisis Factorial Confirmatorio en el estudio de la Estructura y Estabilidad de los Instrumentos de Evaluación: Un ejemplo con el Cuestionario de Autoestima CA-14. Psychosocial Intervention, 19(3), 289-300.
Hoerr, L., Hughes, O., Fisher, O., Nicklas, A., Liu, Y. y Shewchuk, M. (2009). Associations among parental feeding styles and children`s food intake in families with limited incomes. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 6(1), 55.
Jain, A., Sherman, S., Chamberlin, L. y Whitaker, R. (2004). Mothers misunderstand questions on a feeding questionnaire. Appetite, 42(3), 249–254.
Joyce, L. y Zimmer, J. (2009). Parent feeding restriction and child weight. The mediating role of child disinhibited eating and the moderating role of the parenting context. Appetite, 782(1), 1-9.
Kang, H. (2013) A guide on the use of factor analysis in the assessment of construct validity. J Korean Acad Nurs, 43(5), 587-94.
Kroller, K. y Warschburger, P. (2009). Maternal feeding strategies and child`s food intake: considering weight and demographic influences using structural equation modeling. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 6(1), 78-88.
Lloret, S., Ferreres, A., Hernandez, A., y Tomas, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los items: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicologías, 30, 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Longobardi, G., Díaz, C. y Villegas, M. (2016). Validación de Instrumento para medir el nivel de conocimiento en el tratamiento de tuberculosis en médicos del primer nivel de atención. Rev Hisp Cienc Salud, 2(2), 140-45.
Luna, A. y Laca, F. (2014). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Satisfacción con la Vida Familiar (ESVF) en adolescentes de secundaria y bachillerato. Psicogente, 17(31), 226-240.
Madrelle, J., Lange, C., Boutrolle, I., Valade, O., Weenen, H., Monnery, S., Issanchou, S. y Nicklaus, S. (2017). Development of a new in-home testing method to assess infant food liking. Appetite, 113, 274-283. doi.org/10.1016/j.appet.2017.03.002
Magaña, D. Aguilar, N. y Vázquez, J. (2017). Análisis Factorial Confirmatorio para medir las limitantes percibidas en el pregrado para el desarrollo de actividades de investigación. Nova Scientia, 9(8), 515-536.
Maier, A., Chabanet, C., Schaal, B., Issanchou, S. y Leathwood, M. (2007). Effects of repeated exposure on acceptance of initially disliked vegetables in 7 month old infants. Food Quality and Preference, 18(1), 1023-1032.
Márquez, F., Salazar, E., Macedo, G., Altamirano, M., Bernal, M., Salas, J. y Vizmanos, B. (2014). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar el comportamiento alimentario en estudiantes mexicanos del área de la salud. Nutrición Hospitalaria, 30(1),153-164.
Marty, L., Chambaron, S., Nicklaus, S. y Monnery, S. (2017). Learned pleasure from eating: An opportunity to promote healthy eating in children?. Appetite. doi: 10.1016/j.appet.2017.09.006.
Mateus, M. y Céspedes, M. (2016). Validez y confiabilidad del instrumento «Medición de la autoeficacia percibida en apnea del sueño» - SEMSA. Versión en español. Aquichan, 16(1), 67-82.
Mendoza, M. (2011). Elaboración y validación del cuestionario: “Desempeños profesionales de directivos y profesores en pro de una educación creativa: Evaluación y autoevaluación desde la perspectiva docente”. Revista Docencia e Investigación, (21), 51-70.
Michalopoulou, C. (2017). Likert scales require validation before application – Another cautionary tale. Bulletin de Methodologie Sociologique, 134, 5-23. doi: 10.1177/0759106317693786
Miranda, E., Riquelme, E., Cifuentes, H. y Riquelme, P. (2012). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Habilidades Sociales en universitarios chilenos. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(2), 73-82.
Moding, J., Birch, L., y Stifter, A. (2014). Infant temperament and feeding history predict infants' responses to novel foods. Appetite, 83, 218-225.
Montenegro, H. y González, C. (2013). Análisis factorial confirmatorio del cuestionario “Enfoques de Docencia Universitaria” (Approaches to Teaching Inventory, ATI-R). Estudios Pedagógicos, 29(2), 213-230.
Nicholls, A., Madigan, D. y Levy, A. (2017) Confirmatory Factor Analysis of the Performance Enhancement Attitude Scale for adult and adolescent athletes. Psychology of Sport and Exercise, 28, 100-104.
Pino, J., Díaz, C. y López, M. (2011). Construcción y validación de un cuestionario para medir conductas y hábitos alimentarios en usuarios de la atención primaria de salud. Rev Chil Nutr, 38(1), 41-51.
Ramada, M., Serra, C. y Delclós, L. (2013). Adaptación cultural y validación de cuestionarios de salud: revisión y recomendaciones metodológicas. Salud Pública México, 55(1):57-66.
Revelle, W. y Zinbarg, E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega and the glb: comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), 145-154. doi:10.1007/s11336-008-9102-z
Ríos, A., Leonardo, W., Ballena, J., Peralta, J., Fanzo, P., Díaz, C. y León, F. (2013). Validación de un instrumento para medir el nivel de conocimiento sobre depresión mayor en médicos de atención primaria en Chiclayo, Perú. Rev. Med. Hered, 24, 26-32.
Riquelme, E. y Riquelme, P. (2011). Análisis psicométrico confirmatorio de la medida multidimensional del test de Autoconcepto Forma 5 en español (AF5), en estudiantes universitarios de Chile. Psicología, Saúde y Doencas, 12(1), 91-103.
Rodríguez, M. (2007). Uso y evaluación de cuestionarios de actitudes con base en escalas de Likert. Centro de Investigaciones Psicológicas de la Universidad de Costa Rica. San José. Costa Rica. Comunicación personal.
Sarwar, S. (2016). Influence of Parenting Style on Children’s Behaviour. Journal of Education and Educational Development, 3(2): 222-249.
Schlam, R., Wilson, L., Shoda, Y., Mischel, W. y Ayduk, O. (2013). Preschoolers’ delay of gratification predicts their body mass 30 years later. Journal of Pediatrics, 162(1), 90-93. doi.org/10.1016/j.jpeds.2012.06.049
Sierra, M., Holguin, B., Mera, A., Delgado, M. y Calvache, J. (2020). Construcción y validación de un instrumento para medir conocimientos de madres y cuidadores sobre alimentación complementaria de infantes. Rev Chil Pediatr, 91(5), 711-721. doi: 10.32641/rchped.vi91i5.1078
Smolak, L. y Thompson, J.K. (2009). Body image, eating disorders, and obesity in youth: Assessment, prevention, and treatment. Washington DC, United States: American Psychological Association.
Spipp, J., Marri, D., Llanes, I., Rivas, F. y Riernersman, N. (2020). Validación de un instrumento para identificar conocimientos y prácticas maternas de alimentación complementaria en una población vulnerable. Rev Esp Nutr Comunitaria, 26(2), 1-13.
Stott, J., Spector, A., Orrell, M., Scior, K., Sweeney, J., y Charlesworth, G. (2017). Limited validity of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) in dementia: evidence from a confirmatory factor analysis. Int J Geriatr Psychiatry, 32, 805-813.
Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Understanding concepts and applications. Washington DC, United States: American Psychological Association.
Trinidad, I., Fernández, J., Cucó, G., Biarnpes, E. y Arija, V. (2008). Validación de un cuestionario de frecuencia de consumo alimentario corto: reproducibilidad y validez. Nutrición Hospitalaria, 23(3), 242-252.
Vambheim, S., Solvoll, P., Aslaksen, P., Arve, M., Asli, O. y Martinussen, L. (2017). The Fear of Pain Questionnaire-III and the Fear of Pain Questionnaire-Short Form: a confirmatory factor analysis. Journal of Pain Research, 10, 1871-1878.
Van Strien, T., VAN Niekerk, R. y Ouwens, A. (2009). Perceived parental food controlling practices are related to obesogenic or leptogenic child life style behaviors. Appetite, 53(1), 151-154.
Van Wijk, J. y Hoogstraten, J. (2006). Dutch translation of the fear of pain questionnaire: factor structure, reliability and validity. Eur J Pain, 10(6), 479-479.
Varela, M.T., Tenorio, A.X. y Duarte, C. (2018). Prácticas parentales para promover hábitos saludables de alimentación en la primera infancia en Cali, Colombia. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 22(3), 183-192.
Vaughn, A.E., Ward, D.S., Fisher, J.O., Faith, M.S., Hughes, S,O., Kremers, S.P., Musher-Eizenman, D.R., O'Connor, T.M., Patrick, H. y Power, T.G. (2016). Fundamental constructs in food parenting practices: a content map to guide future research. Nutr Rev, 74(2), 98-117.
Vázquez, L., González, L., Hattori, M. y Zavala, A. (2020). Traducción y Validación del Children´s Eating Behavior Questionnaire (CEBQ). Ciencia y Humanismo en la Salud, 7(1), 1-9.
Vinaccia, S., Abed, N., Ortega, A., Raleigh, R., Gómez, A., Vieira, A., Jiménez, Y., López, L y Vinasco, B. (2020). Propiedades psicométricas del Chil¬dren Psychological Well-being Scale en población colombiana. Psicología y Salud, 30(2), 265-273. doi.org/10.25009/pys.v30i2.2660.
Wilson, A., Magarey, A. y Masterson, N. (2008). Reliability and relative validity of a child nutrition questionnaire to simultaneously assess dietary patterns associated with positive energy balance and food behaviours, attitudes, knowledge and environments associated with healthy eating. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(5), 1-12. Doi: 10.1186/1479-5868-5-5
Wong, A., Morales, C., Mok, L., Manzanero, A. y Álvarez, M. (2018). Cuestionario de Comportamiento Infantil y Adolescente. Análisis Factorial Exploratorio en una Muestra de Escolares Cubanos. Psicología Educativa, 24(1), 42-29. doi.org/10.5093/psed2018a6