Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Depression, anxiety and stress: Analysis of teaching work in universities of Quito
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Psychological effects
mental stress
academic staff
university
Efectos psicológicos
estrés mental
personal académico docente
universidad

How to Cite

Jirón Jiménez, J., Freire Muñoz, I., & Iriarte Pérez, L. (2024). Depression, anxiety and stress: Analysis of teaching work in universities of Quito. Wimb Lu, 19(1), 1–20. https://doi.org/10.15517/wl.v19i1.59344

Abstract

The evaluation processes of Ecuadorian universities require that professors must perform three substantive functions during their working day: teaching, research – community outreach, and administrative management. Other research shows that there could be, due to the workload, the appearance of some psychosocial risks such as stress, anxiety and depression. Therefore, the question arises: What are the levels of depression, anxiety and stress present in university teachers in the city of Quito? The methodology used for this study is quantitative, descriptive-correlational in scope, with a non-experimental cross-sectional research design. After applying the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) to 162 professors from public and private universities in the city of Quito, the relevant results were that the academic staff presented 85.2% mild depression, 74.1% mild anxiety and 85.2% mild stress. Regarding the work functions, they perform most frequently, it was found that 51.9% work in the three substantive functions: teaching, research – community outreach and administrative management. It is concluded that there is a significant correlation between the time spent on active breaks and stress and anxiety. These results show the importance of active breaks for professors to minimize psychosocial risks, mainly stress and anxiety.

https://doi.org/10.15517/wl.v19i1.59344
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Altamirano A., y Rodríguez, M. “Procrastinación académica y su relación con la ansiedad”. Revista Eugenio Espejo, 15, n°3, (2021):16-28. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/ree/v15n3/2661-6742-ree-15-03-00003.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior, 2010 https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Barlow, D. “Anxiety and its disorders”, New York: The Gildford Press, 2002.

Bonilla, E., y Chávez, Y. “Las actividades académico-profesionales en los niveles de estrés en los docentes universitarios de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Chimborazo”, Tesis de Grado, Repositorio UNACH, 2023, http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/9584/1/UNACH-EC-FCEHT-PSCP-0019-2022.pdf

Carranco, S., Pando, M., y Aranda, C., Beltrán. “Riesgos Psicosociales en docentes universitarios”. ReciMundo 4, n°1, (2020): 316-331. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/811/1284

Cedillo, B. “Generalidades de la Neurobiología de la Ansiedad”, Revista Itzacala 20, n°1, (2017): 239-251 https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2017/epi171m.pdf

Dahab, J., Rivadeneira, C., y Minici, A. “La depresión desde la perspectiva cognitivo conductual”. Revista cognitivo conductual, No.3 (2012): 1-5 http://cetecic.com.ar/revista/pdf/la-depresion-desde-la-perspectiva-cognitivo-conductual.pdf

Durán, M. “Bienestar psicológico: el estrés y la calidad de vida en el contexto laboral”, Revista Nacional de Administración 1, n°1, (2010): 71-84.

Franco, MB. “Relación entre el Síndrome de Burnout con la Depresión y la Ansiedad en docentes fiscales del Cantón Otavalo”, Tesis de grado, Repositorio digital UTN, 2023, http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/13897/2/PG%201412%20TRABAJO%20GRADO.pdf

Freire, J., y Corrales, N. “Riesgos Psicosociales y su influencia en el desempeño laboral de los docentes universitarios”, Revista Didascalia 9, n°4, (2018): 53-68 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6716275

Hernández-Sampieri. R., y Mendoza, C. “Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta”, México: Mc Graw Hill, 2018.

Mejía, C., Chacón, J., Enamorado-Leiva, O., Garnica, L., Chacón Pedraza, S., y García-Espinosa, Y. “Factores asociados al estrés en trabajadores de seis países de Latinoamérica”, Revista Asoc. Esp Medtrab, n° 28, (2019): 204-211 http://scielo.isciii.es/pdf/medtra/v28n3/1132-6255-medtra-28-03-204.pdf

Mendes, L., Lago, E., Pinheiro, C., Pires, I., y Vansconcelos. “Estrés y Depresión en docentes de una institución pública de enseñanza” Revista Enfermería Global, n°57, (2020): https://revistas.um.es/eglobal/article/view/383201/275971

Mora, C., Molina, G., y Bonilla, J. “Impacto de la Pandemia por covid-19 en los docentes: Burnout, Ansiedad y Depresión” Revista Runae, n°6, (2021): 41-60 https://revistas.unae.edu.ec/index.php/runae/article/view/488/558

Noroña-Salcedo, N., y Vega-Falcón, V. “Factores psicosociales y desempeño docente en un instituto superior tecnológico en Quito, Ecuador”, Revista Médica Electrónica 43, n°5, (2021): http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000501254

Organización Mundial de la Salud. Temas de salud: depresión, 2016. http://www.who.int/topics/depression/es/

Sanz, J. “Distinguiendo ansiedad y depresión: Revisión de la hipótesis de la especificidad de contenido de Beck”. Anales de Psicología, 9, (1993):133-170

Patlán, J. “Que es el estrés laboral y como medirlo”. Revista Salud Uninorte 35, n°1, (2019):156-184. http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v35n1/2011-7531-sun-35-01-156.pdf

Penabad, M., Márquez, M., Peña, P. y, Revuelta, I. “Calidad de vida y educación en tiempos de pandemia: Una reflexión desde las ciencias del movimiento humano”. Revista electrónica Educare 24, n°1, (2020): 47-50. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582020000400047&lng=en&nrm=iso

Román, R., Vinet, E., y Alarcón, A. “Escalas de Depresión, Ansiedad, Estrés (DASS-21) Adaptación y Propiedades Psicométricas en estudiantes secundarios de Temuco”, Revista Argentina de Clínica Psicológica, n°8, (2014): 179-190 https://www.redalyc.org/pdf/2819/281943265009.pdf

Reyna, V., Salazar, G., y Macias, D. “Impacto del estrés en las actividades laborales del docente universitario: caso IES de Manabí – Ecuador”. Journal Business Science, n°3, (2022): 42-52. https://revistas.uleam.edu.ec/index.php/business_science/article/view/206/277

Salvador, J. “Compromiso Organizacional y riesgos psicosociales”. Revista San Gregorio. 35 (2018): 157-173. http://201.159.222.49/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/1107/12-JANETH

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Jonathan Jirón Jiménez, Irina Freire Muñoz, Luis Iriarte Pérez

Downloads

Download data is not yet available.