Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
The importance of emotions for the neurodidactics
Pintura de Ebenezer Leiva González
PDF (Español (España))

Keywords

neurosciences
neuroeducation
neurodidactics
emotions
neurociencias
neuroeducación
neurodidáctica
emociones

How to Cite

Benavidez V, V., & Flores P, R. (2019). The importance of emotions for the neurodidactics. Wimb Lu, 14(1), 25–53. https://doi.org/10.15517/wl.v14i1.35935

Abstract

This article exposes the importance of emotions for the neurodidactics as they affect the learning process. The objective of the neurodidactics is to promote the development of new strategies based on the theories of neurosciences, that shows the manage of emotions and their relationship with the learning process, which can be conceptualized as the creation of memories driven by stimuli that boost or inhibit. Learning has a direct relationship not only with memory, but fundamentally with emotional stimuli, on which depends what and how deep is the student learning. Learning begins in the hippocampus and amygdala, which collaborate in the evaluation of emotional stimuli. The didactic strategies used in the classroom contribute to the learning process of students or to stop it, depending on the management of the emotions that the teacher make. The article was built on the basis of the review of literature related to the functioning of the emotional brain, and the way in which emotions influence human learning.

Key Words: Neuroscience: neuroeducation; neurodidactics; emotions

https://doi.org/10.15517/wl.v14i1.35935
PDF (Español (España))

References

Abate, N. 2006. La Psicología Cognitiva y sus aportes al proceso de aprendizaje. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_1/nr_804/a_10845/10845.htlm

Aguilar, J. (2011). La estructura del sistema nervioso. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C. Recuperado de http://cleuadistancia.cleu.edu.mx/cleu/flash/PAG/lecturas/poligrafia/Estructura%20sistema%20nervioso.pdf

Arboccó de los Heros, M. (2015). Apuntes psicoeducativos a la luz de las neurociencias. Universidad Femenina del Sagrado Corazón, 11(1), 7-15. Lima, Perú. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/revista_tematica_psicologia_2015/7ARBOCCO.pdf

Arias, D. (2011). Módulo: Cerebro y aprendizaje. Fundación Universitaria del Área Andina, Centro de Educación a Distancia. Recuperado de https://expedicionatlantida.files.wordpress.com/2011/04/cerebro-aprendizaje-2-lilianaarias2.pdf

Bajo, T., Fernández, A., Ruiz, M., Gómez-Ariza, C. (2016). Memoria, estructura y funciones, 167-197. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/295858472_Memoria_estructura_y_funciones

Blakemore, S-J., Frith, U. (2010). Cómo aprende el cerebro, las claves para la educación. Barcelona: Editorial Planeta.

Bruer, T. (2016). Neuroeducación un panorama desde el puente. Propuesta educativa. Revista FLACSO Argentina. Recuperado de http://www.scielo.cl/result.html?cx=002778039995109192455%3Amjmfr2dvt3c&cof=FORID%3A11&q=neuro+educacion&sa=Search&siteurl=www.scielo.cl%2F&ref=www.google.com.ec%2F&ss=5365j4591559j15

Campos, A. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en búsqueda del desarrollo humano. La educación, Revista Digital, 143, 1-14. Recuperado de http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_143/articles/neuroeducacion.pdf

Campos, A. (2014). Los aportes de la neurociencia a la atención y educación de la primera infancia. Centro Iberoamericano de Neurociencia, Educación y Desarrollo Humano. Cerebrum Ediciones. Recuperado de https://www.unicef.org/bolivia/056_NeurocienciaFINAL_LR.pdf

Carvajal, C. (2013). Creatividad e intuición en la praxis metodológica, reflexión a la luz de la neurociencia cognitiva. Revista TELOS. 15 (1), 77-90. Recuperado de http://publicaciones.urbe.edu/index.php/telos/article/viewArticle/2503/3652

Codina, M. (2014). Neuroeducación en virtudes cordiales. Recuperado de http://www.academia.edu/12975357/Tesis_doctoral_Neuroeducaci%C3%B3n_en_virtudes_cordiales._Una_propuesta_a_partir_de_la_Neuroeducaci%C3%B3n_y_de_la_%C3%A9tica_discursiva_cordial

Codina, M. (2015). Neuroeducación en virtudes cordiales: cómo reconciliar lo que decimos con lo que hacemos. Barcelona: Octaedro. Recuperado de https://www.octaedro.com/appl/botiga/client/img/16075.pdf

Colom, A., Bernabeu, J., Domínguez, E.,Sarramona, J. (2002). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. Barcelona: Ariel Educación.

Davison, R., Begley, S. (2012). Claves para modificar nuestras reacciones y mejorar nuestras vidas. Grupo Planeta.

De la Cuesta, I. (2016). Neurodidáctica aplicada. Recuperado de www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:944465

De la Barrera, M L., Donolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista digital Universitaria, 10 (4), 1-17. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.10/num4/art20/art20.pdf

De Zubiría, J. (1999). Las vanguardias pedagógicas. Loja: Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja.

Di Gesu, F., Seminara. A. (2012). Neurodidáctica y la implicación de emociones en el aprendizaje. LynX. Panorámica de Estudios Lingüísticos, 11, 5-39. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Floriana_Di_Gesu/publication/260187668_Neurodidactica_y_la_implicacion_de_emociones_en_el_aprendizaje/links/02e7e52ffaf01bb698000000/Neurodidactica-y-la-implicacion-de-emociones-en-el-aprendizaje.pdf

Di Gesú, F. (2012). Neurodidáctica y aprendizaje de lenguas afines: español e italiano.LynX. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Floriana_Di_Gesu/publication/260187741_Neurodidactica_y_aprendizaje_de_lenguas_afines_espanol_e_italiano/links/0c96052ffac504ddf9000000/Neurodidactica-y-aprendizaje-de-lenguas-afines-espanol-e-italiano.pdf

Falco, M., Kuz, A. (2016). Comprendiendo el Aprendizaje a través de las Neurociencias, con el entrelazado de las TICs en Educación. Buenos Aires. Recuperado de https://es.scribd.com/document/356120355/Comprendiendo-El-Aprendizaje-a-Traves-de-Las-Neurociencias-Con-El-Entrelazado-de-Las-TICs-en-Educacion

Fernández, A. (2017). Neurodidáctica e inclusión educativa. Revista Profesional de Docencia y Recursos Didácticos, 91, 262-266. Recuperado de http://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/080051

Freilich, M. (1989). El cerebro triuno. Diario El Nacional. Recuperado de https://es.scribd.com/document/120916672/cerebro-triuno

Gerhard, F., Gerhard, P. (2003). Neurodidáctica, Revista Mente y cerebro: 4 –Esquizofrenia, España. Recuperado de https://www.investigacionyciencia.es/revistas/mente-y-cerebro/esquizofrenia-356/neurodidctica-3910

Gluck, M., Mercado, E. (2009). Aprendizaje y memoria. Mexico: Mc. Graw Hill.

Goleman, D. (1996). La Inteligencia Emocional. México: Ediciones S. A.

Gómez, J., Escobar, M. (s.f.). Neurodidáctica y educación. Una aproximación desde las humanidades incluyendo la literatura. Recuperado de http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/congreso/congresoedu/2%20Pedagogia%20y%20dida%B4ctica/2%2017%20Neurodidactica%20y%20educacion.pdf

Jensen, E. (2010). Cerebro y aprendizaje. Competencias e implicaciones educativas. Madrid: Ediciones Narcea S. A. Recuperado de http://memsupn.weebly.com/uploads/6/0/0/7/60077005/cerebro_y_aprendizaje__e._jensen.pdf

LeDoux, J. (1999). El cerebro emocional. Barcelona: Editorial Planeta.

Labus, C., Romero, E. (s.f.) Neurociencia, memoria, aprendizaje y educación. Recuperado de http://www.dfpd.edu.uy/cerp/cerp_norte/informacion/201309matjorn/NEUROCIENCIA%20(1).pdf

Maureira, F. (2010). Neurociencia y educación. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Fernando_Maureira_Cid/publication/271328225_Neurociencia_y_educacion/links/54c57bfb0cf219bbe4f50411/Neurociencia-y-educacion.pdf

Meléndez, L. 2009. Neurodidáctica y el desarrollo de las funciones ejecutivas. VIII Congreso Educativo: El sentido de la Educación en un Mundo en Crisis. Universidad Interamericana de Costa Rica. Recuperado de https://www.google.com.ec/search?ei=YHOMWv71Osb0zgKUyKWoCA&q=melendez+2009+neurodidactica&oq=melendez+2009+neurodidactica&gs_l=psy-ab.3..33i160k1.588779.594984.0.596079.25.25.0.0.0.0.232.3048.0j20j1.21.0....0...1c.1.64.psy-ab..4.19.2738...35i39k1.0.UCciAm1xgSY

Mogollón, E. (2010). Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Revista Electrónica Educare, XIV(2), 113-124. Recuperado de file:///C:/Users/Veronica/Downloads/Dialnet-AportesDeLasNeurocienciasParaElDesarrolloDeEstrate-3642017.pdf

Mora, F. (2013). La neuroeducación demuestra que emoción y conocimiento van juntos. El País, Blogs Sociedad. Recuperado de http://blogs.elpais.com/ayuda-al-estudiante/2013/12/la-neuroeducacion-demuestra-que-emocion-y-conocimiento-van-juntos.html

Morgado, I. (2005). Psicobiología del aprendizaje y la memoria. Cuadernos de Información y Comunicación, 10, 221-233. Recuperado de file:///C:/Users/Veronica/Downloads/8143-8226-1-PB%20(1).PDF

Paniagua, M. (2013). Neurodidactica: una nueva forma de hacer educación. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071-081X2013000100009&script=sci_abstract

Rodríguez, R. (2007). Compendio de estrategias bajo el enfoque de competencias. Recuperado de http://www.itesca.edu.mx/documentos/desarrollo_academico/compendio_de_estrategias_didacticas.pdf

Salas, R. (2013). ¿La educación necesita realmente de la Neurociencia?. Estudios pedagógicos, 29, 155-171. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052003000100011

Salazar, S. (2005). El aporte de la neurociencia para la formación docente. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-19. Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9116

Souza, D. (2017). El Cerebro reconectado. España. Recuperado de https://issuu.com/sergiocristerna/docs/neurociencia_educativa_mente__cereb

Totger, M. (2017). Neurociencias y Neuroaprendizajes: las emociones y el aprendizaje, nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Córdoba: Editorial Brujas.

Tristan, M. (2012). La neuroeducación será el eje de la docencia del futuro. Recuperado de https://rosamtristan.files.wordpress.com/2012/11/escuelafranciscomora.pdf

Velasco, M., Mosquera, F. (s. f.). Estrategias didácticas para el aprendizaje colaborativo. Recuperado de http://acreditacion.udistrital.edu.co/flexibilidad/estrategias_didacticas_aprendizaje_colaborativo.pdf

Velásquez, B., Remolina N., Calle, M. (2009). El cerebro que aprende. Tabula Rasa, 11: 329-347. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n11/n11a14.pdf

Wolfe, P. (2007). Brain Research and Education: Fad or Foundation? Recuperado de http://commons.emich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=loexconf2007

Comments

Downloads

Download data is not yet available.