Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Teaching practices and development of prosocial behavior in sudents of first basic cycle of a Chilean school
Mural en Caminito. La Boca, Argentina
PDF (Español (España))

Keywords

Teaching practices
prosocial behavior
normative behavior
school climate
Práctica docente
conducta prosocial
normas
convivencia escolar

How to Cite

González Navarro, M.-G., & Navarro Saldaña, G. (2020). Teaching practices and development of prosocial behavior in sudents of first basic cycle of a Chilean school. Wimb Lu, 15(1), 7–34. https://doi.org/10.15517/wl.v15i1.40483

Abstract

This research identifies teaching practices of teachers in a Chilian school with high index of social vulnerability (90.5%), and its relation to the development of prosocial behavior. A sample of seven teachers of basic school were analized by interviews and observation made to their classes.

The results show that the normative behavior of teachers has an impact on the development of prosocial behavior in students and that they are blocked by inconsistency in the rules and the emphasis in the authority figure for it compliance. Teaching practice is not promoting the moral development of students and therefore do not facilitate the emergence of prosocial behaviors, which function as a protective factor against violent behavior. It is concluded that the professor is critical to the development of prosocial behaviors and practices that become effective creating opportunities for the development of morality.

https://doi.org/10.15517/wl.v15i1.40483
PDF (Español (España))

References

Alonso, S., Cáceres, M. e Hinojo, M. La Convivencia Escolar y el Conocimiento de un Grupo Mediante la Sociometría: Entrenamiento en Habilidades Sociales. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 8 (2010): 45-57.

Cangas, Vázquez, Pérez-Fuentes, Padilla y Miras, Evaluación de la violencia escolar y su afectación personal en una muestra de estudiantes europeos. Psicothema 19, (2007): 114 – 119.

De la Villa, M., García, A., Cuetos, G. y Sirvent, C., Violencia en el noviazgo, dependencia emocional y autoestima en adolescentes y jóvenes españoles. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud 8, no. 2 (2017): 96-107.

Fierro, C. y Carbajal, P., El docente y los valores desde su práctica. Sinéctica 22, (2003): 3 – 11.

Fierro, C. y Carbajal, P., Mirar la práctica docente desde los valores. Ciudad de México: Gedisa, 2003.

Fuentes, J.L., Evolución y perspectivas de la educación moral. Revista española de pedagogía REP 75, (2018).

Hersh, R., Reimer, J., y Paolitto, D., Crecimiento Moral de Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea, 2002.

Ianni, N., La convivencia escolar: una tarea necesaria, posible y compleja. Monografías virtuales: Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales 2, (2003). Extraído de http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia02/reflexion02.htm

Inglés, C., Martínez-González, E. y García-Fernández, J., Conducta prosocial y estrategias de aprendizaje en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology. 6, no. 1 (2013): 33-53.

Macías, D., Santamaría, A., Zavala, A., Adoví, M. y Pincay, J., Gestión pedagógica: clima social en el aula, desde la percepción de estudiantes y profesores. Revista electrónica Formación y Calidad Educativa REFCalE 4, no. 1 (2016).

Martí, M., Razonamietno moral y prosocialidad. Madrid: Rditorial CCS, 2010.

Mertz, C., La prevención de la violencia en las escuelas. Programa Paz Educa, 2006.

Ministerio de Educación de Chile, Bases curriculares Primero a Sexto Básico (Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación, Ministerio de Educación, República de Chile, 2018).

Navarro, G., Vaccarezza, G., González, MG y Catalán, R. Construcción de conocimiento en educación superior; educación de competencias genéricas en la Universidad de Concepción. Concepción: Editorial Universidad de Concepción, 2015.

Pascual, A., Implicaciones psicopedagógicas de un desarrollo moral íntegro: La educación holística, Universidad de Zaragoza. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 1999.

Planella, J., Repensar la violencia: usos y abusos de la violencia como forma de comunicación en niños y adolescentes en situación de riesgo social. Revista de Intervención Socioeducativa 10 (1998): 92 – 107.

Quintero, J., Estrategias docentes como práctica de la teoría pedagógica. CONHISREMI, Revista Universitaria de Investigación y Diálogo Académico 4 (2008).

Renes P. y Caldeiro MC., Nuevos escenarios sobre la educación en valores en las escuelas. Inovare 04 2, (2017).

Ruiz, J., Ponce de León, A., Sanz, E. y Valdemoros, M., La educación en valores desde el deporte: investigación sobre la aplicación de un programa integral en deportes de equipo RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, no. 28 (2015): 270-275.

Velázquez, M.G. y Candela, A., Educación, valores y desarrollo moral. Formación valoral y ciudadana, Gernika 2 (2006): 335-356.

Zabalza, M., Situación de la convivencia escolar en España: Políticas de intervención. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado 44 (2002): 139 – 174.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.