Población y Salud en Mesoamérica ISSN electrónico: 1659-0201

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/psm/oai
Methodology for Group Bonding Nutritional Counseling
PDF (Español (España))

Keywords

Nutritional Care
Group Counseling
Group Theory
Group Psychology
Treatment Adherence
atención nutricional
consulta grupal
grupo operativo
psicología grupal
teoría del vínculo
adherencia al tratamiento

How to Cite

Alvarado Molina, N. ., Ureña Retana, I. ., & deBeausset Stanton, I. . (2022). Methodology for Group Bonding Nutritional Counseling . Población Y Salud En Mesoamérica, 20(2). https://doi.org/10.15517/psm.v20i2.48477

Abstract

Introduction: This essay presents the methodology for Group Bonding Nutritional Counseling (GBNC), which has been developed at the School of Nutrition at the University of Costa Rica in recent decades. In relation to GBNC, the objectives are: 1) To present the epistemological foundations; 2) To show the methodology on how to develop the group bonding nutritional counseling; and 3) To describe the desirable soft skills for the facilitator in a group bonding nutritional counseling process. GBNC’s conceptual approach is centered on the patient as a person exercising their autonomy and agency over their life, and how GBNC helps in the resolution of obstacles for better treatment adherence. GBNC´s methodological approach is based on Pichon-Rivière’s operative groups which was adapted for nutritional counseling. Proposition: GBNC goes beyond group interactive nutrition education and includes all the steps to nutritional care, including individual follow ups. GBNC’s methodology has robust theoretical background, as well as adequate settings for its implementation, evaluation, and use.  Arguments for discussion: For the past decades, the School of Nutrition at the University of Costa Rica has developed the methodological framework for GBNC: from its theory foundation, useful soft skills for the facilitator to conduct, guide and support groups to focus on the task, and proficiently to handle the vectors of group dynamics. GBNC is useful for people to work on improving their health as it allows them to face daily barriers they encounter. Conclusions: GBNC has great methodological potential for group support in the treatment of adults with chronic diseases; it is inexpensive and improves time management and human resources in nutritional care.  In addition, it allows patients to exercise their autonomy, agency, and problem-solving skills in a safe space, within the containment of the group and the nutritionist.

https://doi.org/10.15517/psm.v20i2.48477
PDF (Español (España))

References

Adamson, G. (2018). Coordinación e intervención en el grupo operativo. https://lugareditorial.com.ar/descargas/libros/Coordinacion_e_intervencio-en_el%20grupo_operativo.pdf

Arauz, A.G., Roselló, M., Guzmán, S., Alpízar, G., Chaves, D., Gazel, K., Brenes, M., Montoya, M., Valverde, J. y Solano, I. (2013). Atención Nutricional de la diabetes mellitus: modificación de las listas de intercambio en Costa Rica. Rev. Asociación Latinoamericana Diabetes, 4(3), 545-554. https://www.revistaalad.com/pdfs/Revista-de-la-Alad-V3N4.pdf

Araya, G. y Claramunt, M. (2020). Actividad física en Costa Rica. Antecedentes históricos y revisión de sus evidencias científicas en el país. Ministerio de Salud, Universidad de Costa Rica, Escuela de Educación Física y deportes. http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/82866

Arias, M.R., Castaño Suárez, M., y Zapata Álvarez, L.F. (2021). Una mirada a los procesos evaluativos de los grupos operativos de aprendizaje. Poiésis, 41, 130-141. https://doi.org/10.21501/16920945.4180

Bacon, L. y Aphramor, L. (2011). Weight Science: Evaluating the evidence for a paradigm shift. Nutrition Journal, 10(9). http://www.nutritionj.com/content/10/1/9

Barreiro, T. (2005). Trabajos en grupo; hacia una coordinación facilitadora del grupo sano. Editorial Novedades Educativas

deBeausset, I., Navarro, R. y Arce, P. (2000). Manual de técnicas didácticas para la enseñanza de las guías alimentarias en Costa Rica. Escuela de Nutrición, Universidad de Costa Rica

deBeausset, I. (2006). Capacitación para enseñar mediante el uso de un modelo creado a base de la pedagogía crítica y la psicología vincular: Evaluación de una experiencia con personal de salud [Tesis Doctoral]. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.

deBeausset, I. (2018). Educación nutricional grupal interactiva: logrando cambios duraderos en el estilo de vida. Población y Salud en Mesoamérica, 15(2), 195-219. https://dx.doi.org/10.15517/psm.v15i2.30515

Prochaska, J., DiClemente, C. y Norcross, J. (1992). In search of how people change. American Psychologist, 47, 1102-1114. https://www.avannistelrooij.nl/wp/wp-content/uploads/2014/08/Prochaska-ea-1992-how-people-change-AP.pdf

Campuzano, M. (2014). Modelo vincular estratégico de psicoterapia grupal psicoanalítica. Vínculo, 11(1), 33-45. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-24902014000100006&lng=pt&tlng=pt.

Cantillano, A., Cordero, J., Rodríguez, J. y Sánchez, A. (2001). Evaluación e impacto metabólico de una metodología de consulta grupal en pacientes con Diabetes Mellitus tipo 2 [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Costa Rica.

Chinnock, A. y deBeausset, I. (1996). Propuesta metodológica para la educación nutricional. Revista Costarricense de Salud Pública (ACOSAP), 5(8), 7-22.

Cruz, V., Méndez, A. y Rivera, M. (2015). Evaluación de una alternativa de atención nutricional grupal con enfoque de género y técnicas cognitivo-conductuales en los cantones de Alajuela y Goicoechea, en mujeres con exceso de peso con edades entre 18-60 años. [Tesis de Maestría Profesional, Universidad de Costa Rica]. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/xmlui/handle/123456789/2980

Escalante, I., García, C. y Tinoco, X. (2009). Implementación de un modelo de atención grupal para mujeres con sobrepeso y obesidad en edad fértil atendidas en EBAIS del Programa de Atención Integral en Salud (PAIS) [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Costa Rica.

Fonseca, M. (2015). Consulta nutricional grupal como estrategia para fomentar cambios de estilo de vida en mujeres adultas con exceso de peso que asisten al gimnasio Gold’s Gym de Guayabos, en el año 2014 [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

Flores, B. (2016). Desarrollo de una consulta nutricional grupal en personas con baja escolaridad que padecen de diabetes mellitus tipo 2 en el Área de Salud Carpio-León XII, noviembre 2014-marzo 2015 [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

García, L. (2012). El grupo Operativo cómo método participativo: poder y aprendizaje en la relación profesional. Cuadernos de trabajo social, 25(1), 205-219. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2012.v25.n1.38445

Instituto sobre Alcoholismo y Farmacodependencia. (2018). VI Encuesta Nacional sobre consumo de drogas en población general 2015. https://www.iafa.go.cr/investigaciones/540-vi-encuesta-nacional-2015-consumo-de-drogas-en-costa-rica

López, M. (2016). Los grupos operativos entre el dogmatismo y la exploración metodológica. Revista Poiésis, 30, 110-115. https://doi.org/10.21501/16920945.1853

Losso, R., de Setton, L.S. y Scharff, D.E. (2018). The Linked Self in Psychoanalysis. Routledge Taylor & Francis Group.

Martínez, T. (2011). Aportes teóricos metodológicos en la atención nutricional grupal a mujeres con exceso de peso [Tesis de Maestría Académica]. Universidad de Costa Rica.

Martínez, T., Frongillo, E., Blake, C., Fram, M. y Esquivel, V. (2020). Reducing both food insecurity and excess body weight: A cluster-randomized trial. American Journal of Preventive Medicine, 58(5), 736-747. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S074937972030012X

Ministerio de Educación Pública. (2017). Informe ejecutivo del Primer Censo Escolar Peso-Talla. Costa Rica, 2016. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/informe-ejecutivo-censo-escolar-peso-cortofinal.pdf

Ministerio de Salud. (2009). Encuesta Nacional de Nutrición 2008-2009: Antropometría. https://www.paho.org/costa-rica/dmdocuments/ENN.COR.2008-2009a.pdf

Padilla, G., Arauz, A. y Sánchez, G. (2002). Guía básica para la enseñanza en diabetes mellitus: primer nivel de atención en salud. Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud. https://www.binasss.sa.cr/mellitus.pdf

Pichón-Rivière, E. (2011). El proceso grupal. Nueva Visión. http://biblioteca.esucomex.cl/RCA/El%20proceso%20grupal.pdf

Reñazco, R. (2001). Modelo de consulta nutricional grupal para el paciente con Insuficiencia renal crónica (IRC) no terminal que asiste a la consulta externa del Hospital México, año 1999 [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

Reyes-Flores, E., Trejo-Álvarez, R., Arguijo-Abrego, S., Jiménez-Gómez, A., Castillo-Castro, A., Hernández-Silva, A., y Mazzoni-Chávez, L. (2016). Adherencia terapéutica: conceptos, determinantes y nuevas estrategias. Revista Médica de Honduras, 84(3 y 4), 125-132. http://www.bvs.hn/RMH/pdf/2016/pdf/Vol84-3-4-2016-14.pdf

Ricciardelli, S. (2016). Experiencia en la aplicación de la consulta nutricional grupal en mujeres con obesidad que residen en el distrito de Turrubares de Alajuela en el año 2014 [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

Ritterstein, P. (2008). Aprendizaje y vínculo. Una mirada sobre el aprendizaje: Enrique Pichón-Rivière y Paulo Freire. Revista de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires-Facultad de Ciencias Sociales. https://www.academia.edu/12378971/APRENDIZAJE_Y_V%C3%8DNCULO_Una_mirada_sobre_el_aprendizaje_Enrique_Pichon_Rivi%C3%A8re_y_Paulo_Freire

Rivas, V. (2020). Estrategia de atención nutricional mediante consulta grupal en hombres con diagnóstico de exceso de peso que asisten al instituto WEM. [Tesis de Maestría Profesional, Universidad de Costa Rica]. http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/81118

Stephens, M. y González, R. (2011). Evaluación de un modelo de terapia grupal nutricional con un enfoque de género y con elementos cognitivo-conductuales en mujeres con exceso de peso entre 30 y 60 años en la provincia de Alajuela durante el año 2011 [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

Valderrama, D. (2001). Diseño y evaluación de un programa de consulta nutricional grupal para pacientes con Diabetes Mellitus tipo 2 [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Costa Rica.

Villalobos, G. y deBeausset, I. (2020). Atención Nutricional en Enfermedades Crónicas No Transmisibles: Aspectos clínicos, psicológicos y educativos para su desarrollo. Escuela de Nutrición. Universidad de Costa Rica.

Villalobos Fallas, G. (2016). Propuesta de protocolo de consulta de atención nutricional para pacientes con exceso de peso atendidos en el PREANU [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

Wong, R. (2016). Vigilancia de los factores de riesgo cardiovascular, segunda encuesta. EDNASSS-CCSS. https://www.binasss.sa.cr/informesdegestion/encuesta2014.pdf

Zúñiga Flores, G. (2015). Experiencia en la aplicación de consulta nutricional grupal en funcionarios del Área de Salud Goicoechea 2 con síndrome metabólico, año 2014 [Tesis de Maestría Profesional]. Universidad de Costa Rica.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Nadia Alvarado Molina, Ivannia Ureña Retana, Indira deBeausset Stanton

Downloads

Download data is not yet available.