Impact of Emerging Tools Used by Basic Education Teachers within an Educational Policy Context
DOI:
https://doi.org/10.15517/hxnyqq77Keywords:
educational policy, educational technology, basic education, educational innovationAbstract
Emerging digital tools have significantly impacted both students' and teachers' education. In response to this challenge, school authorities have implemented institutional technology provision policies through specific educational measures, enabling educators to access certified digital tools that support the modernization of teaching practices and their adaptation to digital education requirements. This study aims to examine teachers' use of technological tools in the classroom by identifying their motivations, preferences, and selection criteria. The research involved 92 secondary school teachers from a southeastern Mexican community, conducted during the first semester of 2024. Through content analysis, three discursive categories were established: Promoted and Adopted Emerging Tools, Spontaneously Adopted Emerging Tools, and Promoted but Ignored Emerging Tools. Teachers play a pivotal role in educational innovation and the adoption of new digital tools. However, resistance to change remains a persistent challenge. Therefore, educational policies must strengthen teacher training to ensure quality education aligned with the UN’s Sustainable Development Goal 4 (SDG 4). Achieving this requires active commitment from both educators and institutions toward digital transformation.
Downloads
References
Arias Ortiz, Elena., Pérez Alfaro, Marcelo., Vásquez, Madiery., y Brechner, Miguel. (2020). De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad (Hablemos de política educativa en América Latina y el Caribe #2). Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/hablemos-de-politica-educativa-en-america-latina-y-el-caribe-2-de-la-educacion-distancia-la-hibrida
Bacelis, Eliecer. (2025). Brecha digital y desigualdad educativa en el sureste mexicano postpandemia: Análisis crítico del impacto del programa Aprende en Casa en comunidades marginadas de Quintana Roo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(3), 2397-2417. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i3.17868 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i3.17868
Benavides-Lara, Mario A., Mansilla, Maura P., De Agüero Servín, Mercedes., Sánchez-Mendiola, Melchor., y Rendon Cazales, Víctor J. (2022). Los grupos focales como estrategia de investigación en educación: Algunas lecciones desde su diseño, puesta en marcha, transcripción y moderación. CPU-e Revista de Investigación Educativa, (34). https://doi.org/10.25009/cpue.v0i3 4.2793 DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2793
Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2020). Hacia la educación 4.0: 10 módulos para la implementación de modelos híbridos. https://oei.int/wp-content/uploads/2021/10/hacia-una-educacion-40-10-modulos-para-la-implementacion-de-modelos-hibridos.pdf
Chargoy-Espinoza, Martha. (2023). Educación formal y no formal en México: Análisis comparativo y perspectivas de mejora. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(3), 19-24. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778125004.pdf DOI: https://doi.org/10.62452/89djgn51
Charres, Horacio., Villalaz, Jorge., y Martínez, Janzel. (2018). Triangulación: Una herramienta adecuada para las investigaciones en las ciencias administrativas y contables. Revista Faecosapiens, 1(1), 18-35. https://revistas.up.ac.pa/index.php/faeco_sapiens/article/view/575/482
Cházaro-Arellano, Eva H. (2024). Análisis de datos en las investigaciones cualitativas: El reto frente al investigador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 168-171. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i17.3163 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v8i17.3163
García-Bullé, Sofía. (2023, 20 de enero). Cinco tendencias educativas para 2023. https://observatorio.tec.mx/cinco-tendencias-educativas-2023/
Granados Maguiño, Mauro., Romero, Sonia., Rengifo Lozano, Raúl., y Garcia Mendocilla, Gino. (2020). Tecnología en el proceso educativo: Nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1809-1823. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/html/#redalyc_29065286032_ref16
Gómez-Quiñones, María Guadalupe., y Reyes-Cabrera, William . R. (2023). Las brechas digitales: El caso de estudiantes de secundaria en una zona rural de Yucatán. En A. Abela (Ed.), Alfabetización digital en las y los estudiantes de nivel secundaria en el estado de Yucatán (pp. 157-165). Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). DOI: https://doi.org/10.2307/jj.11102935.18
Gobierno de México. (2019, 4 de octubre). 10 herramientas digitales para crear contenido interactivo en clase. https://www.gob.mx/aprendemx/articulos/10-herramientas-digitales-para-crear-contenido-interactivo-en-clase?idiom=es
Gobierno de México. (2022, 17 de febrero). Cuáles son las aplicaciones que todo docente debe utilizar. https://www.gob.mx/aprendemx/articulos/cuales-son-las-aplicaciones-que-todo-docente-debe-utilizar?idiom=es
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2019) Informe de evaluación a la política de infraestructura física educativa de la educación obligatoria en México. Autor. https://www.inee.edu.mx/portalweb/suplemento12/evaluacion-escuelas-al-cien-fam.pdf
Lipman, Matthew. (2003). Thinking in Education. Cambridge University Press. https://assets.cambridge.org/97805218/12825/sample/9780521812825ws.pdf DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511840272
Lorenzo-Rumbo, Alba., Giménez-Miralles, Mariola., y Martín-Galán, Miriam. (2024). Impacto de la adicción a redes sociales en asistencia y rendimiento académico: diferencias según género en estudiantes de Educación Secundaria. European Public & Social Innovation Review, 10, 1–14. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-959 DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2025-959
Martínez Tessore, Ana Laura. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19. Propuesta Educativa, 30(56), 11–27.
Monasterio, Dilia., y Briceño, Magally. (2020). Educación mediada por las tecnologías: Un desafío ante la coyuntura del Covid-19. ONCTI, 5(1), 136-148. https://fi-admin.bvsalud.org/document/view/cdgeu
Navarrete Cazales, Zaira. (2023). Políticas educativas para la integración de las TIC en el Sistema Educativo Nacional mexicano. Apertura, 15(2), 134-151. https://doi.org/10.32870/ap.v15n2.2419 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v15n2.2419
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultu]. (2020). Soluciones para un aprendizaje a distancia. https://bienestaryproteccioninfantil.es/wp-admin/admin-ajax.php?juwpfisadmin=false&action=wpfd&task=file.download&wpfd_category_id=915&wpfd_file_id=38650&token=&preview=1
Reichert-Schlax, Jasmin., Zlatkin-Troitschanskaia, Olga., Frank, Katharina., Brückner, Sebastian., Schneider, Moritz., y Müller, Anja. (2023). Desarrollo y evaluación de herramientas de aprendizaje digitales que promuevan el conocimiento aplicable en economía y formación docente alemana. Ciencias de la Educación, 13(5), 1-22. https://doi.org/10.3390/educsci13050481 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13050481
Sánchez Guzmán, Paulina., Galindo Gonzales, Rosa María., y Ortiz Ortiz, María Gloria. (2021). Herramientas tecnológicas en la planeación didáctica en educación media superior. CAGI, 8(16), 19. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/242/468
Souza Minayo, María Cecilia. (2005). Concepto de evaluación por triangulación de métodos. En María Cecilia Minayo, Simone Gonçalves de Assis, y Edinilsa R. Souza (Eds.), Evaluación por triangulación de métodos: Abordaje de programas sociales (pp. 19-51). Lugar: Editorial. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575415474
Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). (2023, 20 de noviembre). Aplicaciones educativas para maestros que son de gran utilidad. La Universidad de Internet. https://mexico.unir.net/noticias/educacion/aplicaciones-educativas-maestros/
Vital Carrillo, Marisela. (2021). Plataformas educativas y herramientas digitales para el aprendizaje Vida Científica Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 4, 9(18), 9-12. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/7593
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ángel Martín Aguilar Riveroll, Galo E. López Gamboa, Gabriel Domínguez Castillo (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All published articles and essays are protected by Creative Commons (CC) licenses, under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike - CC BY-NC-SA 4.0 standard, which constitute a complement to traditional copyright, under the following terms : first, the authorship of the referred document must always be acknowledged; second, no article or essay published in the ACTUALIDADES INVESTIGATIVES EN EDUCACIÓN Magazine can have commercial purposes of any nature; and third, adaptations of the manuscript must be shared under the same terms.
The journal allows the author to hold their copyright without restriction, but the author must inform that the article or essay were published first through this journal to avoid coincidences with other journals in the future.